ZF Investiți in România

Investiţi în România! Alina Mateş-Ochiş, Apidava: Segmentul de cosmetice merge peste aşteptări şi a ajuns la 10% din cifra de afaceri. Există cerere şi la export, nu doar pe piaţa internă

02.10.2020, 11:00 Autor: Alex Ciutacu

♦ Pentru 2020 compania a demarat investiţii de peste 400.000 de euro, atât pentru automatizarea unor procese din fabrică, cât şi pentru construcţia unei hale noi. 

Producătorul de miere Apidava din Blaj înregistrează performanţe peste aştep­tări cu segmentul de cosmetice al com­paniei, în contextul în care acesta a ajuns la 10% din cifra totală de afaceri şi exis­tă cerere pentru el atât pe piaţa internă, cât şi pe pieţele externe, a explicat Alina Mateş-Ochiş, sales & marketing manager, Api­dava, în cadrul emisiunii Investiţi în Ro­mânia!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Segmentul de cosmetice merge mai bine decât ne-am aşteptat, din toate punc­tel­e de vedere, atât ca diversitate de ca­nale de distribuţie, cât şi ca feedback din partea clien­ţilor. Aici am achiziţionat un utilaj mai mare pentru că nu mai fă­ceam faţă comenzilor şi ne dorim să di­ver­sificăm această gamă pentru că este cău­tată şi la export, nu doar pe piaţa inter­nă. Re­prezintă circa 10% din cifra de afaceri“, a declarat Alina Mateş-Ochiş. 

Printre ambiţiile companiei se nu-mără lansarea propriului magazin online, în care să listeze produsele apicole şi pro-dusele cosmetice din portofoliu. 

„Nu avem propriul magazin online cu vân­zare pentru produsele api-cos­me­tice. Vin­dem doar prin revânzători. E uşor să le găs­eşti online, dar nu avem propriul ma­ga­zin. Mai degrabă vom investi aici decât în m­a­gazine fizice, pentru că acestea au pier­dut mult faţă de anul trecut. E mai uşor să alo­căm rafturi personalizate unor locaţii exis­tente a unor magazine naturiste decât să investim în locaţii proprii. Lucrăm la ma­ga­zinul online şi sperăm să îl terminăm cu­rând. Investiţia se ridică la 10.000 de euro“, a spus ea. 

Pentru 2020 compania a demarat investiţii atât în automatizarea proceselor din fabrică, unde bugetul se ridică la 100.000 de euro, cât şi într-o nouă hală situată lângă fabrica Apidava pentru a mări spaţiul dedicat magazinului de utilaje apicole. Investiţia pentru noua hală se ridică la 300.000 de euro. 

În ceea ce priveşte canalele de vânzare ale Apidava, compania a înre­gis­trat o scădere puternică pe segmentul de HoReCa, dar a resimţit o creştere în online. 

„HoReCa a avut o scădere drastică. Şi noi aveam circa 30% din apicole doar pentru acest segment, vorbim de plicu­leţe, caserole, găletuşe, iar în primele două luni din această criză cererea a scă­zut cu aproape 90%. În perioada de vară a fost o revenire uşoară, cam pe la 30% din capacitatea normală a pieţei.“

„Însă am avut creşteri uşoare pe piaţa online, unde vânzarea s-a dispersat pe mai multe canale, pe mai multe tipuri de magazine“, a explicat Alina Mateş-Ochiş. 

Un procent de 50% din businessul Apidava vine din export, iar produsele companiei ajung în 15 ţări. În urmă cu doi ani, reprezentanţii companiei atrăgeau atenţia asupra faptului că 90% din ceea ce pleacă la export pleacă sub formă vrac. Cu toate acestea, invitata a explicat că procentul produselor finite creşte uşor de la an la an. 

„Creşterile la export de produs finit există, dar sunt foarte lente, de 1-2%. Poate pentru o companie cu rulaje foarte mari care vinde pufuleţi sau pufarine nu înseamnă nimic, dar la miere şi 1-2% este o creştere bună pentru că este un produs cu care intri greu pe piaţa externă, mai ales când vrei să menţionezi pe etichete că mierea respectivă este de origine din România“, a spus ea. 

Începutul anului 2020 a adus o creştere peste aşteptări la nivelul cererii, însă în primele luni ale stării de urgenţă businessul Apidava a scăzut chiar şi cu 70%. După primele şase luni, afacerile s-au stabilizat la minus 30%, pe fondul solicitărilor în creştere de la export. 

„Pentru finalul anului vedem o scădere între 25-30%, mai sunt doar două luni din an, lucrurile nu merg foarte bine nici din punct de vedere al producţiei interne a României, ne lovim de cea mai slabă producţie din ultimii 30 de ani la mierea de salcâm, sortimentul cel mai vândut la export şi cel mai scump, ceea ce nu ne va da posibilitatea să facem rulaje foarte mari“, a menţionat Alina Mateş-Ochiş. 

Compania a avut în 2019 afaceri de aproape 28 mil. lei şi lucrează astăzi cu peste 50 de angajaţi.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Apidava în România:

► Lipsa de comenzi şi piaţa de desfacere merg mână în mână şi cu modul în care se desfăşoară retailul în România. Tot timpul avem această problemă că nu reuşim să intrăm cu produsele noastre de calitate pe toată reţeaua de retail din România. Veşnic ni se spune că preţul este cel care contează. De multe ori am avut produse bune la raft care au fost delistate pentru că nu au făcut rulaje în detrimentul unor produse similare dar de o calitate îndoielnică şi atunci cred că asta este una dintre cele mai mari probleme pe care le întâlnim mai degrabă în România şi mai puţin în afara ţării, unde calitatea contează înaintea preţului. 

► Lipsa de oameni. Ne-am confruntat şi noi cu această problemă, mai ales lipsa de oameni specializaţi. Atât contabilul cât şi directorul economic vin din alte oraşe, nu din Blaj. Tineretul pleacă la studii şi nu se mai întoarce înapoi. 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank