ZF English

In ce pat doarme clasa de mijloc

18.12.2001, 00:00 17



Atasamentul pentru lemn al lui Andrei Menhardt dateaza din copilarie, cand viitorul presedinte-director general al companiei SilvaRom si presedinte al Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania obisnuia sa mearga, destul de des, la combinatul Pipera, unde tatal sau era maistru de mobila.

A ramas fidel traditiilor de familie si a urmat facultatea de specialitate la Brasov, parcurgand astfel, cel putin geografic, un drum invers celor mai multi tineri, care preferau sa-si faca studiile universitare in Capitala.

"Cam eram baiatul mamei si viata la camin, intr-un oras strain, mi s-a parut, la inceput, destul de grea", spune el.



Drumul spre capitalism prin MEBO

A lucrat in domeniu treizeci de ani, din care 22 la SilvaRom. SilvaRom a inceput sa fie o afacere in 1993, cand fosta societate de stat s-a transformat, prin metoda MEBO, in companie privata.

"Intotdeauna au existat controverse asupra acestei metode de privatizare dar, ca orice metoda, a depins in primul rand de oameni si de felul in care a fost aplicata", spune seful de la SilvaRom.

In ce ii priveste pe oameni, el este adeptul muncii de echipa si prima sa preocupare, inainte de 1993 si imediat dupa, a fost sa isi alcatuiasca o echipa de profesionisti care sa joace corect.

Doar alaturi de asemenea echipa s-a incumetat sa atace privatizarea, intr-o perioada inca bantuita de sloganul "nu ne vindem tara", cand oamenii erau suspiciosi fata de ideea de privatizare care, pentru cei mai multi, se reducea la intrebarea "da' ala cat ia?".

In consecinta, echipa care a privatizat SilvaRom a tinut pe cat posibil seama de mentalitatile vremii si a incercat realizarea unui proces "cursiv si transparent", care a durat aproape un an.

Parafrazand, cu umor, un slogan socialist, Menhardt rezuma cam asa acea perioada: "noi am luat, noi am hotarat, noi am aplicat... si am scapat de implicarea birocratilor in decizii".

De aici, grijile celor de la SilvaRom s-au concentrat pe construirea unei firme "sanatoase", cu investitii si o structura de productie adecvata (care se traduce in orientarea preponderenta spre export).



Cu desenul pe genunchi

Anii de existenta "capitalista" a companiei nu au fost lipsiti de momente critice. Menhardt spune ca momentele critice au fost legate de schimbarea structurii de fabricatie si a stilului de conceptie a produselor.

O vreme, fabrica a functionat pe structura de productie anterioara anilor '90, fiind axata pe mobilier utilitar: alimentare, magazine, restaurante, cofetarii.

Dupa 1990, cand s-a pus problema continuarii existentei societatii in alte conditii, pentru ca "obiectul muncii" cam disparuse, intr-un moment de inspiratie ("Dumnezeu iti ajuta, dar nu-ti pune si in sac"), oamenii au decis ca pot face mobilier de birou.

"Am inceput de la desene facute pe genunchi, am prins o nisa de piata extraordinara si ne-am acoperit capacitatea de productie. A fost o conjunctura fericita in care obiectul de activitate a venit in intampinarea pietei", crede PDG-ul de la SilvaRom.

Cu toata aceasta "vira", compania avea sa se mai confrunte si cu problema schimbarii, in plan international, a stilului in mobila (fenomen care se produce odata la o generatie): "Mobila noastra nu se mai cerea la export si au inceput presiunile pe preturi. Asta ne-a obligat sa ne reorientam spre al doilea sortiment produs de SilvaRom: dormitoarele".



Cu dormitorul in spate

Specializarea productiei pe mobila de birou si dormitoare a avut efecte bune pentru flexibilitatea procesului de fabricatie. Altfel, compania ar fi ramas fara activitate sau, mai rau, preturile prea mari ale produselor ar fi dus la o decapitalizare rapida si in final la faliment.

Andrei Menhardt apreciaza ca la acest moment strategia, preturile si productia SilvaRom vizeaza persoanele cu venituri medii.

Dincolo de adresabilitatea precisa a productiei, cei de la SilvaRom s-au bazat si pe o motivatie psihologica simpla (mai ales in ceea ce priveste orientarea spre dormitoare): "Intr-o casa se doarme, se mananca, stai la o discutie. Functia dormitului ramane primordiala, iar atunci cand cineva isi mobileaza casa se gandeste, in primul rand, la ce sa puna in dormitor. Poate si de aceea dormitoarele noastre sunt complet demontabile, componentele se pun in colete care pot fi transportate destul de usor de catre o singura persoana".



Cum se "fura" un model

SilvaRom a ajuns, in timp, unul dintre jucatorii importanti de pe piata producatorilor de mobila - al treilea pe piata dupa Mobexpert si Neoset - iar aceasta pozitie inseamna si confruntarea cu concurenta, mai mult sau mai putin corecta. Cei de aici au avut de a face, de exemplu, cu furtul de modele.

Alegerea unor modele inspirate sunt esentiale in acest tip de activitate, produsul finit competitiv trebuind sa fie atragator, functional si rezistent.

"Au fost situatii in care modele noastre au fost copiate. Bineinteles, nu ne-a convenit si am vrut sa-i dam in judecata pe autorii furturilor. Nu am ajuns, insa, la tribunal si am preferat sa ne rezolvam problemele inregistrandu-ne modelele la OSIM. De "copiat" nu am fost scutiti nici in sectorul produselor pentru export, unde operatiunea a fost "asortata" uneori cu practicarea unor preturi de dumping de catre competitori", spune Menhardt.

Andrei Menhardt declara ca echipa sa si-a facut intotdeauna planuri pe termen mediu si lung: "N-am dat "plezneli", nu ne-am gandit sa castigam mult dintr-o data si pe urma Dumnezeu cu mila. Vrem o baza care sa ne permita sa iesim la pensie de aici. Iar daca dam un pic mai mult din coate pentru reclama putem sa fim, pe langa o companie buna, o firma de rezonanta".

La ora actuala, firma este profitabila (rata profitului este de 10-15%), dar nu in proportia asteptata, pentru ca investitiile mari in infrastructura diminueaza inevitabil profitul.

Chiar si asa, minim 60% din profit se reinvesteste, directia fiind indeosebi spre retehnologizare: "Dorim sa majoram procentul de reinvestire a profitului, mai ales in perspectiva perioadei cand uzura morala si fizica a utilajelor ne va obliga sa trecem la o noua etapa de tehnologizare, obligandu-ne sa repartizam pentru investitii o cota mai mare din profit", apreciaza Menhardt.

Pentru acest an, compania estimeaza o cifra de afaceri de 300-350 miliarde de lei, din care aproximativ 200 de miliarde de lei rezulta din export (90% pe piata Germaniei, restul din contractele pe relatiile Franta, Austria, Elvetia, Rusia).

"Germania este o piata mare, serioasa si cu preturi relativ rezonabile" - este motivatia pentru aceasta orientare.



Lemnul de acasa

aeful de la SilvaRom crede ca oricine apuca sa lucreze cu lemn sfarseste prin a se indragosti de el.

Pentru ca este un material viu, cald, fara de care viata nu se poate concepe: "Nimeni nu poate sa traiasca fara lemn. Daca la birou poti folosi mobila si din alte materiale, pentru ca functionalitatile si uzura sunt diferite, in mobila de acasa prezenta lemnului este considerabil mai mare".

Despre sine, Menhardt afirma: "Pana in 1992, stilul meu a fost putin mai autoritar, dar nu exagerat, pentru ca asa erau si vremurile. Dupa aceea, Dumnezeu si mintea mea mi-au dat puterea sa ma schimb. M-am bazat mult pe echipa, pentru ca stilul participativ este cel care se potriveste cel mai bine pentru noi".



SilvaRom - carte de vizita

@ Cifra de afaceri: 300 mld.lei (2000); aprox.350 mld. (estimare 2001)

@ Profit brut: 12% din cifra de afaceri (2000); 10-15% (estimare 2001)

@ Pondere export: 55% din productie (in principal in Germania)

@ Investitii: peste 10 mil.dolari (1993 - 2001)

@ Clienti majori: Directiile Finantelor Publice, banci (BCR, BRD, Eximbank), hoteluri (Perla, Majestic, Amiral din Mamaia)

@ Concurenta: Mobexpert, Neoset, Green Forest

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO