ZF CEO Strategy

CEO Strategy, emisiune realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu ING Bank. Mircea Turdean, CEO al Farmec: Am reuşit să atingem o cifră de afaceri de peste 70 mil. euro în 2023, în creştere cu peste 10%. Anul acesta avem planificată o creştere de minimum 10%

07.02.2024, 00:07 Autor: Mircea Nica

Am reuşit să facem o creştere sănătoasă a cifrei de afaceri şi pe baza creşterii sănătoase a cifrei de afaceri, chiar cu renunţarea la nişte cote de profit pe mai multe canale, a dus în final la un profit total cu 50% mai mare în 2023 faţă de anul anterior  În condiţiile în care au crescut preţurile la absolut tot, de la energie la salarii, la servicii, la materii prime, la ambalaje, noi am reuşit să menţinem preţurile constante şi a fost un lucru deosebit şi extrem de bine apreciat de piaţă.

Farmec, compania producătoare de produse cosmetice din Cluj, a reuşit să depăşească o cifră de afaceri de 70 mil. euro la finalul anului 2023, consemnând un avans de peste 10%, ceea ce a susţinut o creştere de 50% a profitului faţă de anul anterior. Anul acesta, targetul este de cel puţin o creştere de 10% a cifrei de afaceri, a spus Mircea Turdean, CEO al companiei Farmec din Cluj, în cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect al Ziarului Financiar realizat în parteneriat cu ING Bank.

„Anul trecut a fost un an bun pentru Farmec. Am reuşit să atingem o cifră de afaceri de peste 70 mil. euro conform targetului, cu o creştere de peste 10 procente. Încă nu am bătut-o în cuie, zilele acestea închidem anul şi luna decembrie, dar cam aşa a fost. În fiecare an ne punem un target de minim 10% creştere a cifrei de afaceri şi în fiecare an depăşim acest target“, susţine Mircea Turdean.

În ceea ce priveşte Farmec, Mircea Turdean a explicat că, în ciuda creşterilor de preţuri de anul trecut la absolut tot, de la energie la salarii, la servicii, la materii prime, la ambalaje, compania nu a crescut preţurile la produsele sale.

„Ca strategie,  anul trecut nu am crescut preţurile. Am ţinut cont de necesităţi şi în condiţiile în care au crescut preţurile la absolut tot, de la energie la salarii, la servicii, la materii prime, la ambalaje, noi am reuşit să menţinem preţurile constante şi a fost un lucru deosebit şi extrem de bine apreciat de piaţă. Bineînţeles, această strategie a afectat câteva procente din profit pentru că au fost costuri, dar ne-am asumat acest lucru. Toate acestea au fost în condiţiile în care anul trecut a fost un an de revenire la situaţia prepandemică.“

Cel mai puternic impact al deciziei de a menţine aceleaşi preţuri s-a resimţit pe canalul ICA, unde Mircea Turdean susţine că acolo sunt discounturile foarte mari şi această mişcare a însemnat o minimizare a profitului, dar nu dispariţia completă pentru că Farmec este o companie privată, ceea ce înseamnă că trebuie să se autosusţină.

„Deci am minimizat profitul, inclusiv pe canalul cel mai puţin profitabil, dar cu rulajul cel mai mare, pentru că ICA pentru toată industria este de peste 60% din cifra de afaceri. Am făcut acest lucru, am redus profitul cât se poate de puternic, dar şi pe celelalte canale. Am lucrat mai cu grijă pe alte domenii, pe partea de cheltuieli. A fost un an plin şi în ceea ce priveşte investiţiile în echipamente, camioane, pentru că avem o flotă de distribuţie. Nu ne-am permis să dăm un pas în spate şi nu în ultimul rând am avut investiţii substanţiale pe partea de cercetare şi marketing. Dacă nu susţii cu marketing produsele pe care le produci în condiţiile în care Farmec concurează cu multinaţionale pe piaţa din România, dacă nu îţi faci o imagine bună şi nu foloseşti toate instrumentele costisitoare de marketing, nu ai nicio şansă indiferent cât de bun este produsul. Bugetul de investiţii a fost de milioane de euro“, a mai detaliat CEO-ul companiei.

În ciuda acestei strategii care implicit a însemant un risc asumat de diminuare a profitabilităţii pe mai multe canale, după cum a explicat Mircea Turdean, profitul total al companiei pe final de 2023 a fost cu 50% mai mare faţă de anul anterior.

„Am reuşit să facem o creştere sănătoasă a cifrei de afaceri şi pe baza creşterii sănătoase a cifrei de afaceri, chiar cu renunţarea la nişte cote de profit pe mai multe canale, a dus în final la un profit total cu 50% mai mare în 2023 faţă de anul anterior.“

Din perspectiva investiţiilor, Mircea Turdean a explicat că investiţia de 40 mil. euro anunţată anul trecut, care ar fi trebuit să se realizeze cu ajutorul Guvernului printr-un program de ajutor de stat nu s-a mai concretizat. Cu toate acestea, CEO-ul susţine că investiţiile vor merge înainte doar că perioada în care se va desfăşura va fi mai mare, fiind vorba de investiţii exclusiv din bani proprii.

„Am avut promisiuni de la Guvern de ajutor de stat, ni s-a spus că legea respectivă va ajuta cu preponderenţă companii româneşti. Am fost daţi şi exemplu în presă pe tema respectivă, dar pe ultima sută de metri nu am mai fost eligibili şi am văzut că tot la multinaţionale s-au dus banii. Pe noi nu ne-a tras nimic în jos pentru că aveam argumente puternice, dar au fost alte alegeri. În loc să facem un proiect care ar fi mers în 3-4 ani, îl vom face în 6-7 ani pe bani proprii. Începem de anul acesta pentru că deja avem un proiect de dezvoltare şi în fiecare an ne propunem să dezvoltăm şi să construim câte o bucăţică. Statul român rămâne ca şi opţiune dacă se adevereşte foarte bine, dacă nu, noi nu ne mai permitem să stăm. Statul român era principalul câştigător pentru că ce înseamnă o creştere a cifrei de afaceri prin dublarea ei în câţiva ani înseamnă o creştere de taxe şi impozite“, explică Mircea Turdean.

Învățam împreună din experiențele și poveștile oamenilor de afaceri care conduc companii de succes.
ING este alături de ei, de antreprenori și companii din mediul de afaceri românesc cu soluții de banking și mai și.
Mai exact, pe lângă produse și servicii bancare, oferim consultanță personalizată, expertiză sectorială și sprijin pentru dezvoltarea practicilor sustenabile.