InvestiÅ£iile suplimentare în sistemul de ventilaÅ£ie echipat cu filtru special dar ÅŸi dezinfectare alături de reaÂmeÂnaÂjare majorează buÂgeÂtele comÂpaÂniilor care chelÂtuiesc acum mai mult în speÂranÅ£a că vor atraÂge oaÂmenii înaÂpoi în clădirile de birouri.
„Pandemia a schimÂbat modul de lucru. ÃŽn 2020 majoritatea clienÅ£ilor noÅŸtri au fost atenÅ£i la cash-flow ÅŸi au îngheÅ£at investiÅ£iile în amenajări sau mobilier. MulÅ£i nu credeau că se mai pot extinde sau evolua. Dacă discutam în ianuarie 2021 spuneam că mare lucru nu s-a schimÂbat faţă de 2020, însă acum vedem o eferÂvescenţă în piaţă ÅŸi multe companii care au reluat investiÅ£iile. ÃŽncet-încet revenim la un nou normal“, a spus Alin Ghenea, director comercial al Project1, companie de antrepriză generală, speciaÂlizată în design & build pentru spaÅ£ii de birouri.
El a subliniat că această creştere a bugetului vine în contextul în care proprietarii şi chiriaşii dau importanţă suplimentară igienei, calităţii aerului şi modului în care te dezinfectezi. Spaţiile de birouri se transformă. Nemaiinvestind în compartimentări şi în soluţii arhitecturale flexibile pe care le pot reloca.
El este de părere că 2021 este un an în care spaţiile de birouri se vor reconfigura. Marile companii fac exerciţii cu arhitecţii, iar cele mici se gândesc la spaţii mai funcţionale.
„Modul în care lucrăm acum la birou e diferit faţă de 2019. Managementul a descoperit munca de acasă cu bune şi rele şi încearcă să se adapteze la condiţii, să facă economii dar cu toţii pregătesc întoarcerea la birou. Astăzi la birou sunt circa 20% din oameni dar anticipăm că din vară, pe măsură ce lumea se va vaccina, lucrurile vor evolua. Unii oameni sau unele echipe funcţionează bine de acasă dar sunt acei oameni şi echipe cu experienţă, cu un colectiv sudat, dar când vrei să creşti o echipă lucrurile se schimbă complet pentru că atunci când ai un nou talent în organizaţie trebuie să existe interacţiune“, a explicat Alin Ghenea.
Odată cu revenirea la birou, felul în care sunt organizate spaţiile se schimbă.
„Acum spaţiile de birouri se împart în trei zone – cea publică, semipublică şi una privată. Cea privată concurează cu munca de acasă. S-a vorbit despre unde te concentrezi în birou, unde te retragi şi mai toate companiile au realizat astfel de locuri. Open-spaceul se modifică complet, chiar şi acum. Există apetit pentru socializare, însă dacă reduci spaţiul open space trebuie să ai zone de socializare. Locurile unde oamenii serveau masa la prânz nu mai sunt populare din cauza controlului oamenilor. Managerii companiilor preferă ca acel colectiv să aibă propriul spaţiu pentru a limita şansele de contaminare. Interacţiunea se mută din cafenele în birouri. Dar acum proprietarii încurajează dezvoltarea spaţiilor de lângă clădire“, a spus Alin Ghenea.
Project1 lucrează deja la viitoarele spaţii de birouri ale Endava din proiectul U Center dezvoltat de Forte Partners în apropiere de Tineretului, pentru MassMutual în Orhideea Towers sau Amazon în Bucureşti şi Iaşi.
Project1 a ajuns la afaceri de 14,3 milioane de euro în 2020, înregistrând o creştere cu 54% faţă de anul anterior.
Fondată în anul 2019 de către 3 antreprenori români, compania numără astăzi 45 de angajaţi, majoritatea ingineri constructori. Project1 a derulat, în mai puţin de doi ani de la înfiinţare, proiecte în valoare de peste 25 milioane de Euro pentru 128 de clienţi, cu preponderenţă companii multinaţionale, dar şi companii româneşti de renume.
Preţul mediu pentru amenajarea şi mobilarea unui spaţiu de birouri de clasa A se situează astăzi în jurul valorii de 500 Euro/mp + TVA. Acest buget implică organizarea şi compartimentarea propriu-zisă a spaţiilor, adaptarea şi reconfigurarea instalaţiilor mecanice şi electrice, decoraţiunile arhitecturale şi achiziţia mobilierului. În ultimii 10 ani, costurile de investiţie aproape s-au dublat deoarece birourile au devenit mai sofisticate prin implementarea unor tehnologii şi funcţiuni multiple, prin alegerea unor finisaje complexe şi prin deschiderea pieţei către producători de profil din toate colţurile lumii. Detaliile de execuţie devin mai delicate de la an la an, aşteptările şi cerinţele legate de calitatea produsului destinat birourilor se află cel puţin la nivelul pieţei rezidenţiale şi sectorului hotelier.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE