• Leu / EUR4.9490
  • Leu / GBP5.6367
  • Leu / USD5.0469
ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Retailerii caută mai mult producătorii români acum că s-a scumpit motorina şi a crescut costul transportului, iar producătorii de fructe au oportunitatea să înlocuiască marfa din import

16.08.2022, 00:07 Autor: Florentina Niţu

♦ România produce 4,5% din merele din UE, dar, cu toate acestea, de multe ori marile magazine moderne sunt inundate de mere poloneze ♦ În 2021, importurile de mere, pere şi gutui au fost de peste 80 mil. euro, de 200 de ori mai mari decât exporturile pentru acelaşi grup de marfă ♦ Statul polonez subvenţionează puternic pomicultura, în timp ce producătorii autohtoni susţin că sprijinul din partea statului român este zero.

La mijlocul culesului fructelor, fie că sunt mere, pere, prune, afine sau mure, producătorii români văd oportunitatea va­lo­rificării recoltei în marile lanţuri de ma­gazine, înlo­cu­ind astfel marfa din import. La rândul lor, retailerii sunt mai deschişi privind expunerea pro­duselor „made in Ro“ pe raft, în contextul în care s-a scumpit motorina şi a crescut costul transportului, iar astfel nu mai este la fel de rentabil să aducă produse perisabile pe distanţe mari, a fost una dintre con­cluziile ediţiei din 15 august a emisiunii ZF Agropower.

„Acum, după cum se mişcă piaţa, ve­dem că marii retaileri încep să cumpere mai mult din România, pentru că la preţul ac­tual al motorinei este mai scump transpor­tul decât produsul adus din Polonia, de exemplu. Este un moment optim pentru noi să intrăm la raft, să arătăm că avem produse bune şi să înlocuim marfa din Polonia sau Germania“, a spus Adrian Mocanu, asociat în businessul Moc Profruct.

Compania Moc Profruct are livezi ce se întind pe 15 hectare, unde sunt plantaţi ci­reşi, peri şi caişi în localitatea Victor Vlad Delamarina (jud. Timiş), unul dintre cele mai mari bazine pomicole din ţară şi cel mai mare din vestul României. Livezile sunt superintensive, cu sistem de irigaţii şi anti­grindină şi numără aproape 40.000 de pomi.

În prezent, compania valorifică produc­ţia direct către clientul final, însă are în plan să investească şi în procesare, odată ce producţia va creşte. Totodată, desfacerea în retail şi exportul sunt alte obiective ale familiei Mocanu.

„Am auzit că acum sunt anumite su­permarketuri care susţin mici producătorii prin cumpărarea unor fructe care au anumite imperfecţiuni (nu sunt uniforme, conform standardelor UE - n. red.) şi abia aştept să iau legătura cu ei“, a spus Corina Oprea, fondatoare a businessului Crăiţa Merelor. Compania are 4 hectare de livezi de meri şi comercializează producţia prin intermediul propriului site şi o livrează la uşa consumatorilor, cât şi prin intermediul târgurilor de profil.

În principal, multe din merele care ajung în retail, nu doar în România, ci şi în alte state din UE, au ca ţară de origine Polonia, acest stat fiind şi cel mai mare producător din UE, cu o cotă de 30%, conform datelor Eurostat.

Cu toate acestea, România asigură, la rândul său, 4,5% din producţia de mere a UE, care a însemnat circa 600.000 de tone în 2021, potrivit datelor de la INS. Însă de-a lungul anului trecut, importurile de mere, pere şi gutui au fost de peste 80 mil. euro, de 200 de ori mai mari decât exporturile pentru acelaşi grup de marfă.

„Statul polonez subvenţionează foarte mult producătorii de mere, iar în România implicarea statului în pomicultură este aproape de zero. Intrarea producătorului român în retail este aproape imposibilă, pentru că, doar în Voineşti, în judeţul Dâmboviţa, în zona noastră, sunt livezi tradiţionale şi merele nu sunt uniforme şi ne împiedicau până acum să ajungem la raft“, menţionează Corina Oprea.

Riamar Fruct, o firmă de familie înfiinţată în anul 2012 ce cultivă peste 10 hectare cu mure, afine şi căpşuni în jurul localităţii Copăceni din judeţul Vâlcea, vinde deja produsele în retail, iar Nicolae Vasile, administratorul companiei, spune că se observă o dublare a volumului de marfă cerută de retaileri faţă de anul trecut, ceea ce înseamnă că clientul final îşi doreşte fructe de pădure şi, în special, româneşti.

„Livrăm către principalele lanţuri mari de magazine din ţară şi avem comenzi zilnice. Avem doi clienţi pentru care livrăm în toată ţară la platformele acestora, iar pentru ceilalţi clienţi livrăm pe platformele din Bucureşti şi de acolo merg produsele în 30-40% din magazinele pe care le au în ţară“, a afirmat Nicolae Vasile.

Riamar Fruct are şi culturi de prun şi măr, iar planurile antreprenorului sunt să se exindă puternic şi să ajungă la 20 de hectare de livezi de prun şi 10 hectare de livezi de măr, pe care să le valorifice în retail şi chiar în afara ţării. La producţia de prune, România este lider detaşat în UE, cu o cotă de 47,5% din producţia totală, astfel că aşa cum Polonia şi-a pus merele pe rafturile ţărilor membre, România îşi poate pune prunele.

 

Corina Oprea, fondatoare, Crăiţa Merelor:

Producţia noastră de mere din Voineşti este una bună spre foarte bună anul acesta, deşi este un an puţin secetos şi în zona noastră.

 

Adrian Mocanu, asociat, Moc Profruct:

Nu am avut probleme cu seceta în livezile noastre, pentru că avem montat program de fertilizare şi irigare şi cât timp ai apă la dispoziţie, nu ai probleme.

 

Nicolae Vasile, administrator, Riamar Fruct:

Producţia arată foarte, foarte bine în comparaţie cu anii trecuţi. Ne-am străduit să avem o producţie mai mare, dar deşi este dublă faţă de cea de anul trecut, nu reuşim să o recoltăm la timp, pentru că nu avem suficient personal.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania