• Leu / EUR4.9022
  • Leu / GBP5.4884
  • Leu / USD4.5747
ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Elena Zoica, Natural: Finalizăm în 2021 o investiţie de 15 mil. euro. Producem în două fabrici la Slatina şi exportăm pe 33 de pieţe

09.07.2020, 11:00 Autor: Alex Ciutacu

Prăjiturile Natural produse la Slatina sub brandul Accasă ajung în 33 de ţări, inclusiv în pieţe precum Australia, Chile şi Israel.

Compania Natural din Slatina va finaliza în 2021 a treia etapă dintr-un proiect de investiţii a cărui valoare totală se ridică la 15 mil. euro şi vrea să exporte spre încă 6 pieţe noi până la finalul anului 2020, a explicat Elena Zoica, director comercial, Natural, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„În 2019 am finalizat partea a doua dintr-un proiect de 15 mil. euro. Partea a doua, de 5 mil. euro, s-a finalizat cu o fabrică nouă de 8.000 mp, iar din ianuarie anul acesta am deschis noile capacităţi. (...) Am început etapa a treia, cu finalizare în 2021, care va fi de încă 5 mil. euro”, a declarat Elena Zoica, director co­mer­cial, Natural, companie fon­dată în 1991 de soţii Florina şi Dumitru Popescu. 

După primele două etape din proiectul de investiţii, compania Natural a ajuns în prezent la două fabrici în Slatina, situate în aceeaşi curte, unde produce prăjituri, fursecuri şi gustări cu 185 de angajaţi. 

„Pentru fabrica nouă suntem foarte, foarte bine tehnologizaţi. În această perioadă pentru noi cele mai importante aspecte au fost siguranţa şi prevenţia. Nu mai poţi recruta ca înainte, dar cred că până la finalul anului vom ajunge la 210-220 de angajaţi, însă nu vom şti sigur până la finalul anului”.

Cu afaceri de peste 35 mil. lei în 2019 după o creştere de 10%, compania Natural exportă în 33 de ţări, inclusiv în pieţe mai îndepărtate precum Australia, Chile şi Israel. Astfel, un procent de 38% din vânzările companiei se datorează exporturilor. 

Elena Zoica a explicat că pentru anumite pieţe producătorii români au nevoie de răbdare şi consecvenţă şi a povestit că Natural a lucrat 4 ani pentru a ajunge pe piaţa din Australia. 

„Primul lucru pe care te concentrezi este produsul, participarea la târguri şi misiuni internaţionale, comunicarea către consumator şi certificările. Toate aceste lucruri sunt un conglomerat de factori la export. Pentru noi Australia a însemnat patru ani de dezvoltare, de la primul contact la prima livrare. Nu este uşor, atunci când vezi că trec 5-6 luni şi nu exporţi te întrebi dacă mai are sens. Nu ne-am pierdut niciodată încrederea, dar ştim că îţi ia mult să deschizi o piaţă”.

De asemenea, Natural colaborează cu alţi producători români la export, întrucât aceştia împart costuri şi know-how. Mai mult, Zoica a menţionat că „să vezi o prăjitură românească pe un raft este una, dar să vezi o gamă de produse româneşti pe acel raft este alta”. 

În ceea ce priveşte noi pieţe, compania Natural vrea să mai trimită produsele spre încă 6 ţări noi până la finalul anului 2020 şi se uită cu interes spre America de Sud.

„Sunt pieţe noi pe care vrem să intrăm. În momentul în care ai decis că exportul este foarte important, este esenţial să ataci pieţe noi, iar în acest moment ne uităm foarte atent la America de Sud. La începutul acestui an s-a finalizat intrarea în Israel, care a fost o piaţă dificilă. Suntem deja după 7 luni de livrări consecutive pe acea piaţă şi cred că ne-am ales partenerul potrivit”, a declarat Elena Zoica. 

Natural produce sub brandul Accasă, atât pentru piaţa locală, cât şi pentru export, iar în acest an lansează şi brandul Irina, cu care atacă segmentul tinerilor. În afacerile Natural, un procent de 8% este reprezentat de segmentul b2b, ceea ce înseamnă producţie pentru mărci private din România, dar şi din alte ţări. 

„Marca privată este aproximativ 8% din ceea ce dezvoltm, dar este într-o continuă creştere. Până la finalul anului trecut eram la limita capacităţii. (...) Noi am avut multe comenzi de mărci private ţinute la minim din cauza capacităţii de producţie. Acum, în 2020, vom trage o concluzie la finalul anului legat de ce înseamnă mărcile private pentru noi”, a menţionat ea. 

Pentru anul 2020, producătorul Natural din Slatina ţinteşte o creştere de 18% a cifrei de afaceri, iar în luna iunie businessul înregistra deja o creştere de 20%, pe fondul consumului în creştere din primele luni ale crizei.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Natural

►Lipsa infrustructurii rutiere. Este o problemă esenţială. Dacă plecaţi de la Bucureşti la Oradea faceţi 9-10 ore în loc de 6 ore. Se simte de la persoana fizică, care mege în concediu, până la firmele care exportă sau distribuie la nivel naţional. Este o problemă, dar în afară de faptul că o discutăm ar trebui luate şi măsuri. 

►Infrastructura educaţională. Dacă am lua exemplul unei ţări de afară, precum Germania care are un sistem educaţional bun, ne lipsesc şcolile de meserii. Dacă vreau să angajez azi un brutar, este greu. Calificarea se face doar la locul de muncă, nici nu ştii dacă le place sau nu. Oameni pricepuţi găsim, dar specializaţi destul de greu. Dacă discutăm de sistemul de management şi de middle management, ştiţi foarte bine că nu avem foarte multe locuri în care studiezi chimie alimentară în România, aşa cum nu avem foarte multe şcoli de burtar, patiser, cofetar, cu toate că noi ca popor avem înclinaţie spre acest lucru. Cred că dacă ne-am chinui puţin am găsi mulţi tineri dornici să facă acest lucru şi îi putem orienta către ceva.

►Lipsa unei strategii de ţară. Este foarte important să ai o strategie. Discutam despre parteneriatele cu alţi producători. Dacă ne uităm la ţări vecine, ei au o cultură, o strategie prin care ştie că dacă a pus piciorul undeva, trebuie să mai aducă încă un vecin de-al lui. Cred că ar trebui să avem o strategie de ţară şi ar trebui să ne promovăm ca o echipă completă şi cred că ar trebui să promovăm şi lucrurile bune de la noi şi ar trebui să avem proiecte de acest gen şi proiecte pentru producători. Cred că ar trebui să avem întâietate în consum la ceea ce se produce în România. Dar fără susţinere şi fără aplicabilitate la nivel fiscal nu se pot face. Cred că primul lucru pe care l-am putea face este ca producătorul român să aibă acces pe raftul magazinelor. Dacă am în România 5-7-9 produse, ele trebuie să poată ajunge la un raft al magazinelor şi aici este o discuţie amplă. Cred că trebuie să găsim moduri prin care să promovăm aceste lucruri, să vorbim despre producători.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank