ZF Investiți in România

Investiţi în România! Producătorul de bere artizanală Capra Noastră vrea să-şi majoreze capacitatea de producţie cu 30% odată cu revenirea cererii

15.03.2021, 12:50 Autor: Alex Ciutacu

♦ Producătorul este în discuţii pentru a intra în Carrefour şi în Cora.

Producătorul de bere artizanală Capra Noastră din Iaşi are în plan extinderea capacităţilor de producţie cu circa 30%, investiţie care ar putea veni pe finalul anului 2021 dacă cererea din piaţă continuă să îşi revină, a explicat Ionel Păsărică, fondator, Capra Noastră, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Aveam plănuite investiţii în 2020, voiam să creştem cu 30% capacitatea, însă datorită crizei ne-am oprit, am zis că vom încerca să facem această investiţie în toamna acestui an, dar aşteptăm să vedem cum evoluează vara. Din partea noastră ar fi o investiţie de 60-80.000 de euro, bani pe care vrem să îi punem la bătaie“. 

Microberăria Capra Noastră a fost fondată în 2017, iar astăzi are o capacitate maximă de producţie de 7.000 de litri pe lună, dar în 2020 a produs în medie circa 5.000 de litri lunar, pe fondul scăderii cererii din HoReCa. 

Producătorul declara anterior pentru ZF că a ajuns cu berile Capra Noastră în circa 100 de locaţii din HoReCa. Înainte de pandemie acest segment reprezenta peste 40% din vânzări, cu circa 25% în retailul modern, 20-25% la export, iar restul în magazine de profil. Acum, HoReCa a scăzut la 10%.  „Am lansat un magazin online care a preluat puţin din pierderile din HoReCa şi ne-a adus circa 7% din vânzări, iar ce a compensat foarte mult au fost marile lanţuri de magazine şi supermarketuri care au comandat mai mult decât de obicei“. 

Berile Capra Noastră sunt prezente în Mega Image, Kaufland şi Auchan, iar Ionel Păsărică este în discuţii cu Carrefour şi cu Cora. 

„Sperăm să se redeschidă acele mini-festivaluri de bere artizanală care pentru noi erau un prilej foarte bun de a ne prezenta în piaţă şi era un canal de vânzare destul de bun. Dacă aveam două festivaluri în fiecare lună asta aducea un venit semnificativ“.

Exporturile au scăzut dramatic pe fondul crizei sanitare care a cuprins întreaga lume, în contextul în care producătorul exporta în Belgia, Italia, Olanda şi punctual în Japonia. 

„Din cauza pandemiei exporturile au scăzut la 1% din tot ce vindem acum. Pentru 2021 căutăm canale de export, dar ştim foarte bine că Belgia este închisă, Olanda la fel, este foarte greu să găsim parteneri care să ne susţină acum pentru că şi pe partea de exporturi eram conectaţi cu HoReCa – care a căzut în toată Europa“. 

Investiţiile totale în Capra Noastră s-au ridicat până acum la 720.000 de euro, iar Ionel Păsărică estimează că va ajunge la break-even în 3-4 ani, în condiţiile în care piaţa evoluează în sensul revenirii. 

În România, consumul de bere anual depăşeşte în medie 85 de litri pe cap de locuitor, însă mai puţin de 0,5% din consumul total este reprezentat de bere artizanală. Totodată, numărul microberăriilor este de circa 70, în comparaţie cu un total de peste 300 într-o piaţă precum Ungaria, conform informaţiilor oferite în 2020 de retailerul specializat Staţia RomBeer. 

„Noi am mai făcut workshop-uri înainte de pandemie în care ne prezentam produsele, atărgeam noi clienţi, povesteam ce înseamnă berea artizanală pentru că nu este atât de cunoscută pe cât pare. (...) Dacă ne comparăm cu celelate ţări, America a ajuns la 25% bere artizanală din volumul total de bere vândută, până ajungem acolo va mai trece multă apă pe Siret, cum zicem noi în Moldova“. 

Cifra de afaceri a companiei a scăzut cu 15% în 2020, la circa 172.000 de euro, însă primele două luni din 2021 au început mai bine decât aceeaşi perioadă a anului trecut, iar dacă trendul se menţine vânzările s-ar putea apropia de 200.000 de euro. 

Capra Noastră analizează şi alte investiţii pentru anii următori, precum echipamentele necesare pentru a lansa bere artizanală şi în doze de aluminiu.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank