ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Marinela Petran, preşedinte, Asociaţia Producătorilor de Produse Tradiţionale Arădeanca: Asocierea nu înseamnă că cineva este doar şef. Asocierea înseamnă să faci un lucru bun în comun, în beneficiul tuturor

11.04.2024, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Marinela Petran, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Produse Tradiţionale Arădeanca, organizaţie care reuneşte mai mulţi producători, inclusiv cei trei care produc Pita de Pecica IGP, crede că antreprenorii din agribusiness înţeleg în mod greşit termenul greşit de asociere şi că ar trebui să fie mai multe astfel de organizaţii la nivel naţional pentru ca industria alimentară locală să crească.

„Aocierea nu înseamnă că cineva este doar şef. Asocierea înseamnă să faci un lucru bun în comun, în beneficiul tuturor. Pentru membrii asociaţiei pe care o reprezint, asocierea la momentul respectiv a fost un pas major, pentru că discutăm de micii producători care nu aveau nici o formă juridică. Marea majoritate a lor nu era certificată sanitar-veterinar şi am reuşit să-i aducem la lumină în ideea în care să poată se să aibă şi certificat sanitar-veterinar şi bineînţeles să poată să aibă o formă de organizare“, a spus Marinela Petran, care conduce o asociaţie care astăzi are zece membri, inclusiv trei producători care realizează Pita de Pecica, produs de Indicaţie Geografică Protejată.

Ea adaugă că la început asociaţia avea 44 de membri, însă ulterior numărul s-a redus pentru că este destul de greu de gestionat o organizaţie aşa de mare. Însă, asocierea i-a ajutat pe membrii să meargă la mai multe târguri, să negocieze mai bine spaţiile, să obţină gratuităţi şi au fost sprijiniţi pentru a promova aceste produse locale, produse tradiţionale, inclusiv Pita de Pecica, un produs recunoscut şi protejat în Uniunea Europenă.

„Noi avem în fiecare, cred că de mai mult de 10 ani, acelaşi loc în cel mai mare târg de agricultură din judeţul Arad”, a menţionat Marinela Petran.

Ba mai mult, ea spune că producătorii şi organizaţiile din zonă lucrează la cerficarea şi altor produse tradţionale la nivel european, având în vedere că la nivel local se produc Salamul de Nădlac sau Plăcinta Întinsă de Turnu şi Ceapa de Vinga.

„Nu spun că trebuie să le certificăm pe toate o dată, ci trebuie să le luăm pe rând ca să putem să realizăm acele dosare de candidaturi care nu sunt nici grele, nici uşoare, dar trebuie să le facem conform regulamentului”.

  În prezent, România are 13 produse alimentare protejate şi certificate la nivel european, faţă de peste 200 cât sunt în Franţa şi Spania şi peste 300 în Italia, conform ultimelor date. Marinela Petran spune că încet încet românii trebuie să fie conştienţi de avantajul consumului de produse tradiţionale certificate şi crede că ar trebui să se înceapă o campanie în educarea copiiilor cu privire la produsele tradiţionale româneşti. O mai bună infrastructură ar ajuta producătorii să listeze Pita de Pecica şi în alte oraşe, nu doar în cele trei judeţe în care este acum prezent brandul.

„În condiţiile în care infrastructura la noi nu este foarte bine pusă la punct, e puţin un dificil (să livrăm în mai multe zone n-red.). Am putea să facem şi o brutărie la Bucureşti, dar ar trebui să vină oamenii din Pecica, să facă acolo cuptorul şi pâinea. Şi momentan nu s-a văzut această oportunitate. Adică e un pic mai greu de realizat, dar nu imposibil. şi nu zice nu într-un viitor apropiat. Să ştiţi că Pita de Pecic mai repede ar ajunge la Viena decât la Bucureşti”, a punctat ea.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny