• Leu / EUR4.9050
  • Leu / GBP5.8089
  • Leu / USD4.7905
ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Xenia Veron, absolventă de management hotelier, a cumpărat o fermă veche de porci şi investeşte 1,4 milioane de euro în business alături de fratele său

05.05.2022, 00:05 Autor: Florentina Niţu

♦ „Este o tradiţie de familie pe care vrem să o ducem mai departe.“

Xenia şi Edvin Veron, doi fraţi din judeţul Satu Mare, investesc circa 1,4 milioane de euro în renovarea şi popularea cu scroafe pentru reproducţie a unei ferme pe care au cumpărat-o în localitatea Săcăşeni, aproape de ferma părinţilor lor.

„Proiectul nostru a început în 2017, când am cumpărat o fermă veche pe care vrem să o reînnoim şi care se află în vecinatatea actualei ferme a părinţilor. Am considerat că este un business de viitor şi în noua fermă suntem acţionari eu şi fratele meu, iar de cea veche se ocupă în continuare părinţii noştri. Este o tradiţie de familie pe care vrem să o ducem mai departe“, a povestit Xenia Veron, acţionar al Mastfoder, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.

Ea a studiat management hotelier şi spune că niciunul dintre membrii familiei nu are studii în domeniu, menţionând că părinţii săi au fost ajutaţi la început de o rudă cu experienţă în sectorul de profil, însă pasiunea i-a ajutat în procesul de dezvoltare. „De şapte ani sunt implicată şi eu în fermă şi îmi place foarte mult că sunt prezentă fizic, nu doar de la birou.“

Părinţii Xeniei şi ai lui Edvin Veron deţin compania Mastvet, care are o fermă de 450 de scroafe, folosite pentru reproducţie, dar şi îngraşă porci, pe care îi dau apoi către aba­toare şi procesatori din zonă. Aceasta a fost înfiinţată în primul an de aderare a  României la UE, când au acce­sat fonduri europene pentru a-şi acoperi cea mai mare parte din investiţie. De asemenea, proiectul actual ce presupune o capacitate pentru 800 de scoafe folosite doar pentru repro­ducţie este făcut cu cofinanţare euro­peană.

„Principalul nostru gând a fost să facem reproducţie şi oricum nu avem posibilitatea să facem şi îngrăşare din cauza spaţiului. Însă, cu co-finanţarea din fonduri europene am avut diferenţe de cost faţă de cel iniţial şi probleme atât financiare, cât şi birocratice. „Am făcut studiu de fezabilitate în 2017, la  preţurile materialelor de construcţii şi echipamentelor de atunci şi până am început investiţia, preţurile au crescut şi am ajuns să avem o diferenţă de 20-30% atât la preţurile de construcţie cât şi la achiziţia de echipamente“, a afirmat Xenia Veron.

Aceasta a adăugat că se aşteaptă ca preţurile materialelor se construcţii să mai crească. Astfel, dacă din investiţia iniţială, 70% din sumă este nerambursabilă şi 30% era surse proprii, iar valoarea investiţiei era de aproape un milion de euro, acum se aşteaptă să ajungă la 1,4 milioane de euro.

În plus, Xenia Veron spune că după popularea fermei, mai durează circa 10 luni până să valorifici purceii crescuţi. Ea mai spune că se vor axa pe o genetică prolifică şi rasa aleasă ar putea fi Danbred, pentru că în cazul acesteia media purceilor vii fătaţi este de 20-21 şi a celor înţărcaţi de 16-17. 

„În 2017, când s-a făcut proiectul şi am cerut păreri de la tehnologii capacitatea fermei noastre era suficientă pentru această genetică, dar faţă de atunci genetica a evoluat mult şi acum mai avem nevoie de un spaţiu pentru tineret şi de o creşă ca să putem să acomodăm toţi purceii“, a explicat Xenia Veron.

În ceea ce priveşte piaţa de desfacere, antreprenoarea susţine că este unul dintre cei mai importanţi factori din business şi menţionează că sunt multe îngroşătorii de porci în zona lor, care au nevoie de purcei şi preţurile acestora s-au îmbunătăţit în ultima vreme. Un purcel de 20-30 kg se vinde cu 80 de euro este o listă pe piaţa Europeană este o cerere şi costurile de producţie ale unui purcel, la preţurile actualizate după creşterea preţului cerealelor şi furajelor este de 42-44 de euro, iar înainte era de 36-38 de euro.

Xenia Veron a mai spus că în apropiere se află staţiunea balneară Tăşnad si pe viitor s-ar putea dezvolta şi pe partea de agrement şi agroturism.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania