ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Marinela Culea, director, Colegiul Tehnologic Cezar Nicolau Brăneşti (Ilfov): Este foarte greu să găsim operatori economici mari care să primească copiii în practică. La nivel naţional sunt 57 de licee agricole, la mai puţin de jumătate faţă de acum 20 de ani

01.10.2021, 11:30 Autor: Florentina Niţu

Ar fi mai interesant dacă în Ro­mânia s-ar discuta mai mult despre învăţământul profesional dual în agricultură şi nu doar despre liceele agricole clasice, susţine Marinela Culea, director al Colegiului Tehno­logic Cezar Nicolau Brăneşti (Ilfov).

Ea spune că şi-ar dori să în­fiinţeze o clasă de învăţământ profesional dual - ce are la bază un contract de parteneriat între ope­ratorul economic, unitatea de învăţă­mânt şi unitatea admi­nistrativ-teri­torială, precum şi contracte indivi­duale de pregătire practică între operatorul economic, elev/părinte-tutore şi unitatea de învăţământ, dar este dificil să găsească fermieri care să primească mai mulţi elevi în practică. „Ar fi interesant să vorbim despre învăţământul profesional dual, dar este foarte dificil să găsim fermieri, care să-şi dorească să adopte minimum cinci elevi şi este dificil să găseşti şi dealeri de utilaje. Pentru o şcoală, să realizeze o clasă de învăţământ profesional dual cu mai mult de patru operatori economici este extrem de dificil. Să gestionezi o clasă cu 24 de elevi împărţiţi la cinci operatori economici este aproape imposibil. De ce? Pentru că există un singur cadru didactic care trebuie să urmărească activitatea tuturor elevilor şi acest cadru didactic nu are cum fizic să ajungă în toate locaţiile în care şcoala are parteneriate cu operatorii eco­nomici“, a spus Marinela Culea, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transil­vania şi Profi.

La Colegiul Tehnologic Cezar Nicolau Brăneşti, directoarea spune că un număr de 72 de elevi s-a înscris anul acesta în clasa a IX-a şi locurile au fost ocupate în prima etapă. Ea precizează că a reuşit să atragă elevii prin strategia de promovare, prin proiectele pe care le derulează şcoala, în special cele Erasmus, prin care elevii fac practică în Europa. Elevi şcolarizaţi sunt atât din judeţul ailfov, cât şi din judeţele limitrofe, din Ialomiţa şi Călăraşi.

„Eu, chiar dacă noi facem învăţământ clasic, am făcut parteneriate cu operatori mari, care pot să primească în practică o clasă sau minimum 12 elevi. Dar încercăm şi ne dorim foarte mult să înfiinţăm o clasă de învăţământ profesional în sistem dual, în agricultură“, a adăugat Culea. În prezent, la nivel naţional, doar 300 de elevi studiază în domeniul agricol în sistem dual. 

Totodată, ea spune că şi statul ar trebui să se aplece mai mult spre educaţia agricolă, agricultura fiind un domeniu strategic. „Din 2019, cu finanţare în 2020, am simţit şi noi o mână întinsă de autorităţi. În 2020 am primit 175.000 de lei, iar anul acesta am primit 225.000 de lei din partea Ministerului Agriculturii, pentru a încerca să revigorăm învăţământul agricol. Aceşti bani au ca destinaţie investiţii în utilaje şi dotări în şcoală“. 

În prezent, la nivel naţional sunt 57 de licee agicole, la mai puţin de jumătate faţă de acum 20 de ani.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Profi