ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Ioan Ladoşi, preşedinte, Asociaţia Producătorilor de Carne de Porc: Devenim ca ţară vulnerabili din perspectiva posibilităţii asigurării cererii interne de carne de porc, în condiţiile în care cererea românilor nu a scăzut

01.02.2024, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Ioan Ladoşi, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc din România, spune că investitorii din sectorul cărnii aşteaptă de la guvern un set de măsuri, un set de soluţii eficiente, funcţionale, care cel puţin să determine o stopare a pestei porcine, o restrângere a a numărului de focare.

„Legea porcului, aşa cum este cunoscută ea în mediu public, la care am fost implicaţi şi noi să lucrăm, chiar dacă din perspectiva noastră nu a fost perfectă, a venit cu câteva chestiuni eficiente. Pentru că nu poţi controla o boală de asemenea anvergură, cu asemenea efecte dramatice, dacă nu ai nişte reguli simple prin care poţi indentifica animalele şi să nu poţi face un control eficient al modului în care se plimbă animalele. Dacă aceste două reguli nu există, nu putem spera la stoparea bolii şi nici la revigorarea fulminantă a investiţiilor“, a spus Ioan Ladoşi în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect sus­ţinut de Banca Transilvania. El adaugă că investiţii se fac în continuare în sector, însă pe riscul fermierului, Ioan Ladoşi subliniind că fermierul este destul de puţin protejat de cadrul legal şi mai ales de faptul că nu se aplică legile.

„Investitorii trebuie să simtă că sunt protejaţi şi că investiţiile lor sunt dorite în această ţară“, a punctat preşedintele APCPR. El adaugă că printre temele discutate în cadrul întâlnirii recente de la Ministerul Agriculturii, întâlnire venită cu ocazia numeroaselor proteste făcută de fermierii din întreaga ţară, s-a aflat şi „legea reproducţiei“, o măsură de care sectorul are nevoie în contextul în care există un deficit foarte mare de carne de porc autohtonă.

„Ceea ce noi am mai solicitat să se analizeze este luarea în considerare o identificare a unei posibilităţi de ajutor de stat pentru cumpărarea şi a animalelor de reproducţie, pentru că în legea reproducţiei se referă strict la partea de de construcţii, la partea de amenajări ş.a.m.d., dar nu şi la partea de genetică. Bun, pregătim locurile pentru fătare, dar acele locuri trebuie umplute“, a explicat el.  În plus, printre temele dezbătute s-a aflat şi pesta poscina şi despăgubirile pe care fermierii ale căror crescătorii au fost afectate trebuie să le primească. Din 2017, peste 6.000 de focare de pestă porcină africane au fost descoperite şi stinse, însă pericolul nu a dispărut mai ales că încă există focare active, iar boala se poate răspândi cu uşurinţă.

Ioan Ladoşi afirmă căîn prezent nu sunt date concrete despre procentul din consum acoperit din producţia internă, unele date indicând că 80% din carne este adusă din import, altele că doar 60%. În prezent, piaţa europeană este dominată de Spania, care a făcut în ultimii 15-20 de ani investiţii majore în ferme comerciale, însă Ioan Ladoşi adaugă că Europa se confruntă o supraproducţie, ceea ce a condus automat şi la exporturi. El adaugă că, pe fondul scăderii efectivelor în toate ţările europene, preţul a avut o ajustare în sus şi s-a stabilizat undeva la 2 euro pe kilogramul de carcasă.

„ Preţul cărnii de porc scade întotdeauna în perioada picnicurilor, ca să le spunem aşa. Deci atunci când lumea iese la iarbă verde, ceea ce observăm însă acum, în primele săptămâni ale primele două-3 săptămâni ale acestui an, observăm un început de scădere a acestui preţ, care iarăşi, în esenţă, nu este ceva neobişnuit. Întotdeauna primul trimestru al fiecărui an vine cu preţuri mici la carnea de porc. La noi această regulă este cu atât mai valabilă cu cât oamenii au încă carne în congelatoare după proviziile pe care şi le fac înainte de Crăciun şi nu mai cumpără carne o bună perioadă de timp, iar asta determină o scădere a preţului destul de abruptă mai ales în primele 4-6 săptămâni a anului“, a mai spus Ioan Ladoşi, care adaugă că preţul cărnii a scăzut de la Anul Nou cu circa 7%.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny