ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Prezentul este cel mai bun moment pentru investiţii în agroturism: Avem foarte mulţi tineri care au călătorit în străinătate, avem pământ, avem destinaţii

03.08.2021, 00:07 Autor: Ramona Cornea

Pentru mulţi antreprenori, investiţiile în turism au venit ca un pas firesc în dezvoltarea micilor afaceri din agricultură: întâi a fost terenul, a urmat plantaţia, producţia, apoi restaurantul şi partea de cazare. Aşa încep şi continuă multe dintre poveştile de dezvoltare din agroturism.

Potenţialul de creştere al agro­turismului din România este unul uriaş, iar noua generaţie de antreprenori reprezintă o oportunitate de dezvoltare a sectorului, au susţinut speakerii emisiunii ZF Agropower din 2 august, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

„Cred că agroturismul din România este încă în stadiul de mare potenţial, este departe de a fi realizat acest potenţial. România are o infrastructură suficient de bună, românilor le place să facă vizite în ţară, străinilor le place să viziteze România, deci este un loc de creştere imens în agroturism“, a spus Dan Cârstea, co-fondator al businesului Moşia Chindia, o fermă de animale crescute prin păşunare situată lângă Târgovişte.

Astfel, pe termen lung, Moşia Chindia vrea să adauge fermei sale o capacitate de cazare şi un restaurant.

„Ideea agroturismului este foarte apetisantă. După ce stabilizăm ferma de animale, după ce lucrurile funcţionează aşa cum ne dorim, vrem să adăugăm un restaurant, activităţi specifice unei ferme de animale pentru turişti, atât vizuale, cât şi de joacă. Ne gândim să facem în aşa fel încât copiii să poată să pună mâna pe purcei, pe găini, pe bobocii de raţă. Vrem să adăugăm şi locuri de cazare, este un plan pe termen lung“, a adăugat Dan Cârstea.

Paul Căpuşan, fondator al Delicium – Jams and Syrups, o plantaţie de zmeură şi fructe de pădure care are şi un un brand de sirop din fructe presate la rece şi dulceţuri, crede şi el că este încă loc de creştere în agroturismul din România şi spune că este următorul pas şi pentru afacerea sa.

„Cred că România are încă un potenţial enorm pentru zona de agroturism şi de pensiuni. Cred că este următorul pas, cel puţin pentru noi. Am trecut de la producţie de materie primă la producţie procesată, la restaurant, evenimente, iar următorul pas ar fi partea de cazare. A venit ca o nevoie, a venit la cererea clienţilor. La nivel de ţară, suntem încă la început în domeniul acesta“, a spus el în cadrul videoconferinţei.

Corina Oprea, fondatorea afacerii Crăiţa Merelor, business prin care comercializează fructe proaspete, suc natural de mere, organizează excursii şi zile în livadă, subliniază şi ea potenţialul mare al agroturismului din România. Crăiţa Merelor are deja o pensiune cu o capacitate de 12 persoane construită în livadă.

„Sunt convinsă că este loc de creştere pentru agroturism, avem locuri foarte frumoase. De foarte multe ori, noi înşine nu credem în potenţialul zonei. De exemplu, în Voineşti şi în satele din zonă nu există pensiuni sau locuri de cazare care să ofere oamenilor mai mult decât un spaţiu de cazare sau care să fie create  cu un design care să ducă spre Occident. Trebuie să urmărim exemple de business din alte ţări şi să le implementăm şi noi“, a detaliat Corina Oprea.

Vlad Miriţă, cofondator al Moşiei Chindia, crede că agroturismul local ar trebui să fie construit având în vedere destinaţia turistică, atracţiile din zonă, astfel încât turiştii să aibă mai multe activităţi posibile în zonă. Mai mult, spune el, o oportunitate mare de dezvoltare pentru sectorul agroturismului din România o reprezintă noua generaţie de antreprenori.

„Trebuie să contextualizăm, să vedem unde sunt destinaţiile. Pe de altă parte, trebuie să vedem şi ce avem noi. Finanţările care vin de la Uniunea Europeană sau de la stat ajută, consultanţii ajută, toate aceste proptele pentru un business nou ajută, dar locomotiva într-un business este antreprenorul, vizionarul. Avem potenţial foarte mare, este o chestiune de pasiune. O oportunitate serioasă este că avem foarte mulţi tineri care au fost şi au călătorit în străinătate, avem pământ, avem destinaţii. Sunt optimist, cred că sunt tineri care au sete de succes, au viziune, au competenţă“, a explicat Vlad Miriţă.

Corina Oprea, fondator, Crăiţa Merelor

► Pensiunea are o capacitate de 12 persoane, cu extensie la 16. Avem şase camere duble, şapte băi, un living de aproximativ 50 mp, o bucătărie utilată total. În bucătărie avem două cuptoare, astfel încât în perioada de iarnă şi chiar pe parcursul anului să organizăm workshopuri de gătit tradiţional.

► Chiar dacă la început am plecat de la un buget de aproximativ 80.000 de euro pentru amenajare, am ajuns la o sumă dublă până în ziua de azi, atât din cauza creşterii preţurilor, cât şi din cauza problemelor ce au apărut pe parcurs.

► Am creat pensiunea astfel încât să permită lucrul de acasă, fiecare cameră este dotată cu un birou şi un scaun, internet de mare viteză, iar în living există posibilitatea de a ţine prezentări şi de a face videoconferinţe.


Paul Căpuşan, fondator Delicium – Jams and Syrups

► În 2018 am construit un spaţiu de procesare, l-am utilat, autorizat şi de atunci procesăm în el undeva la 40 de sortimente diferite de produse iniţial din fructele cultivate de noi şi ulterior şi din fructele cultivate de alţi producători din România.

► În 2019 au fost 5.000 de persoane la noi în fermă, iar în 2020 au fost 11.000 de persoane. Până acum, în o lună şi jumătate am avut circa 3.500 de participanţi la evenimentele noastre şi la cules de fructe.

► Până acum am făcut totul din finanţare proprie şi de acum vrem să aplicăm şi noi pentru proiecte prin fonduri europene. Unul dintre ele vreau să fie pentru construirea câtorva locuri de cazare. Mă gândesc la bungalouri pentru că se potrivesc foarte bine cu locul.


Vlad Miriţă, cofondator, Moşia Chindia

► Acum 10 ani eu am început această fermă pentru nevoile proprii, aveam un spaţiu la dispoziţie, părinţii erau pe lângă casă şi am decis să ne creştem noi hrana pentru că în comerţ este foarte greu să ajungi la o hrană sănătoasă. Este foarte greu accesibilă hrana sănătoasă.

► Am stabilit ca în viitor, pe termen mediu, să avem o unitate de cazare în fermă.

►Finanţările care vin de la Uniunea Europeană sau de la stat ajută, consultanţii ajută, toate aceste proptele pentru un business nou ajută, dar locomotiva în business este antreprenorul, vizionarul. Avem potenţial foarte mare, este o chestiune de pasiune.

► Da, asocierea ar ajuta, dar este bine să ne alegem partenerii cu atenţie, să comunicăm foarte bine, să avem un set de valori comune.


Dan Cârstea, cofondator, Moşia Chindia

► Ideea agroturismului este foarte apetisantă. După ce stabilizăm ferma de animale, după ce lucrurile funcţionează aşa cum ne dorim, vrem să adăugăm un restaurant, activităţi specifice unei ferme de animale pentru turişti, atât vizuale, cât şi de joacă.

► Noi acum suntem lângă Târgovişte şi încercăm să ne apropiem mai mult de Bucureşti cu ideea de agroturism, încercăm să aducem ferma poate în Ilfov sau în zona vestului Dâmboviţei. Suntem în discuţii cu câteva primării, am primit câteva idei interesante, le studiem.

► Pentru promovarea propriilor produse, ne vom dezvolta un site de e-commerce, suntem foarte deschişi să atragem şi alţi fermieri, să promovăm şi produsele lor.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny