ZF Investiți in România

Investiţi în România! Alexandru Stânean, TeraPlast: Subdezvoltarea infrastructurii de apă curentă, canalizare şi gaze reprezintă un potenţial foarte mare de creştere pentru companii precum TeraPlast care produc ţevi pentru astfel de instalaţii

26.10.2020, 00:08 Autor: Bogdan Alecu

♦ Miza următorilor ani o reprezintă investiţii de miliarde de euro în infrastructură.

Grupul TeraPlast, cel mai mare producător local de materiale de construcţii, cu afaceri de aproape 1 miliard de lei în 2019, a încheiat un acord cu irlandezii de la Kingspan pentru a vinde divizia Steel (de oţel) pentru a se con­centra pe producţia de mase plastice şi PVC.

„Businessul merge foarte bine, avem profitabilitate şi vânzări record la nivel de 2020. Am reuşit şi să finalizăm o tranzacţie prin care divizia de oţel a grupului a fost vândută către liderul mondial în domeniu. Piaţa construcţiilor funcţionează în continuare. Ne gândim cum creştem producţia de mase plastice şi pregătim planurile de investiţii pe care le-am anunţat“, a spus Alexandru Stânean, CEO al TeraPlast.

Tranzacţia vizează astfel participaţia TeraPlast SA, compania-mamă a grupului, în subsidiarele TeraSteel SA, TeraSteel DOO Serbia şi Wetterbest SA. Valoarea diviziei Steel este estimată la 410 milioane de lei, iar preţul final va fi stabilit prin ajustarea acestei valori cu datoriile nete şi capitalul de lucru, în baza unei formule agreate.

„Am luat decizia de a vinde TeraSteel România, Serbia şi Wetterbest. Pe de-o parte cele trei businessuri au ajuns la maturitate, capacităţile de producţie din România şi Serbia sunt aproape pline, avem şi la Wetterbest o fabrică nouă din acest an chiar mai modernă decât a oricărui alt jucător european. Pentru a creşte în continuare pe oţel erau necesare investiţii semnificative, aveam proiecte în acest sens, dar oportunitatea de a vinde la un preţ foarte bun a fost argumentul hotărâtor pentru vânzare, iar noi să ne concentrăm pe mase plastice“, a explicat Alexandru Stânean.

Miza diviziei de mase plastice o reprezintă potenţialul pieţei din România, unde clasa politică a amânat la nesfârşit investiţiile în infrastructură, iar în secolul al XXI-lea foarte multe localităţi nu au încă apă curentă, canalizare sau gaze. „Potrivit INS, 54% din populaţia României este conectată la reţeaua de canalizare, în condiţiile în care conform tratatului de aderare la UE noi ne angajam ca de la final de 2015 să avem un grad de 80%. 70% din populaţia României este conectată la reţea de apă, iar circa 35% era conectată la reţeaua de gaz, iar pe partea de irigaţii nici nu mai are sens să discutăm cât de departe suntem de potenţialul agricol al României. Din aceste arii, noi am făcut un calcul în baza a ceea ce  s-a lucrat în  ultimii zece ani şi mai avem nevoie de 16 ani pentru a finaliza lucrările de canalizare, 12 pentru aducţiune de apă şi 80 de ani pentru reţeaua de gaze. Este un potenţial enorm pe această zonă. De aceea am şi anunţat planurile de investiţii pentru că este foarte mult de lucru“, a explicat CEO-ul TeraPlast.

El a subliniat că „vor fi alocate fonduri pentru ca aceste lucruri să fie puse în practică, pentru că avem pe POS Infrastructura Mare din 10,7 mld. euro alocaţi, sub 4 mld. euro s-au decontat. Ar trebui să vedem în următorii 2 ani lucrări de cel puţin 6 mld. euro, o parte fiind pe infrastructura de apă şi canal“.

În plus, următorul pas îl reprezintă Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă al României (PNRR) pentru dezvoltarea infrastructurii.

„Pe drafturile de program pe care le-am văzut pe siteul secretariatului general al Guvernului, pe viitorul program PNRR, în următorii 3 ani, sunt alocaţi 5 mld. euro pentru infrastructură de apă şi canal şi mai ales pe lucrări de irigaţii. Toate aceste lucruri ne-au făcut să fim optimişti cu privire la perspectivele pe care le are piaţa din România. Toate aceste lucruri ne-au îndemnat să investim în continuare. Şi în 2020, ca şi în anii anteriori, limita de creştere a Teraplast a fost determinată de limita capacităţii de producţie pentru că cerere în piaţă există, se investeşte mult şi avem nevoie de noi capacităţi de producţie pentru că altfel vom ajunge să importăm ţeavă“, a explicat Alexandru Stânean.

Grupul TeraPlast pregăteşte un nou plan de extindere a businessului. În acest sens, compania pregăteşte investiţii ample, de peste 20 de milioane de euro. Pentru realizarea acestora, TeraPlast intenţionează să depună proiecte pentru ajutor de stat în cadrul Schemei de ajutor de stat pentru stimularea investiţiilor cu impact major în economie. Din valoarea totală a investiţiilor, circa 52% reprezintă contribuţie proprie.

Proiectele pregătite de TeraPlast vizează extinderea capacităţii de producţie a liniilor de instalaţii şi granule, în urma căreia va introduce pe piaţa din România o gamă nouă de granule pentru folii biode?gradabile precum şi o extensie a portofoliului de ţevi şi fittinguri.

Pentru aceste game de produse, mai mult de 90% din piaţa din România reprezintă importuri. Tot în cadrul proiectului, compania îşi va extinde capacitatea de producţie pentru fittinguri şi ţevi PVC multistrat pentru canalizări exterioare şi intenţionează accesarea de noi pieţe.

În 2018, Grupul TeraPlast a primit acordurile de finanţare prin schema de ajutor de stat pentru trei proiecte de investiţii la Wetterbest, TeraPlast şi TeraGlass.

Valoarea totală a investiţiilor a fost de peste 13 milioane de euro în extinderea capacităţii de producţie. Pentru cele trei proiecte, grupul a primit, în total, circa 6,2 mil. euro ajutor de stat.

În primul semestru din 2020, Grupul TeraPlast a înregistrat o cifră de afaceri de 100,8 milioane de euro, în creştere cu 17% faţă de primul semestru din 2019. În aceeaşi perioadă, profitabilitatea Grupului a crescut cu 49%, EBITDA ajungând la 11 milioane de euro.

 

TeraPlast în cifre

♦ 7,9 mil. euro investiţie anunţată în extinderea capacităţii de producţie

♦ 13 mil. euro a investit în 2018 TeraPlast în creşterea capacităţii de producţie a   Wetterbest, TeraPlast si TeraGlass

♦ 108 mil. euro, în creştere cu 17% a fost cifra de afaceri a Grupului TeraPlast în S1

 

Cu ce probleme se confruntă

♦ Lipsa forţei de muncă

♦ Pregătirea celor care vor să se angajeze

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank