ZF Deschiderea de astăzi

ZF Deschiderea de astăzi la Bursă. Interviu ZF cu şeful Agricover Holding: Cifra de afaceri este un element important, dar poate mai puţin relevant în cazul nostru. Targetăm activ creşterea cotelor de piaţă şi a ratei profitabilităţii

12.05.2023, 00:07 Autor: Tibi Oprea

Holdingul are un ritm de creştere de circa 1.000 de fermieri noi pe an l Banii atraşi în urma IPO-ului vor fi utilizaţi în primul rând în zona de tehnologie ♦ Grupul caută şi oportunităţi de fuziuni şi achiziţii.

Agricover Holding, una dintre cele mai cunoscute afaceri din agrobusiness şi ceea ce ar putea fi cea mai mare companie din agricultură de la Bursa de Valori Bucureşti după încheierea ofertei publice de 80 mil. euro care se desfăşoară până pe 16 mai, se uită cu precădere la creşterea cotelor de piaţă pe cele trei divizii de business şi la creşterea ratei profitabilităţii, mai puţin la cifra de afaceri.

„Cifra de afaceri este un element important pentru o companie, dar poate mai puţin relevant în cazul nostru. Ea poate să varieze foarte mult în funcţie de preţurile produselor de tip commodity. Anul trecut îngrăşămintele şi-au dublat preţul şi, în consecinţă, cifra de afaceri a crescut. Ce targetăm activ este creşterea cotelor de piaţă pe care le avem în fiecare din aceste segmente, acompa­niată de o creştere a ratei profitabilităţii“, spune Liviu Dobre, CEO al Agricover Holding.

Liviu Dobre a fost prezent în cadrul emisiunii ZF Deschiderea de astăzi din 11 mai 2023, unde a răspuns, printre altele, la întrebări despre oferta de listare, structura business-ului Agricover şi planu­rile de după listare. Citiţi mai jos interviul integral:

 

Cum au fost utilizaţi banii din emisiunea de obligaţiuni de 40 mil. euro din primăvara lui 2021?

În primăvara lui 2021 am listat la BVB o emisiune de obliga­ţiuni, a fost primul nostru contact cu piaţa de capital din România. A fost o ofertă de succes, suprasubscrisă, am avut o combi­naţie potrivită şi diversificată de investitori, investitori instituţionali şi investitori de retail. Suma pe care am obţinut-o din această emisiune am transferat-o către una dintre subsidiarele noastre, Agricover Credit IFN, pentru a finanţa activitatea de creditare pe care o desfăşurăm pentru fermierii români.

 

De ce vreţi să vă listaţi la Bursă cu acţiuni? Cu ce credeţi că vă va ajuta statutul de companie publică?

În primul rând, credem că este un moment potrivit. Suntem un business matur, creştem şi am arătat asta în ultimii ani. Avem nevoie de capital pentru a putea susţine această creştere şi pentru a ne diversifica ofertele de produse şi servicii. O listare la BVB înseamnă o transparenţă mai mare, o vizibilitate mai mare asupra Agricover şi, dacă vreţi, asupra sectorului agricol din România, care astăzi nu este foarte bine reprezentat la BVB.

 

În 2022 grupul a crescut vânzările consolidate cu 50% faţă de anul precedent. Cum a fost anul trecut?

A fost un a fost un an dificil, pentru că s-au întâmplat multe. Războiul din Ucraina a impactat destul de tare sectorul agricol. Am experimentat creşteri semnificative de preţuri la inputuri, în special pe zona de de îngrăşăminte. În acelaşi timp, un element pozitiv, am experimentat creşteri semnificative de preţuri la produsele agricole, ceea ce a permis fermierilor să transfere creşterea de costuri din inputuri către zona de vânzare a cerealelor. În contextul acesta ne-am adaptat relativ repede. Deşi am experimentat şi tulburări de lanţuri de logistică, am reuşit să aducem produsele de care fermierii au nevoie şi să le punem la dispoziţia acestora la timp pentru a le aplica pe câmp. Când am tras linie, am constatat că am avut un an bun, în care am crescut atât în termeni de cifră de afaceri sau de portofoliu de credite, cât şi din punct de vedere al profitabilităţii.

 

Ce ponderi au cele trei divizii în afacerile consolidate ale grupului, de peste 2,5 mld. lei şi care ar fi sinergiile?

Principalele business-uri pe care le desfăşurăm din punct de vedere al contribuţiei la rezultatele noastre financiare sunt distribuţia de inputuri şi finanţarea către fermieri. Ponderile celor două business-uri este relativ egală. Cea de-a treia linie de business, Agricover Technology, este o linie de business mai tânără care dezvoltă instrumente de agricultură digitală pentru pentru fermieri şi al cărui succes începe deja să se arate.

 

Care sunt cei mai mari concurenţi ai Agricover şi cu ce companii de la BVB concurează liniile de business ale grupului?

Dacă ne uităm în fiecare linie de business, în finanţare concurăm în principal cu băncile din România. Ne diferenţiem prin viteză, printr-o procedură non-birocratică şi rapidă de a accesa banii pentru fermieri. În materie de distribuţie, concurăm cu o serie de companii internaţionale. Ce credem că ne face diferiţi – şi ajung imediat şi la a doua parte a întrebării – este faptul că suntem un business capabil să ofere fermierilor toate categoriile de inputuri de care au nevoie dublate de o finanţare specializată.

Sinergiile de care de care întrebaţi vin în principal între distribuţia de inputuri şi finanţare. Suntem un business inovator, un business cu know how foarte adânc în agricultură, lucru care ne permite să putem să combinăm o ofertă de inputuri cu o ofertă de finanţare de o asemenea manieră încât să putem să concurăm.

IFN-ul nostru concurează cu bănci din România într-un mod pe care acestea nu pot să-l replice pentru că ataşăm unui credit şi o ofertă de inputuri. În egală măsură, Agricover Distribuţion concurează cu alţi distribuitori, dar se diferenţiază prin faptul că poate să ataşeze ofertei sale de imputuri acea finanţare. Agricover Technology, la rândul ei, produce sinergii, pentru că permitem fermierilor să integreze instrumente de tip monitorizarea fermei prin satelit cu serviciile de distribuţie sau cu cele din zona de finanţare.

 

Care sunt marjele de profit pe diviziile de business? Ce zonă este cea mai profitabilă?

Toate liniile noastre de business sunt profitabile. Sigur că fiecare contribuie în conformitate cu specificul industriei în care acţionează. Ce credem că este important este că în modelul nostru de business există o complementaritate a profitabilităţii pe care o generăm, adică generăm profitabilitate atunci când vindem pachete de produse, generăm profitabilitate atât în distribuţia de inputuri, cât şi în finanţare.

 

La ce vă uitaţi în continuare mai mult, la creşterea cifrei de afaceri sau la profitabilitate?

Cifra de afaceri este un element important pentru o companie, dar poate mai puţin relevant în cazul nostru. Cifra de afaceri poate să varieze foarte mult în funcţie de preţurile produselor de tip commodity. Anul trecut îngrăşămintele s-au dublat ca şi preţ şi în consecinţă cifra de afaceri a crescut. Ce targetăm activ este creşterea cotelor de piaţă pe care le avem în fiecare din aceste segmente, acompaniată de o creştere a ratei profitabilităţii.

 

Care este rata creditelor neperformante şi care sunt planurile în această direcţie?

Rata creditelor neperformante, conform ultimelor situaţii financiare publicate de grupul nostru, este de 2,9%. Este o rată scăzută şi consistentă, dacă vreţi, cu istoricul pe care îl avem. Lucrul acesta vine din unicitatea modelului nostru de business. Spuneam că suntem specializaţi, avem know how despre industrie, ştim cum să acordăm credite, suntem confortabili cu garanţiile de tip agricol pe care ni le dau fermierii, iar când apar credite neperformante, avem un sistem de valorificare a acestor garanţii care ne permite să minimizăm riscurile.

 

Cum aţi reuşit să ajungeţi la o marjă a dobânzii destul de ridicată faţă de cele din sistemul bancar şi cum vedeţi asta aşezându se în contextul actual cu niveluri ridicate ale dobânzii pe termen lung?

Avem un sistem de business şi o gamă de produse şi servicii care generează valoare adăugată pentru pentru fermieri. Suntem capabili să livrăm fermierului ce are nevoie la momentul exact în care are nevoie de o manieră simplă şi probabil că de aici apare şi o marjă de profitabilitate un pic mai mare decât media pieţei. Suntem un jucător specializat.

 

Care este legătura dintre creanţele clienţilor şi datoriile la nivelul grupului? Cum plătiţi datoriile?

În primul rând, oferta grupului Agricover nu este o ofertă a unei societăţi comerciale clasice, este o combinaţie într-o societate comercială clasică – distribuţia de input-uri – şi o instituţie financiară. Instituţia, fiind financiară prin definiţie, este cea care atrage fonduri şi apoi le plasează în piaţă. Sigur, avem o contribuţie semnificativă în zona asta, capitalul social al companiei Agricover Credit este de aproape 100 de milioane de lei, dar acesta este modelul de business.

În zona de distribuţie, ce ne caracterizează este că noi nu extindem credite comerciale fermierilor. Având instrumentul specializat de finanţare, nivelul de capital de lucru de care avem nevoie şi nivelul de datorie de care avem nevoie este relativ scăzut, aceasta fiind încă o dovadă că modelul de business pe care îl avem poate să facă diferenţa şi să genereze performanţă financiară.

 

Care sunt ţintele bugetare pentru 2023? Cum se anunţă acest an?

Nu cred că vă pot răspunde exact la întrebare. Politica noastră de previziuni nu ne lasă să comentăm foarte mult. Suntem în plină listare şi tot ce vă pot spune este că anul agricol 2023 arată foarte bine. Deşi am intrat în anul acesta cu un deficit semnificativ de apă, ploile recente pe care le-am experimentat cu toţii au redus deficitele de apă, culturile de toamnă arată foarte bine, sunt condiţii optime pentru însămânţarea culturilor de primăvară, deci se anunţă un an agricol bun. În acest context, evident ne propunem să creştem în continuare, aşa cum spuneam în cota de piaţă şi în profitabilitate.

 

Cât potenţial de creştere este în România şi cum va arăta agricultura românească pe termen lung? Ce impact are depopularea satelor în viitorul agriculturii?

Noi credem că agricultura în România are un potenţial foarte mare. Avem 9 milioane de hectare de teren arabil, din care doar şapte milioane sunt exploatate în regim comercial. Diferenţa de două milioane de hectare este aferentă agriculturii de subzistenţă. Acesta este un mare potenţial de creştere. Pe măsură ce aceste 2 milioane de hectare vor intra în circuitul profesional de exploatare, agricultura României va creşte.

Am publicat nişte nişte date foarte interesante dintr-un raport al FTI referitor la piaţa de agricultură din România, raport care relevă două lucruri. Unu, fermierii români au cea mai mare rată de creştere a productivităţii la nivel mondial şi ne comparăm cu ţări foarte bine aşezate din punct de vedere agricol. Vorbim de Germania, de Franţa, Statele Unite, Canada, Australia sau, mai aproape de noi, Rusia şi Ucraina. Asta arată că dacă au acces la tehnologie şi la finanţarea pentru tehnologie, fermierii îşi îmbunătăţesc performanţa. Totuşi, performanţa fermierilor români este încă la jumătatea performanţei fermierilor din ţările dezvoltate pe care le menţionam, ceea ce înseamnă un alt potenţial foarte mare de creştere. Credem că agricultura în România este un domeniu de viitor.

Referitor la populaţia din mediul rural care este implicată în agricultură, vedem un trend de concentrare a suprafeţelor. Numărul fermierilor care lucrează profesional creşte de la an la an. Suntem implicaţi ca şi grup în programe prin care formăm copiii fermierilor pentru a putea să preia afacerile familiilor, pentru că agricultura este un business de familie. Ne-am propus să acordăm 1.000 de burse tinerilor fermieri într-un program dezvoltat de Clubul Fermierilor Români pentru agricultură performantă, se cheamă „Tineri lideri pentru agricultură”. Am acordat deja 250 de burse. De ce spunem 1.000? Noi credem că 1.000 de tineri, copii de fermieri care vor prelua business-urile familiilor lor, vor reprezenta un catalizator al schimbării în agricultură. Agricultura este un domeniu frumos, un domeniu profitabil şi este păcat să nu îl exploatăm.

 

Aveţi acum 10.000 de fermieri care apelează la serviciile şi produsele voastre. Vă uitaţi să măriţi baza de fermieri?

Ritmul nostru de creştere este undeva în jurul a 1.000 de noi fermieri pe an. Ne propunem să creştem, ne propunem să oferim soluţiile noastre complete fermierilor români, astfel încât aceştia să poată face pasul mai departe.

 

Vreţi să cumpăraţi şi alte ferme, cum a fost Abatorul Periş? Care a fost povestea Periş?

Abatorul Periş a ieşit din grupul Agricover anul trecut. Motivul pentru care a ieşit din structura grupului a fost pentru că vrem să ne concentrăm pe fermieri. Business-urile noastre de astăzi presupun că facem afaceri cu fermieri, vindem imputuri, vindem finanţare, le oferim soluţii de agricultură digitală. Abatorul Periş, deşi este o poveste de succes, este un business care se adresează consumatorilor. Este business to consumer. Urmărind această concentrare şi specializare pe producţia agricolă, acţionarii au luat decizia să fie scos din grup.

 

La ce scalabilitate a business-ului vă aşteptaţi în următorii ani, să zicem, cinci ani? Aveţi estimări de creştere anualizată?

Avem estimări, dar, din nou, nu pot să comentez. Vedem un potenţial foarte mare de creştere pentru business-ul nostru. Aşa cum spuneam, creştem portofoliul de clienţi în fiecare an, avem loc să dezvoltăm business-ul pe care îl facem cu portofoliul actual de clienţi, avem fermieri cu care lucrăm pe o singură linie de business, putem să dezvoltăm business-ul în direcţia asta, deci vorbim de o creştere şi pe orizontală şi pe verticală, asta dacă ne uităm la serviciile tradiţionale pe care le avem astăzi.

Dacă ne uităm în zona viitorului companiei Agricover Technology, vedem potenţial de creştere foarte mare în zona tehnologiilor de agricultură digitală. Vorbim de platforme de suport decizional, vorbim de tehnologii de agricultură de precizie, vorbim de hardware smart pentru agricultura de precizie ş.a.m.d.. Este o creştere de business într-o zonă nouă, complementară cu ceea ce am făcut până până acum. Zona asta agriculturii digitale reprezintă probabil cheia viitorului agriculturii, nu doar în România, ci la nivel mondial.

 

Aşadar, cea mai mare parte a investiţiilor înţeleg că se vor duce spre partea de agricultură digitală?

Da, avem investiţii pe care le vedem în primul rând în zona de tehnologie. Investim în automatizările business-ului nostru, ne uităm către zona de agricultură digitală şi căutăm inclusiv oportunităţi de fuziuni şi achiziţii.

 

Sunteţi în discuţie pentru astfel de tranzacţii?

Avem discuţii, dar sunt încă într-un stadiu incipient, este prematur (să vorbim despre ele n.r.). Suntem deschişi la oportunităţi şi în momentul în care vom găsi acea oportunitate care este potrivită ca şi complementaritate cu ceea ce facem, cât şi la preţul correct, probabil că vom vom acţiona, de altfel acesta fiind şi unul din motivele pentru care mergem către Bursa de Valori Bucureşti.

 

Cu ce vă confruntaţi acum şi ce ar putea perturba în continuare domeniul agricol şi activitatea Agricover Holding?

Avem un model de business care ne permite să ne adaptăm foarte bine la ceea ce se întâmplă în piaţă. Dacă ne uităm la rezultatele financiare, arătăm creştere, arătăm profitabilitate, deşi dacă ne uităm doar la ultimii trei ani, au fost nişte ani destul de tulburi. Vorbim de pandemie de COVID-19 în 2020 şi de secetă, vorbim de o criză energetică, vorbim de nişte implicaţii foarte mari ale războiului din Ucraina. Toate acestea s-au întâmplat în timp ce noi am arătat că modul în care ne construim şi ne gestionăm business-ul şi riscurile produce rezultate.

 

De ce vor să iasă BERD şi alţi acţionari din acţionariatul grupului?

Aş începe prin a spune că nici acţionarul majoritar, nici BERD-ul nu ies, vor rămâne în continuare în companie. Componenta primară a ofertei, care reprezintă circa o treime din total, este destinată finanţării creşterii grupului, componenta secundară este una prin care ne dorim să creştem valoarea ofertei noastre, astfel încât să putem să atragem o structură cât mai diversificată a investitorilor.

 

Cum va arăta acţionariatul Agricover dacă oferta va fi subscrisă în totalitate?

După finalizarea listării şi presupunând că nu se face apel la mecanismul de stabilizare, vorbim de un free float de 38%, care după o expirare a perioadei de lock up a Băncii Europene de Reconstrucţie şi Dezvoltare va creşte la 42%.

 

Aveţi de gând să faceţi o nouă emisiune de obligaţiuni cu care să le rostogoliţi pe cele pe care le aveţi acum?

Vrem să finalizăm această ofertă de listare cu succes. Continuăm să creştem business-ul Agricover şi da, este probabil ca la momentul potrivit să facem apel din nou la piaţa de capital complementar cu noi emisiuni de obligaţiuni.

 

Care va fi politica de remunerare a grupului? Înţeleg că nu vreţi să daţi dividende, ci să reinvestiţi profiturile.

Politica de remunerare pe care o avem ca şi grup este o politică în linie cu piaţa, este o politică sofisticată după listare. Nu sunt prevăzute beneficii suplimentare pentru angajaţi care vor fi acordate în urma succesului listării. Avem un stock option plan pentru angajaţi, care credem că permite alinierea intereselor angajaţilor cu cele ale investitorilor.

Referitor la politica de dividende, istoric Agricover nu a distribuit dividende. Motivul este simplu. Suntem un business în creştere avem nevoie de capital, avem nevoie să finanţăm această creştere şi aceasta este şi politica pe care o vom menţine pe termen mediu.

 

Aveţi în plan distribuirea de dividende sau acţiuni gratuite în viitor?

Vedem la momentul potrivit. În momentul acesta anticipăm o creştere semnificativă a business-ului şi de aceea încă nu putem să avansăm informaţii în acest sens. Business-ul creşte, avem nevoie de capital şi cel puţin pentru următorii ani de zile vom păstra politica de a nu distribui dividende.

 

Aveţi un mesaj pentru actualii şi viitorii investitori ai Agricover Holding?

Oferta Agricover permite o diversificare sectorială a investiţiilor. Agricultura este puţin reprezentată la Bursa de Valori Bucureşti, deşi este un sector important pentru România. Modelul nostru de business este unul sustenabil, inovator, care arată rezultate. Mai departe, informaţiile legate de ofertă sunt prezentate în prospectele publicate. Le mulţumim investitorilor pentru timpul şi resursele pe care le-au alocat pentru a analiza oportunitatea investiţiei în Agricover Holding.

 


Devino investitor la bursă. Este simplu să investești la Bursa de Valori București. Peste 20 de brokeri îți stau la dispoziție pentru a-ți deschide un cont de tranzacționare. Este primul pas pentru a cumpăra sau vinde acțiuni ale companiilor listate la bursă. Află mai multe pe www.bvb.ro/devinoinvestitor.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
BVB Banca Transilvania Evergent