ZF CEO Strategy

CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar şi ING Bank. Adrian Mihai, cofondator şi CEO al FAN Courier: Anul 2024 va fi unul foarte bun, vor fi alegeri, iar politicienii nu vor mări taxele, vor arunca cu bani în piaţă. În 2025 va veni scadenţa

17.01.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Compania a reuşit să încheie cu o cifră de afaceri de 1,25 miliarde lei, în creştere cu 15% faţă de anul anterior În 2023, compania a avut un buget total de investiţii de circa 35 milioane euro, care au mers către digitalizare, extinderea şi consolidarea businessului, extinderea flotei şi pe reţeaua de lockere.

Adrian Mihai, cofondator şi CEO al FAN Courier, liderul pieţei locale de curierat, se aşteaptă ca 2024 să fie un an foarte bun pentru businessul local, având în vedere alegerile care vor avea loc. Provocator însă va fi anul 2025, după alegeri, când va veni nota de plată pentru toate deciziile luate sau nu de politicieni în acest an.

„Nu îmi e teamă de 2024, ci de 2025. Anul 2024 va fi unul bun spre foarte bun, este an electoral, politicienii nu vor mări taxele, vor arunca cu bani în piaţă să pară că în România este fericirea supremă, businessul nu va avea de suferit. În schimb, în 2025 va veni scadenţa pentru toate deciziile din acest an“, spune Adrian Mihai în cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu ING Bank.

Cu toate că anul 2023 a fost plin de impredictibilitate cauzată de creşterea costurilor cu salariile, combustibilul şi maşinile, compania a reuşit să încheie cu o cifră de afaceri de 1,25 miliarde lei, în creştere cu 15% faţă de anul anterior. Creşterea nu e însă dată de un avans al consumului, spune Adrian Mihai, ci doar de un volum mai mare de expedieri. „Poate oamenii nu au mai comandat un laptop de 5.000 lei, poate au comandat cinci produse de 100 lei şi au cheltuit mai puţin, dar au generat mai multe expediţii“, explică el.

Deşi creşterea veniturilor s-a încadrat în estimările iniţiale, costurile au depăşit aşteptările de la începutul anului. Majorarea costurilor pe diferite categorii a dus în final la o marjă de profit mult mai mică.

La creşterea din acest an a contribuit şi piaţa din Republica Moldova, acolo unde FAN Courier s-a extins la finalul anului 2021. Deşi premisa de a se extinde în această ţară a fost să ajute companiile româneşti să exporte mai uşor pe piaţa moldovenească, izbucnirea războiului din luna februarie a anului 2022 i-a determinat pe antreprenorii români să facă un pas în spate.

„A fost o idee foarte bună să deschidem această piaţă, dar aşteptăm să vedem ce se întâmplă şi unde preconizam nişte investiţii, am redus nivelul şi am aşteptat să vedem ce urmează. Acum, după doi ani de război, companiile mai curajoase au început să se reîntoarcă în Republica Moldova, au început să vândă şi pe acea piaţă. Au început şi companiile din Moldova să îşi dorească să vândă în România“, mai spune el.

Curieratul, ca multe alte sectoare din economia românească, se confruntă cu o criză a forţei de muncă, însă Adrian Mihai este de părere că această problemă poate fi rezolvată prin importul de forţă de muncă din ţările non-UE.

În prezent, FAN Courier a adus cinci persoane din Nepal, care lucrează în zona de depozite. Planul este de a mai aduce circa 150 de persoane în acest an.

Adrian Mihai este de părere că viitorul forţei de muncă din curierat va consta într-un mai mare import de personal din Asia.

„Dacă mergeţi în ţările vestice, veţi vedea taximetrişti şi curieri străini. Dacă tu le creezi modalitatea de a lucra fără să fie nevoie să interacţioneze prea mult cu clientul, lucrurile se pot desfăşura foarte bine“, precizează Adrian Mihai.

Astfel de sisteme necesită investiţii în digitalizare pentru eficientizarea activităţii şi reducerea costurilor pe termen lung. În 2023, compania a avut un buget total de investiţii de circa 35 milioane euro, care au mers către digitalizare, extinderea şi consolidarea businessului, extinderea flotei şi pe reţeaua de lockere.

Ultimii ani au adus creşteri pentru piaţa de curierat, iar FAN Courier a reuşit să îşi menţină un ritm de creştere de 10-15% an de an, cu toate că au existat provocări multiple de care compania s-a lovit. Adrian Mihai spune că dezvoltarea unui business ţine de obiectivele pe care şi le-a setat CEO-ul.

„O maşină este precum organizaţia, iar CEO-ul este şoferul. Dacă în vremuri de vizibilitate bună foloseşti volan, frână, acceleraţie, semnalizare şi ai un obiectiv unde trebuie să ajungi şi în cât timp, când vin vremurile tulburi, apare ceaţa şi trebuie să te foloseşti de aceleaşi instrumente, dar în mod diferit“, explică Adrian Mihai.

Obiectivele stabilite de CEO ar trebui să fie clare pentru tot restul echipei, adaugă el. Pe lânga asta, trebuie să existe claritatea rolurilor, o cultură organizaţională stabilită în direcţia pe care şi-o doreşte executivul, oameni cu aceleaşi valori şi respectarea regulilor. Prin acestea, o companie poate să se dezvolte, este de părere Adrian Mihai.

 

Strategiile lui Adrian Mihai ca CEO:

► Claritatea obiectivelor companiei pentru toţi angajaţii.

► Motivarea echipei şi cultura organizaţională bazată pe meritocraţie.

► Respectarea regulilor şi acceptarea unor greşeli ale angajaţilor fără a exista repercusiuni.

► Urmărirea indicatorului de cashflow.

► Dezvoltarea companiei în concordanţă cu nevoile clienţilor.

Învățam împreună din experiențele și poveștile oamenilor de afaceri care conduc companii de succes.
ING este alături de ei, de antreprenori și companii din mediul de afaceri românesc cu soluții de banking și mai și.
Mai exact, pe lângă produse și servicii bancare, oferim consultanță personalizată, expertiză sectorială și sprijin pentru dezvoltarea practicilor sustenabile.