ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Cum a reuşit să se dezvolte un grup de legumicultori din Băleni (jud. Dâmboviţa). „Toată producţia ajunge la supermarket. Facem planul cu un an înainte cu retailul şi stabilim riguros ce suprafeţe cultivăm ca să nu avem supraproducţie“

09.08.2023, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Familia Dumitru din Băleni (jud. Dâmboviţa) este unul dintre cei mai mari pro­ducători de legume din zonă şi alături de alţi 30 de producători din localitate livrează 95% din producţie către lanţul de magazine Lidl.

„În primăvara anului 2017 am început să livrăm către lanţul de supermarketuri către care livrăm şi acum. Suntem 30 de produ­că­tori doar din Băleni şi cred că încă 10 din alte ba­zine legumicole din ţară. Livrăm toată gama de legume de pe o suprafaţă de 30 de hec­tare de solarii şi circa 150 de hectare în câmp“, a declarat Ionuţ Dumitru, director general al Nu Oricum Serv, în cadrul emisiunii ZF Agro­power, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Grupul de pro­du­cători din care face parte şi familia Dumitru a luat naştere în 2016, iar pro­pu­nerea de a colabora cu Lidl a venit după o în­tâlnire organizată de o facultate de horticultură.

Iniţial Ionuţ Dumitru s-a asociat cu un prieten să livreze legume, iar uşor uşor li s-au alăturat şi alţi producători din zonă. Nu Oricum Serv, companie fondată de familia Dumitru, a început să livreze legume către supermarket încă din 2007, dar la acea vreme printr-un intermediar, iar din 2014 a început să livreze direct. De-a lungul timpului Nu Oricum Serv şi producătorii din Băleni au livrat către mai multe lanţuri de magazine, dar în prezent livrează doar către Lidl şi recent au început şi o colaborare cu Profi.

„La început supermarketurile nu ne-au cerut fel şi fel de condiţii, voiau producători români. Şi când am început să livrăm am văzut că nu ne ajută maşina, iar treptat ne-am adaptat. Ne-am luat maşini cu temperatură controlată ca să poată să descarce la depozitele logistice. Am început să livrez uşor-uşor cu încă un prieten, practic grupul de acolo a început, de la două persoane“, povesteşte Ionuţ Dumitru. Anul acesta, au început să livreze şi către Profi, dar cantităţi mai mici.

„Momentan nu avem legume pentru procesare, toată producÅ£i  ajunge către supermarket ÅŸi foarte puÅ£in ÅŸi în piaÅ£a liberă când sunt blocaje, dar de regulă facem planurile cu un an înainte împreună cu retailerul ÅŸi stabilim destul de riguros cam ce culturi, ce suprafeÅ£e să cultivăm, să nu avem supraproducÅ£ie“. IonuÅ£ Dumitru spune că este imposibil să ajungă la aceeaÅŸi producÅ£ie stabilită cu un an înainte, dar există deschidere din partea magazinelor ÅŸi înÅ£elegere. „De exemplu săptămânile acestea suntem un pic blocaÅ£i cu roÅŸia, dar nu foarte grav, adică mai vorbim, discutăm cu ei, facem o promoÅ£ie, mai ne pliem după cerere ÅŸi după producÅ£ie. Noi livrăm doar legume ÅŸi fructe proaspete, recoltăm astăzi, livrăm mâine dimineaţă. Doar unele produse se recoltează ÅŸi le mai depozităm pe un termen relativ scurt, dar marea majoritate sunt fresh“. IonuÅ£ Dumitru spune că în zonă se cultivă 30-40 de varietăţi de legume, dar că tot timpul testează producÅ£ia pentru alte legume, iar anul acesta au înfiinÅ£at ÅŸi o cultură de pepeni. Nu Oricum Serv are ÅŸi un magazin propriu de produse fitosanitare, seminÅ£e, dar ÅŸi produse pentru construcÅ£ia de sere. 

„Nu am luat fonduri europene până acum. Singurele fonduri au fost accesate pentru centrala fotovoltaică pentru care proiectul a fost aprobat. Tot ce am investit a fost din fonduri proprii, profitul reinvestit an de an şi credite de la bancă. Avem un depozit în construcţie şi un alt depozit în stadiu de proiectare şi sperăm ca acesta din urmă să fie gata în maxim cinci ani. Avem nevoie de spaţii de depozitare, ambalare şi sortare“, menţionează antreprenorul. Investiţia în depozitul care este aproape finalizat este de circa 2 milioane de euro. Ionuţ Dumitru crede că asocierea şi lucrul în echipă sunt foarte importante pentru dezvoltarea legumiculturii locale. În 2022, deficitul comercial în sectorul legumelor a depăşit 470 de milioane de euro, conform calculelor ZF pe baza datelor de la INS. Fermierul spune că pentru a livra către un supermarket trebuie să ai volume mari, dar şi o logistică bună în spate, maşini de transport, lucruri care vin cu anumite costuri pe care un singur fermier nu le poate acoperi.

„Supermarketurile, pe bune dreptate, cer toate lucrurile acestea. Nu poţi să livrezi legumele din punct de vedere al igienei, al calităţii, neambalat. Trebuie să fie ambalat totul la fel şi trebuie să ai autorizări. Unui mic fermieri îi este

greu să facă toate treburile astea din punct de vedere al costurilor. Şi de asta ar trebui să ne asociem măcar 2-3 producători“, crede Ionuţ Dumitru, care adaugă că sunt fermieri care nu ştiu să îşi facă un PFA sau să obţină o autorizaţie şi acest lucru ţine şi de mentalitate pentru că a rămas încă moştenirea CAP-urilor de dinainte de Revoluţoe. În plus, el crede că o altă problemă a fermierilor locali este că nu caută mai întâi piaţă şi apoi încep să producă anumită cantitate.

„E ideal să găseşti piaţa, după aceea să vii cu produsul. Dacă eu am produs 10 tone de tomate şi apoi mâine văd că nu am cui să vând atunci e greu.Tomatele nu sunt produse care se ţin şase luni în depozit până găseşti piaţă. În schimb, noi dacă am lucrat cu supermarke-urile şi am stabilit până septembrie, octombrie, deja planificăm anul următor. Automat ştii ce trebuie să cultivi“.

 

 

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny