ZF CEO Strategy

CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar şi ING Bank. Gabriel Stănescu, director executiv Vector Internaţional: Suntem foarte atenţi la ce se întâmplă în piaţă şi căutăm noi pieţe. Ne gândim ca în viitorul apropiat să mergem către export, mai ales în regiune

13.12.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Până la finalul anului, compania se aşteaptă la venituri cu 10-15% mai mari faţă de anul anterior, când cifra de afaceri a fost de 41,7 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

Vector Internaţional, o companie ce activează în distribuţia de produse de birotică şi papetărie, are în plan extin­derea activităţii şi în afara ţării, iar primii paşi în această direcţie vor fi fă­cuţi anul viitor, spune Gabriel Stănescu, director executiv al companiei.

„Suntem tot timpul foarte atenţi la ceea ce se întâmplă în piaţă şi ne uităm şi căutăm nişe noi de piaţă, căutăm şi pieţe noi. Ne gândim, în viitorul destul de apropiat, să mergem şi către export, cel puţin în zona aceasta regională. Lucrăm la plan, dar probabil că se va concretiza într-un termen de circa şase luni“, spune Gabriel Stănescu, direc­torul executiv al Vector Interna­tional, în cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar şi ING Bank.

Pentru anul următor, compania are în plan şi dezvoltarea porto­foliului de produse, creşterea numărului de angajaţi şi a flotei, care în prezent numără 20 de maşini.

Grupul Vector a fost fondat în 1997 şi a dezvoltat în timp mai multe canale de vânzare: vânzarea directă către companii şi distribuitori - prin firma Vector Internaţional, vânzarea prin magazinele proprii Autograf (firma Vector Stores) şi vânzarea prin site-ul Gutuie.ro (firma Vector Online).

Vector Internaţional are ponderea cea mai mare în business, de circa 90%, prin această firmă realizându-se toate importurile. Grupul aduce pe piaţa locală peste 60 de branduri din toată lumea, printre care nume precum Caterpillar sau Lego, şi are un portofoliu ce numără circa 10.000 de produse în total.

Pe lângă birotică şi papetărie, grupul a introdus de-a lungul timpului şi articole din categoriile de curăţenie, igienă, mobilier şi chiar şi din zona de tehnologie, având în portofoliu ecrane interactive.

În astfel de perioade, cu multiple provocări în piaţă, directorul executiv spune că este importantă consolidarea portofoliului de produse, fiind una dintre strategiile pe care le are în vedere în perioadele dificile.

„Noi am urmărit mereu să venim cu produse noi, să identificăm furnizori noi, care să ne garanteze un nivel de competitivitate în piaţa. De asemenea, suntem permanent în căutarea de noi nişe de piaţă. Prin această strategie, am reuşit să echilibrăm pierderi sau scăderi înregistrate pe anumite categorii de produse. De exemplu, produsele de birotică şi papetărie sunt într-adevăr într-o uşoară scădere. În schimb, noi am reuşit să echilibrăm lucrul acesta cu produse din alte categorii, cum ar fi produsele de curăţenie, de igienă, mobilier“, mai spune Gabriel Stănescu.

Compania administrează şi două magazine sub brandul Autograf în Bucureşti şi Iaşi. Înainte de pandemie, compania numără cinci magazine.

„În perioada pandemiei am fost nevoiţi să restructurăm acest canal de vânzare. În perioada următoare, avem în plan deschiderea de noi magazine în oraşele mari ale României. Probabil că în 2-3 ani vom fi la acelaşi număr de magazine ca înainte de pandemie sau poate chiar mai mare. Contează foarte mult reacţia pieţei“, precizează el.

Evoluţia companiei va depinde şi de cum reacţionează clienţii la provocările economice din această perioadă. Anul acesta, bugetul de achiziţionare de rechizite s-a redus ca efect direct al scăderii puterii de cumpărare, orientându-se către produse mai ieftine.

„Şi clienţii companii au devenit foarte atenţi la cheltuieli şi au redus bugetele. Sunt foarte atenţi la tot ce înseamnă zona aceasta de costuri, nu neapărat cu produsele noastre, dar în general. E o presiune foarte mare în ceea ce priveşte costurile“, explică el.

Cu toate acestea, compania a reuşit să îşi menţină cifra de afaceri la un nivel similar cu anul anterior, când veniturile firmei au fost de 41,7 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Directorul executiv estimează venituri venituri cu 10-15% mai mari până la sfârşitul acestui an, însă evoluţia va depinde foarte mult de bugetele instituţiilor publice.

Circa 90% din portofoliul de clienţi ai Vector International este format din companiile private, iar 10% din instituţiile publice.

„Multe instituţii publice nu au fonduri disponibile pentru a achiziţiona diferite produse. Bugetele acestea au fost tăiate. Ele nu reprezintă o prondere foarte mare în bugetul total de cheltuieli, dar sunt cele mai la îndemână de a fi tăiate“, spune Gabriel Stănescu.

Învățam împreună din experiențele și poveștile oamenilor de afaceri care conduc companii de succes.
ING este alături de ei, de antreprenori și companii din mediul de afaceri românesc cu soluții de banking și mai și.
Mai exact, pe lângă produse și servicii bancare, oferim consultanță personalizată, expertiză sectorială și sprijin pentru dezvoltarea practicilor sustenabile.