ZF CEO Strategy

CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar şi ING Bank. Marius Ştefan, CEO, Autonom: Cel mai probabil anul viitor 13% din maşinile pe care le vom achiziţiona vor fi electrice sau hibrid. Bugetul de investiţii minim anual este de 60 mil. euro

20.12.2023, 00:06 Autor: Mircea Nica

În fiecare an achiziţionăm aproximativ 3.000 de maşini, valoarea medie de achiziţie fiind undeva spre 20.000 euro fără TVA. În momentul de faţă avem un parc de 15.000 maşini. Noi avem un plan foarte clar de tranziţie către maşini electrice şi hibrid, a explicat Marius Ştefan, CEO, Autonom, în cadrul emisiunii CEO Strategy.

Autonom, companie specializată pe zona de mobilitate, are un buget minim anual alocat pentru investiţii de 60 mil. euro, cu care plănuieşte ca anul viitor, din cele aproximativ 3.000 de maşini pe care le achiziţionează anual compania, un procent de circa 13% vor fi maşini electrice şi hibrid, a spus Marius Ştefan, CEO, Autonom, în cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect al Ziarului Financiar realizat în parteneriat cu ING Bank.

„În momentul de faţă din 15.000 de maşini ne apropiem de 750 maşini electrice, deci undeva la 3% ponderea maşinilor electrice în flota noastră. În fiecare an achiziţionăm în jur de 3.000 maşini. La o valoare medie de achiziţie care a crescut undeva spre 20.000 euro fără TVA, vorbim de un buget de investiţii de 60 mil. euro fără TVA, investiţii anuale din Autonom. Noi avem un plan foarte clar de tranziţie către maşini electrice şi hibrid. Ne-am luat un angajament faţă de finanţatorii noştri. Am emis acum doi ani de zile obligaţiuni cu obiective de sustenabilitate în care să reducem emisiile medii de carbon pe fiecare vehicul din flotă. Anul acesta am achiziţionat câteva sute de maşini electrice. În zona de rent cel mai probabil între 15-20% din maşinile pe care le vom achiziţiona vor fi electrice sau hibrid cu emisii foarte scăzute. Pe flotele clienţilor vedem că în jur de 10% din total flote sunt electrice sau cu emisii foarte scăzute. Dacă facem un mix probabil 13% din total achiziţii anul viitor vor fi electrice sau hibrid“, susţine Marius Ştefan.

Din perspectiva vânzărilor de măşini în România, Marius Ştefan a explicat că în România se înmatriculează 140.000-150.000 de maşini noi, dar în acelaşi timp se înmatriculează peste 400.000 de maşini vechi.

„În ultimii ani au fost câteva crize care au dus la presiuni pentru producătorii auto şi nu au putut să livreze maşini. A fost criza semiconductorilor, probleme de logistică, costuri mari de transport, atunci producătorii auto au livrat mai puţine maşini în condiţiile în care cererea a fost destul de mare. În consecinţă, au crescut preţurile la maşinile noi, vedem mărci la care avem în trei ani de zile creşteri de 40% la acelaşi model. S-au concetrat pe modele un pic mai scumpe cu valoarea adăugată mai mare şi nu au mai fost discounturi aşa de mari pentru cumpărătorii de flote. Piaţa la mâna a doua se raportează nu la cât a fost maşina acum patru ani, ci cât costă maşina respectivă, de exemplu Volkswagen Passat. Cu cât se vinde astăzi un Volkswagen Passat versus opţiunea de a cumpăra maşina la mâna a doua. Când raportezi o maşină la mâna a doua de acum patru ani cu una nouă, ca procent se menţine ca în anii trecuţi, dar în valoare absolută este mult mai sus pentru că s-a scumpit foarte tare maşina.“

În ceea ce priveşte Autonom, Marius Ştefan a mai adăugat că anul 2023 este unul diferit faţă de anii anterior, în sensul că deşi compania va termina pe creştere şi va avea profit, profitabilitatea va fi mai mică faţă de anul trecut.

„Am avut ceva presiuni pe care cred că le-a simţit toată piaţa în creşterea de costuri, reparaţia maşi­nilor, costurile cu asigurările.“

„Impactul cel mai mare cred că l-a avut creşterea dobânzilor pe care am început s-o vedem de la jumătatea anului trecut, dar anul acesta este primul an în care am avut impact pe tot anul. Am contrabalansat cu o eficienţă mai mare a operaţiunilor, un volum mai mare de business fără să creştem cheltuielile fixe şi a fost neobişnuit de puternică piaţa de vânzări de maşini la mâna a doua. În continuare preţurile sunt la un nivel foarte ridicat faţă de ce se întâmpla acum doi ani. Pentru că modelul nostru de business este foarte simplu, cumpărăm un volum foarte mare de maşini, le închiriem sau le oferim în leasing operaţional şi după câţiva ani le vindem pentru noi este foarte important diferenţa aceasta dintre preţul de achiziţie a maşinilor şi preţul cu care le revindem.“

Învățam împreună din experiențele și poveștile oamenilor de afaceri care conduc companii de succes.
ING este alături de ei, de antreprenori și companii din mediul de afaceri românesc cu soluții de banking și mai și.
Mai exact, pe lângă produse și servicii bancare, oferim consultanță personalizată, expertiză sectorială și sprijin pentru dezvoltarea practicilor sustenabile.