• Leu / EUR4.8909
  • Leu / GBP5.7696
  • Leu / USD4.7450
ZF Agrobusiness

ZF agropower. Exportul în Ucraina, vânzările online şi livrarea direct la uşa consumatorului sunt pieţele de desfacere găsite de producătorii de legume în acest sezon în criza de supraproducţie

09.07.2022, 13:38 Autor: Florentina Niţu

În sezonul estival, agricultorii români aruncă, în cei mai mulţi ani, o bună parte din producţie, în special de roşii Anul acesta, din cauza contextului nefavorabil, Ucraina a fost nevoită să importe legume din România şi astfel a apărut oportunitatea unei noi pieţe de desfacere pentru fermierii români, care trimit zilnic 700-800 de tone de legume vecinilor din nord-estul ţării.

Planificarea producţiei de legume pe etape, diversificarea gamei de pro­duse, depozitarea corespunzătoare şi organizarea agricultorilor în coo­perative a­gricole sau gru­puri de producători care să facă o investiţie comună în procesare sunt câteva dintre soluţiile care i-ar ajuta pe fermieri să nu mai ajungă în criza de supraproducţie, ce apare în România an de an vara.

„Coperativele sunt soluţia ideală pentru a găsi piaţă de desfacere şi pentru calibrarea producţiei în funcţie de vânzări. După ce ne asociem, e adevărat că nu trebuie să ne uităm doar pe piaţa internă, ci să avem în minte că putem vinde şi în nord, în ţări cu climă mai rece. În lunile iunie sau iulie putem să trimite marfa către Suedia, Finlanda şi ţările baltice. E drept că Polonia este în calea noastră, dar noi avem a­vantajul unei clime mai blânde şi putem concura cu Polonia. Însă, ar trebui ca cooperativele să aibă un suport mai mare pentru promovare şi să participe la târguri organizate de autorităţi, pentru că este clar că piaţă românească nu poate absorbi totul în sezon“, a spus Daniel Ciuhureanu, membru al Brateşleg Grup, format din şase companii producătoare de legume din judeţul Galaţi.

De asemenea, Corina Matu, acţionar al Legume Verzi, care vinde online şi direct la uşa consumatorului legume din propria producţie din Băleni, judeţul Dâmboviţa, consideră că producătorii trebuie să găsească o metodă rapidă de a ajunge la consumator, cu produsele în condiţii optime. Astfel, ea crede că fie se asociază şi merg în supermarketuri, acolo unde o potenţială cerere de a vinde o cantitate mai mare, fie direct către clienţi care îşi doresc să mănânce produse locale. 

„Cooperativa, fără doar şi poate, este cea mai bună formă de organizare si de a diversifica gama de produse. Avem nevoie de organizare şi funcţionare într-un mediul prestabilit. Cred că aceasta este singura soluţie în momentul de faţă pentru a nu mai ne confrunta cu problemele supraproducţiei şi sper ca şi noi să ajungem în punctul acesta. (...) În Băleni, oamenii preferă să arunce marfa, decât să lucreze cu noi direct, există o reticenţă“, a afirmat Corina Matu.

În 2021, România a avut o producţie de 3,5 milioane de tone de legume, din care peste 60% a fost realizată în câmp şi doar 4% în solarii, conform datelor de la INS. O treime din producţie a fost autoconsum, fiind realizată în grădinile familiale, astfel că nu a ajuns în circuitul economic. Cel mai bine, România stă la producţia de cartofi, cu 1,4 milioane de tone recoltate anul trecut, şi la producţia de roşii, cu 750.000 de tone, conform sursei menţonate anterior.

Producţia de roşii începe din iunie până în septembrie, cea mai mare cantitate fiind realizată în câmp, dar în ultimii ani produce şi roşii în solarii, pe care le pune pe piaţă încă din luna mai şi prelungeşte producţia până în decembrie. De altfel, producţia de roşii în spaţii protejate - sere şi solarii - a fost stimulată şi de programul de susţinere a producţiei de tomate cu 3.000 euro/hectar pentru valorificarea producţiei, însă în plin sezon micilor producători, care sunt, în general beneficiarii acestei măsuri, le este greu să găsească piaţă de desfacere.

„Anul acesta, salvarea micilor producători din Matca (jud. Galaţi - n.red.), din Lunguleţu (jud. Dâmboviţa - n. red.) şi din Oltenia a fost Ucraina. Ucraina este o piaţă spre care să pleacă zilnic tiruri cu legume româneşti. Dacă nu era această piaţă, se aruncau vagoane de roşii la gunoi, pentru că a venit caldura şi nu avea cine să ia aşa mari cantităţi. Eu sunt organizator de export şi pot să vă spun că de la Matca de câteva săptămâni pleacă zilnic câte 20 de tiruri cu legume spre Ucraina, dar mai pleacă şi din zona Olteniei şi din Lunguleţu. În total, cred că pleacă 700-800 de tone de legume pe zi“, a afirmat Daniel Ciuhureanu.

Cu toate acestea, el consideră că fermierii români nu ar trebui să se obişnuiască cu ideea că vom da mereu producţia mare din sezonul estival în Ucraina, pentru că lucrurile se vor schimba pe viitor. „Trebuie să găsim o soluţie.“

„Cea mai mare parte din consumul de ketchup vine din China sau din alte state şi avem supraproducţie de roşii vara. Sute de tone roşii se aruncă, de ce nu putem să facem? O soluţie pentru supraproducţie este procesarea“, a spus Ionuţ Lăscaie, preşedinte al Cooperativei Agricole de la Lunguleţu.

Din cauza sezonului scurt, România oricum are iarna importuri mari de legume. Spre exemplu, anul trecut a avut importuri de legume de cinci ori mai mari decât exporturi. Importurile au fost de 528 de milioane de euro, iar exporturile de 107 milioane de euro, conform datelor de la INS.

În 2020, România a produs 2,34 milioane de tone de legume proaspete (inclusiv pepeni), situându-se pe locul 9 în UE în topul celor mai mari producători, arată datele Eurostat. Astfel, cu 4,3% din populaţia UE, România a realizat 3,6% din producţia de legume, conform calculelor ZF făcute pe baza statisticilor.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania