ZF Agrobusiness

ZF Agropower. O familie din Constanţa a transformat casa bunicilor într-un punct gastronomic local. Ioana Matei, cofondatoare, La Grisha: Lucrăm cu ingrediente locale. Cred că mai mult de 80% din ce consumăm este peşte de import, adică oamenii sunt mai familiarizaţi cu somonul şi dorada decât cu crapul sau cu somnul

16.08.2023, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

La Grisha, punct gastronomic local din Ghindăreşti (jud. Constanţa), şi-a deschis porţile la finalul lunii august anul trecut după ce Ioana Matei şi familia sa au decis să transforme casa bunicilor din localitatea constăn­ţeană într-un loc de cazare şi într-un restaurant unde turiştii pot găsi preparate cu specific lipovenesc.

„Atunci se intensificaseră discuţiile despre punctele gastro­nomice locale şi pentru că ideea aceasta se alinia foarte bine cu valorile noastre de familie, în sensul în care la noi întotdeauna s-a gătit bine, s-a mâncat bine, iar mâncarea şi ospitalitatea au fost motive de bucurie, atunci am zis că asta ni se potriveşte ţinând cont şi de specificul locului“, a spus Ioana Matei, cofondatoare a punctului gastro­nomic local, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Astfel, antreprenorii au ţinut cont de specificul locului, de faptul că este o comunitate de lipoveni, de pescari, astfel că meniul restaurantului include preparate pe bază de peşte, dar nu numai.

„La Ghindăreşti se organizează şi o piaţă agroalimentar în fiecare duminică, deci cumpărăm de acolo. Există tot în zonă ferme de legume, apicultori, plantaţii de de mure, deci încercăm pe cât posibil să să lucrăm cu mici producători din zonă“, mai spune Ioana Matei, care explică faptul că zona nu este neapărat turistică, dar cu toatea acestea comunitatea a primit foarte bine acest loc. Astfel, La Grisha a devenit un simbol al localităţii şi un punct de atracţie.

„Este un motiv pentru care mulţi oameni vin la noi în sat şi am încercat să ne prezentăm şi ca o platformă pentru producătorii locali, adică în afara faptului că lucrăm cu ingrediente de aici avem şi un raft cu produse locale de unde turiştii por cumpăra produse din zonă, iar mulţi ne întreabă de unde pot cumpăra legume, miere sau smântână de exemplu, iar noi le dăm adresa producătorilor“. Ioana Matei spune că în bucătăria La Grisha se încearcă respectarea sezonalităţii produselor, astfel că în cămară sunt disponibile conserve pentru sezonul rece, iar în ceea ce priveşte peştele există disponibilitate tot timpul anului. Însă, antreprenoarea vorbeşte şi despre un consum redus de peşte în România, ceea ce este un paradox având în vedere cantitatea foarte mare de peşte care se găsesc în râuri, lacuri şi în Dunăre.

„Cred că mai mult de 80% din ce consumăm este peşte de import, adică oamenii sunt mai familiarizaţi cu somonul şi dorada decât cu crapul sau cu somnul. Deci clar este o problemă aici, iar în cazul acesta particular al peştelui, părerea mea este că există o mare hibă legislativă, şi anume faptul că pescarii nu au voie să îşi vândă produsele direct din barcă, aşa cum se întâmplă în multe alte ţări, adică trebuie să aparţină de o asociaţie de pescari şi să predea peştele la pescărie“, explică ea. Ioana Matei crede că peştele ar trebui să fie mai accesibil pentru consumatorul obişnuit dincolo de supermarket.

„Cred că şi punctele gastronomice locale au un rol important în educarea consumatorului. Mulţi dintre oaspeţii noştri remarcă de exemplu calitatea ingredientelorcât de gustoase sunt produsele şi mulţi doresc să cumpere şi ei, să afle sursa, iar noi chiar suntem bucuroşi să îi punem în în legătură“.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny