ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum reducem deficitul de produse alimentare: „Avem nevoie de companii puternice, de mai mult ajutor de la Ministerul Agriculturii, dar şi de scheme de calitate. Altfel, consumatorul străin nu are cum să ştie dacă produsul este bun“

11.02.2023, 11:29 Autor: Mădălina Dediu Panaete

O prezenţă mai bună a brandurilor româneşti din in­dustria alimentară la export se poate realiza prin creşterea forţei com­pa­niilor inclusiv printr-o mai bună uti­lizare a ma­te­riilor prime locale susţinută şi de stat, dar şi prin îmbunătăţirea încrederii consumatorilor locali şi străini în produsele „made in Romania“. Iar acest lucru poate fi făcut doar prin scheme de calitate care să susţină mai departe şi promovarea produselor româneşti la export. Aceasta este una dintre ideile principale din ediţia din această săptămână a emisiunii ZF Agropower, susţinută de Banca Transilvania şi Penny.

„Noi mergem să promovăm companiile locale la târguri, dar trebuie la nivel naţional să ajutăm producătorii, trebuie să le dăm acele instrumente prin care produsul lor să devină competitiv şi unul dintre aceste instrumente pe care le-am propus au fost schemele de calitate, o schemă de calitate care se cheamă „DOR-de origine românească“. Ce înseamnă această schemă de calitate? Înseamnă să integrezi materia primă românească până la produsul finit şi atunci să poţi să-i oferi suport. Se bazează pe un lanţ, pe trasabilitate şi pe integrarea materiei prime. Iată exact ceea ce ne lipsea. Aceste instrumente pot stimula producătorii de materie primă să se ducă către produsul finit sau să renunţe la varianta uşoară prin care ei exportă din câmp cerealele“, a spus Ştefan Pădure.

El spune că România trebuie să urmeze modelele altor state europene şi dă exemplul statelor din vest care au multe scheme de calitate şi cu ajutorul acestora au propulsat produsele locale pe pieţele europene, dar i-au convins în acest fel şi pe consumatorii locali să aleagă produse locale, nu din import. De asemenea, el dă exemplul Poloniei care susţine exportul de produse locale. De altfel, Ştefan Pădure spune că Ministerul Agriculturii întârzie să dea drumul Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, ceea ce întârzie creşterea notorietăţii produselor locale. 

La rândul lui, Cristian Gaşpar, director de export al Scandia Food, unul dintre cele mai mari grupuri româneşti din industria alimentară, spune că România are nevoie de companii puternice care să facă faţă competiţiei europene şi dă la rândul lui exemplul Poloniei. „Avem nevoie de încrederea consumatorilor în produsele româneşti pentru că, neavând scheme de calitate în România care să ateste calitatea produsului şi să fie cumva optimizată şi de încredere această schemă de calitate, consumatorul străin nu are cum să ştie cât de bun e un produs românesc sau nu. Şi atunci alege o alternativă“, a spus managerul.

Scandia Food exportă circa 20% din producţie pe toate continentele, fiind unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti la export. Scandia, care are o istorie de 100 de ani, a început să fie prezent la export din anii 1940, iar după o pauză de câţiva ani, compania antreprenorială a început după 2007 să exporte din nou. Produsele Scandia Food sunt exportate în mod regulat în 50 de ţări pe toate continentele, cu excepţia Antarcticii.

„În 2007, când am repornit exporturile am exportat 30 de tone, iar anul trecut am ajuns la circa 5.000 de tone de produse exportate. Asta în condiţiile în care în perioada comunistă cea mai bună realizare a fost de 1.600 de tone exportate“, a completat Cristian Gaşpar.

O altă companie cu o prezenţă puternică la export este Natural SRL, producătorul prăjiturilor Aacasă. Producătorul a început să exporte în 2010, după o participare la un târg internaţional. Astăzi, produsele realizate în Slatina sunt prezente pe 5 continente, din Australia şi până în Statele Unite ale Americii, în peste 30 de ţări.

„Povestea de succes şi competitivitatea noastră este datorată faptului că am fost atenţi la ceea ce s-a cerut în piaţă şi am răspuns acestor nevoie. Trebuie să ai un produs de calitate, un produs care să fie internaţional, un produs care să fie recunoscut, un produs care să fie competitiv, un produs care să aibă în spatele lui o poveste, un produs care să răspundă nevoilor de preţ, produs care să te facă să îl iei în coşul tău acasă zilnic“, a spus Elena Zoica, director comercial Natural SRL. La rândul ei, Ana Maria Buican, director de export, în cadrul Annabella Fabrica de Conserve Râureni, cel mai mari producător român de conserve din fructe şi legume, crede că producătorii români au forţa să intre pe pieţele europene şi să câştige consumatori. Produsele Râureni ajung astăzi în peste 22 de ţări de pe patru continente.

„Cred cu tărie că produsele fabricate în România fac faţă cu brio produselor producătorilor străini în ceea ce priveşte gustul şi standardele de calitate. Sunt mândră să văd din ce în ce mai multe branduri româneşti de succes, atât în ţară, cât şi în afară, cât şi bucuroasă să asist şi să participe activ la faptul că trendul de produs la noi în România a luat o mare amploare în ultima vreme, iar consumatorii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre brandurile de ţară“, a declarat ea.

Ana Maria Buican, director de export, Annabella Fabrica de Conserve Râureni: Prezenţa noastră constantă la cele mai importante evenimente internaţionale cu profil alimentar reprezintă cea mai mare oportunitate de a fi în contact cu partenerii Râureni şi ne oferă şansa de a crea noi legături durabile.

Elena Zoica, director comercial, Natural SRL: Companiile care vor să iasă la export să fie atente la nevoile consumatorilor, să încerce să creeze un produs care să aibă o calitate bună, cu un preţ care să fie atractiv şi în acest fel să devină competitiv.

Ştefan Pădure, preşedinte, Asociaţia pentru Promovarea Alimentului Românesc: Austria are 100 de scheme de calitate. Sub fiecare schemă sunt sute de produse certificate. În Franţa, Italia nu există produs care este făcut de producători naţionali care să nu fie sub o schemă de calitate. Iată că noi aici stăm rău. Avem 10 produse certificate pe schemele europene. De ce alte ţări fac eforturi?

Cristian Gaşpar, director export, Scandia Food: Statul român este foarte bun în a ne ajuta să ne prezentăm ca ţările externe. Dar nu toţi jucătorii internaţionali joacă fair play. Există foarte multe bariere non tarifare pe care numai intervenţia statului român le-ar putea o elimina sau corecta.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny