Sorin Anagnoste, consultant de management şi lector în cadrul Facultăţii de Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul ASE Bucureşti, spune că fermierii trebuie să se organizeze în asociaţii de profil sau cooperative, să discute cu marii retaileri şi să negocieze cu ei preţurile şi cantităţile şi să acceseze finanţările de la stat disponibile pentru a putea creşte producţia şi pentru a fi competitivi.
„Vedem că jucătorii din această industrie din alte ţări precum Polonia, Cehia, Ungaria şi Bulgaria adoptă şi aplică pentru programe de finanţare de stat pentru eficientizarea operaţiunilor. Vorbim aici de eficientizare energetică, de retehnologizare, cercetare, digitalizare. În cadrul întâlnirilor pe care le-am realizat în cadrul ASE, dar şi la Guvernul României, a reieşit că mai multe ministere au fonduri de miliarde pe care le pot da celor care doresc să meargă în aceste patru direcţii pe care le-am menţionat“, a spus Sorin Anagnoste, într-o ediţie specială a ZF Agropower, proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. El spune că Ministerul Finanţelor, Ministerul Fondurilor Investiţiilor şi Fondurilor Europene, Ministerul Agriculturii, dar mai ales Ministerul Energiei au linii de finanţare pentru dezvoltarea activităţii companiilor, dar că nu sunt accesate. În acest timp, marile magazine sunt pline de produse din import, producătorii din alte ţări având preţuri mai bune decât cei din România tocmai datorită investiţiilor pe care le fac în eficientizare energetică, în retehnologizare, cercetare şi digitalizare. Retailerul Penny şi-a asumat ca până la finalul acestui an, 60% din sortimentul aflat la vânzare în magazinele Penny să aibă ingredientul principal provenit din România, adică să fie cultivat, crescut, extras sau fabricat în ţară şi să fie procesat şi ambalat în România. Prin această iniţiativă care se numeşte 3RO (Triplu RO) a solicitat ASE Bucureşti ajutorul pentru a face o analiză de piaţă pentru a afla modalităţile prin care să crească acest procent de produse „made in Romania“. Iar rezultatele studiului vor fi publicate în perioada următoare. În plus, s-au realizat mai multe mese rotunde în ASE, între guvern, mediul de afaceri şi Penny pentru a vedea ce împiedică mediul de afaceri să aducă aceste produse pe piaţa românească.
„În urma acestor întâlniri, care s-au întâmplat în prima jumătate a acestui an, au reuşit o serie de 122 de măsuri pe care guvernul le-a primit deja şi care probabil vor fi în mare parte implementate. Mesele rotunde au fost legate de sectorul cărnii de porc şi peştelui, de piaţa produselor lactate şi a brânzeturilor, unde avem un deficit de
400 mil. euro, de piaţa hranei pentru animale de companie, de producţia săpunurilor, a detergenţilor şi a produselor de curăţare şi cosmetice“, mai spune Sorin Anagnoste, care are peste 10 ani de experienţă în mai multe sectoare, inclusiv în sectorul de bunuri de larg consum.
În plus, mese rotunde au mai fost organizate pentru a dezbate segmente de piaţă precum cultivarea, prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor, iar ultimele două mese au fost legate de patiserie şi snack-uri, respectiv băuturi spirtoase şi bere.
Printre măsurile propuse la aceste mese rotunde se află şi reglemetarea creşterii porcilor în gospodării pentru a putea eradica răspândirea pestei porcine şi a relua investiţiile în acest sector unde deficitul comercial a ajuns la un nivel record. De asemenea, s-a discutat ca la nivel local să se încurajeze şi reprezentanţii guvernului să aibă discuţii trimestriale cu asociaţii de profil. Iar micii producători să se încrie într-o organizaţie de profil astfel încât interesele lor să fie mai bine reprezentate şi, de ce nu, să aibă forţa necesară să intre şi în marile reţele de de magazine.
„Sunt mai multe componente pe care un consumator le ia în considerare atunci că doreşte să facă o achiziţie a unui produs dintr-un supermarket. Preţul este cel mai important şi este primul criteriu. Al 2-lea criteriu se se referă la calitatea produsului şi al abia al 3-lea este de provenienţă. Evident că noi toţi ne-am dori produse locale, pentru că consumând local asta înseamnă locuri de muncă locale, taxe locale care se apoi se investesc în comunităţi şi într-un final, comunităţi mai înstărite. De aceea, atunci când cineva doreşte să reducă deficitul comercial trebuie să se uite în primul rând la preţ“. Iar preţul poate fi competitiv numai prin măsuri de eficientizare, automatizare, digitalizare şi investiţii în cercetare, mai spune el. În 2022, deficitul comercial al României s-a ridicat la aproape 35 de miliarde de euro. Doar pe piaţa cărnii deficitul comercial ajunge la un miliard de euro anual.
„Tot acest deficit comercial, dacă nu vom rezolva cu măsuri concrete, se va transpune în inflaţie, deci nu vom scăpa de ea. Deficitul comercial are mai multe componente, dar o treime din acest deficit vine din produse alimentare. Pentru a rezolva acest inflaţia, dar şi deficitul, trebuie să producem local. Deci este necesar mai mult decât oricând ca instituţiile statului, ministerele ş.a.m.d. să colaboreze cu asociaţiile de profil pentru a-i ajuta, a realiza un plan de măsuri prin care producătorii pot deveni competitivi“.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE