• Leu / EUR4.9036
  • Leu / GBP5.4789
  • Leu / USD4.5570
ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum şi-a optimizat costurile un producător de legume din Olt în timpul iernii? Mihai Chesnoiu, Sere Chesnoiu: „În sere şi solarii avem culturi care nu trebuie încălzite. În principal, producem salată verde“

26.01.2023, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Mihai Chesnoiu, antrepre­norul din spatele Sere Chesnoiu, un business din judeţul Olt care produce legume de peste trei decenii, din care pe 5 hectare în câmp şi 6.000 mp de sere şi solarii, a ales să cultive în această iarnă în principal salată şi alte culturi care nu necesită încălzire, pentru a-şi reduce costurile cu energia electrică şi a preveni anumite scumpiri care ar fi putut să apară şi ar fi mărit, implicit, costul de producţie.

„Deşi acum temperaturile sunt ridicate, nu riscăm să plantăm legume în câmp. În sere şi solarii avem culturi care nu trebuie încălzite. În principal, producem salată verde şi avem mai mult de 30.000 de plante înfiinţate sau în curs de înfiinţare. Nu folosesc încălzirea din cauza costurilor foarte ridicate din ultima perioadă cu gazul şi din cauza instabilităţii preţului. Nu nu risc să mă trezesc să negociez cu un preţ şi să ajung să achiziţionez apoi produsul la un preţ dublu sau chiar triplu, aşa că prefer să am anumite culturi cu costuri puţin mai reduse“, a spus Mihai Chesnoiu în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

El susţine că traversăm un an atipic, pentru că avem temperaturi foarte mari în luna ianuarie, dar este bine că vegetează în solarii culturi extrem de timpurii şi e posibil să fie un an foarte bun din punctul acesta de vedere.

„Pe termen mediu şi lung, ar putea să ne afecteze din punct de vedere al virozelor de sol şi al dăunătorilor, iar în ultimii ani am văzut că sunt din ce în ce mai multe atacuri şi mai puternice, cât şi mai greu de combătut. Cred că vom simţi partea rea a acestei perioade calde în luna mai, când ne vom confrunta din greu cu anumite boli şi dăunători“, a menţionat Chesnoiu.

El a preluat afacerea de la părinţii săi şi a schimbat-o total din punctul de vedere al suprafeţei cultivate şi al performanţei, iar planurile sale sunt în continuare să crească afacerea. Pentru acest an, el îşi propune să optimizeze costurile şi să fie la curent cu noile tehnologii pe care le poate aduce în fermă.

În timpul anului, Sere Chesnoiu produce legume precum tomatele, vinetele, varza, ardeiul, iar iarna şi salată verde şi varză extratimpurie. Chesnoiu spune că s-a bucurat de creşterea preţului legumelor de anul trecut, însă crede că mai este necesară o creştere pentru a rămâne profitabili şi a investi în continuare.

„Vindem direct proporţional cu costurile de producţie, căci altfel nu reuşim să supravieţuim. Din păcate, populaţia nu a ţinut pasul cu inflaţia şi nu putem să creştem foarte mult preţurile, dar sperăm să găsim puterea să mergem mai departe, să fim optimişti şi, deşi cred că va fi foarte greu, sper să avem un an financiar foarte bun“, a menţionat Mihai Chesnoiu.

În perioada noiembrie 2021 – noiembrie 2022, preţul legumelor a crescut cu 23,2%, iar rata inflaţiei a sărit de 16%, conform datelor statistice.

„Simţim creşterea preţului legumelor, în 2022 preţurile la noi au crescut cu 25%, dar costul energiei a crescut cu 100%. Astfel cred că în 2023 ar trebui să avem o creştere de 40-50% a preţului legumelor faţă de 2021“, a mai spus Chesnoiu.

Totuşi, o tendinţă care-l bucură în rândul consumatorilor este accea de a pune mai mult preţ pe gustul produsului decât pe aspectul său.

„Observ o tendinţă de nu se mai consumă vizual, ci de a aprecia naturaleţea produsului şi gustul. Am traversat în ultimii ani o perioadă în care s-a consumat foarte mult vizual, lucru care i-a determinat pe producători să aleagă soiuri cu calităţi pur mecanice. Acum, reversul medaliei este că acum oamenii s-au întors la gust, testează mai întâi produsul şi dacă le place rămân fideli gustului“, potrivit lui Chesnoiu.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny