ZF Cum creștem industria alimentară românească

ZF/Scandia Food. Cum creştem industria alimentară românească. Paradox în sectorul alimentar: suntem în top trei la numărul de găini ouătoare din UE, dar pe deficit la producţia de ouă

25.07.2023, 00:05 Autor: Mădălina Dediu Panaete

ZF derulează o campanie editorială susţinută de Scandia Food prin care îşi doreşte să prezinte businessurile din industria alimentară, situaţia unităţilor de producţie, dar şi nivelul exporturilor şi importurilor de produse agroalimentare.

România are peste 70 de milioane de capete de păsări, dintre care peste 34 de milioane sunt ouătoare, conform unei ana­lize ZF făcută pe baza datelor de la Eurostat şi de la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR). România produce anual peste 5,5 milioane de ouă, conform MADR, din care o parte merge şi la export. Însă, cu toate că România se află pe locul trei în topul ţărilor după numărul de găini ouătoare din UE, după Spania şi Franţa, se menţine încă pe deficit comercial.

Astfel, România a exportat ouă în valoare de peste 35 de milioane de lei, dar a importat de peste 40 de milioane de euro, ceea ce înseamnă un deficit de circa 5 milioane de euro. Cu toate aceastea, deficitul comercial s-a mai redus după ce în 2020 şi 2021 acesta a depăşit 13 milioane de euro, respectiv 15 milioane de euro, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Nivelul mare al importurilor este explicabil, spun antreprenorii din domeniu, din cauza faptului că în perioadele de vârf aşa cum sunt Crăciunul şi Paştele producţia internă nu face faţă cererii şi atunci este nevoie de importuri. Când se schimbă ciclul de pro­ducţie şi fermele se depopulea­ză, majoritatea în timpul verii, importurile cresc.

Recent, un antreprenor din sector spunea că România im­portă circa 2 milioane de ouă pe zi şi că mai este loc de creştere pe această piaţă. În ultimii ani s-au făcut tot mai multe investiţii în acest sector pentru că şi consumul a crescut, oul fiind cea mai ieftină sursă de proteină. În plus, a crescut şi producţia de ouă bio, o nişă pe care au mizat tot mai mulţi jucători din piaţă. În România, cele mai multe ouă, adică peste 2,7 milioane, sunt produse în ferme cu mai puţin de 350 de găini, conform datelor Eurostat.

În fermele cu peste 5.000 de capete sunt produse anual peste 2,6 milioane de euro, în timp ce restul provin din ferme cu 351-5.000 de capete. Pe de altă parte, în Spania de exemplu majoritatea ouălor sunt produse în ferme mari, cu peste 5.000 de capete, situaţie întâlnită şi în Franţa, potrivit datelor Eurostat analizate de ZF. De altfel, şi în Polonia 90% din ouăle produse provin din ferme mari. În România, fermele mari s-au dezvoltat cu precădere în ultimii ani, mai ales că pe plan local autoconsumul în ceea ce priveşte carnea de pasăre, dar şi de ouă este încă mare. De altfel, datele de la ANSVSA arată că sunt peste 150 de centre de ambalare a ouălor care au autorizaţie pentru export. Cele mai multe se află în nordul şi centrul ţării, judeţe precum  Maramureş, Mureş, Bihor sau Alba fiind în top cinci judeţe ca număr de astfel de centre.

La nivelul întregii pieţe, adică în sectorul creşterii păsărilor, atât pentru producţia de carne, cât şi de ouă, activează 650 de companii, care au avut o cifră de afaceri totală de 4,1 miliarde de lei în 2021, cu aproape 9.000 de angajaţi, arată datele de la Registrul Comerţului.

Comerţul cu ridicata al produselor lactate, ouălor, uleiurilor şi grăsimilor comestibile este un sector în care activează aproape 450 de companii, care au avut o cifră de afaceri de 3,3 miliarde de lei în 2021.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scandia