ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Michael Beier, CEO, CLAAS: Există cerere pentru produse româneşti, există voinţă, dar trebuie să producem mai multe alimente local

16.12.2023, 17:08 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Importul de produse agroalimentare procesate a urcat anul trecut la 12,3 mld. euro, o valoare de aproape trei ori mai mare decât acum un deceniu, conform unui studiu Penny -ASE.

Seceta din ultimii ani care a afectat randamentele fermie­rilor şi balanţa comercială negativă a României în ceea ce priveşte produsele agroalimen­tare a determinat o serie de proiecte în cadrul AHK- Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană, membrii organizaţiei aducând în discuţie importanţa diversificării producţiei fermierilor români astfel încât ei să nu mai depindă doar de un singur tip de produs- cereale de exemplu, ci să producă şi legume, fructe sau să investească în zootehnie, a spus Michael Beier, CEO al CLAAS Regional Center South East Europe, care este şi membru AHK. CLAAS este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa de utilaje agricole din România, având 500 de angajaţi.

„Diversificarea producţiei este bună şi în anii în care vremea nu este favorabilă şi mai ales că sunt ani în care preţurile cerealelor sunt mici. În plus, am observat provocarea cu care se confruntă Penny. Livrarea continuă a produselor româneşti este o provocare. Iar iniţiativa 3RO a Penny demonstrează destul de clar că există potenţial de a produce, de a procesa şi ambala local şi a vinde mai departe produsul către un consumator român. Există o oportunitate pentru toţi partici­panţii acestui lanţ valoric“, a spus Michael Beier în cadrul ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

În cadrul AHK, membrii susţin atât potenţialii investitori care vin în România, cât şi companiile care sunt prezente deja aici pentru că jucătorii germani reprezintă o parte importantă a economiei locale. De asemenea, Michael Beier spune că încearcă să consolideze opinii şi să aibă o comunicare activă şi cu toată economia locală. De asemenea, în cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germană există grupuri de lucru specifice în funcţie de domeniu, inclusiv un grup de lucru numit „Retail“, unde Penny, parte a grupului german REWE, este un membru activ.

Anul acesta, retailerul Penny şi-a asumat ca până la finalul acestui an 60% din sortimentul aflat la vânzare în magazinele Penny să aibă ingredientul principal provenit din România, adică să fie cultivat, crescut, extras sau fabricat în ţară şi să fie procesat şi ambalat în România. Această iniţiativă se numeşte 3RO (Triplu RO) şi produsele care îndeplinesc aceste condiţii au o etichetă specifică. Un studiu Penny şi ASE a arătat că România are deficit comercial pe toate principalele categorii de alimente şi băuturi, respectiv carne de porc, peşte, lactate şi brânzeturi, hrană pentru animale de companie, fructe şi legume, produse de patiserie, bere şi băuturi spirtoase.

Importul de produse agroalimentare procesate a urcat anul trecut la 12,3 mld. euro, o valoare de aproape trei ori mai mare decât acum un deceniu. Spre comparaţie, exportul de astfel de bunuri a ajuns la 7,7 mld. euro, faţă de 3,3 mld. euro acum zece ani. Deficitul comercial a crescut în perioada 2013-2022 de 3,5 ori, conform studiului Strategii pentru echilibrarea balanţei comerciale a României prin stimu­larea şi susţinerea producţiei naţionale, realizat de Academia de Studii Economice (ASE) la iniţiativa retailerului Penny.

„Vestea bună este că consumatorul vrea produse româneşti, dar în anumite perioade ale anului nu are alternativă şi trebuie să aleagă produse importante. Însă există cerere, există voinţă din partea retailerilor, însă trebuie un efort comun ca să satisfacă această nevoie, trebuie să producem mai mult în România.“

Cât despre situaţia din Germania,  Michael Beier spune că ţara a avut la dispoziţie o perioadă mai lungă de timp pentru a dezvolta lanţuri valorice cu o integrare profundă a oricărui tip de procesare, producţie şi aşa mai departe.

„În balanţa comercială a Germaniei se vede şi că importă mărfuri, dar nu în aceleaşi rapoarte ca aici în România. Un oarecare dezechilibru vedeţi, pentru că de fapt importăm atât de multe cereale din România“, a mai spus managerul. Cât despre motivele pentru care România importă atât de multe produse care ar putea fi realizate local, Michael Beier crede că România a suferit mult după Revoluţie. „Opinia mea personală este că România se confruntă cu o provocare foarte mare în a reanima acest sector. Este nevoie de oameni, know-how în ceea ce priveşte prelucrarea alimentelor. Şi desigur, este nevoie de investiţii destul de mari pentru a dezvolta acest sector.“

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny