ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Producătorii români de alimente „plant based“ mizează pe extinderea la nivel European

22.11.2022, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

♦ „România este unde era Germania acum 5-6 ani ca nivel de dezvoltare al acestei pieţe“.

Industria locală de alimente „plant based“, un sector deocamdată de nişă în România dar unde se dezvoltă tot mai multe afaceri, va creşte în următorii ani odată cu interesul tot mai mare al consumatorilor pentru acest tip de produse, dar producătorii locali  mizează şi pe extinderea pe pieţele europene acolo unde consumul este mult mai mare deja. Aceasta este una dintre concluziile ediţiei din această săptămână a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

„Am început deja să exportăm de 2 ani, suntem prezenţi în Ungaria, Spania, Italia şi suntem în tratative avansate să intrăm pe piaţa din Anglia şi din Germania. Primul pas l-am făcut şi urmează să ne consolidăm poziţia pe piaţa europeană“, a spus Rareş Ciobanu, managing partner în cadrul Aivia, producător local de alimente plant based care deţine o unitate la Arad. El afirmă că în prezent, circa jumătate din vânzări sunt făcute la export dar având în vedere capacitatea de absorbţie a pieţei europene acest procent va creşte. Povestea Aivia a început în 2012 la Cluj când familia Şinca a decis să intre pe piaţa de alimente vegane, iar ulterior în 2017 au făcut o investiţie într-o nouă fabrică la Arad. Aivia este deocamdată un business mic, dar planurile antreprenorilor este de a creşte.

„În scurt vânzările vor fi mult mai mari în piaţa externă. Acum reprezintă circa jumătate şi asta şi datorită faptului că suntem la început, dar avem toate elementele de a creşte. Deşi s-a creat o anumită mentalitate privind produsele româneşti, vrem să demonstrăm că suntem performanţi şI că avem produse calitative şi sănătoase“, a mai spus managerul. Aivia are în portofoliu variante vegane de burger, şuncă, salam, parizel, paste tartinabile, cârnaţi dar şi alte produse.

La rândul ei, Celina Condorovici, marketing director al Verdino Green Foods, spune că producătorul se concentrează pe creşterea gradului de penetrare a produselor pe care le avem deja în raft şi pe produsele nou lansate.

„Ne interesează să ne consolidăm poziţia pe piaţa autohtonă, dar şi expansiunea businessului pe pieţele externe, un mare interes pentru noi având Germania şi Marea Britanie“.

Conform unei analize recente a companiei de cercetare Euromonitor, românii vor cheltui 420 mil. lei în acest an pe alimente „verzi“, piaţa continuând să crească accelerat, cu 20% versus 2021.

„În România este o piaţă mică, de nişă, dar potenţialul de creştere pe termen lung este foarte mare, iar noi vedem aici o creştere de două cifre de la an la an. Dar nu putem să ne comparăm cu piaţa de la nivel global, unde industria de alimente plant based continuă să atragă mulţi consumatori. Ne uităm la Marea Britanie, la Germania, Olanda, aici rafturile sunt foarte extinse şi gama de produse este extrem de diversificată. România este acum unde era Germania acum 5-6 ani ca nivel de dezvoltare a acestei pieţe“, a explicat Celina Condorovici.

Verdino Green Foods este un start-up lansat în 2019 de antreprenorii Raul Ciurtin şi Eberhart Răducanu şi are în portofoliu o gamă extinsă de produse vegetale, de la pizza, burgeri, brânzeturi sau alternative vegetale la peşte.

Compania Verdino Green Foods a obţinut în 2021 afaceri de 18,5 mil. lei, plus 75%.

„Noi nu am ajuns încă pe piaţa de retail, dar acesta este următorul pas. Pentru a face asta trebuie să ne creştem din nou capacitatea de producţie, deci să investim din nou în echipamente, într-un spaţiu mai mare, dar interesul există. Sunt mulţi clienţi care îşi doresc să fie mai aproape de noi. Iar următorul pas, după intrarea în retailul local, va fi şi dezvoltarea pe piaţa externă. Acolo piaţa este mult mai mare, clienţii sunt mult mai interesaţi de acest tip de produse“, spune şi Cristina Nesterov, fondatoare Vacaju. Ea povesteşte că faţă de acum şapte ani când a început să consume alimente vegane piaţa s-a schimbat foarte mult, iar diversitatea de produse este mult mai mare. „Gustul a evoluat, iar varietatea este mult mai mare şi mă bucur că găsim şi variantele sănătoase care vin de la producători români. Majoritatea pro­duselor importate sunt mai procesate şi au mai mulţi conservanţi“.

Cristina Nesterov a pornit cu opt produse pe bază de lapte de caju sub brandul Vacaju acum doi ani, iar în prezent are 14 produse, acestea fiind disponibile în magazinul online propriu, dar şi în băcănii şi magazine specializate.

Un alb brand românesc prezent la export este Iezeress, o companie din Dej fondată în 2002 de Aurel Călugăr. Iezeress are 10 angajaţi în prezent.

„Avem un portofoliu de aproape 50 de produse (...). Brandul Iezeress este prezent în magazine de specialitate, în băcănii, dar produsele pot fi comandate şi de pe site-ul propriu. Am lucrat şi cu supermarketuri, dar acum vrem să ne concentrăm pe a face produse mai puţine cu o calitate mai bună. În plus, suntem prezenţi şi în Spania de circa 8 ani şi este singura piaţă de export deocamdată. Ne concentrăm pe Spania şi aici poate doar să intrăm şi în alte oraşe, nu doar în cele mari“, a explicat Ilinca Călugăr, director de vânzări Iezeress, companie care are în portofoliu produse precum salam vegan, mici vegane, chiftele vegane, smântână vegană sau lapte vegan.

Ilinca Călugăr, director de vânzări, Iezeress: Suntem prezenţi şi în Spania de circa 8 ani şi este singura piaţă de export deocamdată. Ne concentrăm pe Spania şi aici poate doar să intrăm şi în alte oraşe, nu doar în cele mari

 

Rareş Ciobanu, managing partner,  Aivia: Am început deja să exportăm de 2 ani, suntem prezenţi în Ungaria, Spania, Italia şi suntem în tratative avansate să intrăm pe piaţa din Anglia şi din Germania.

 

Cristina Nesterov, fondator, Vacaju: Următorul pas după intrarea în retailul local va fi şi dezvoltarea pe piaţa externă. Acolo piaţa este mult mai mare, clienţii sunt mult mai interesaţi de acest tip de produse.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny