ZF Investiți in România

Investiţi în România! Bogdan Neacşu, director general, CEC Bank: Antreprenorul român e mai prezent ca niciodată în businessul său şi doreşte să îl ducă spre pieţe noi sau spre perspective noi, nu doar să îl salveze

04.02.2021, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Banca a înregistrat o creştere a creditării de 11,7%, cel mai ridicat nivel din ultimii cinci ani ♦ CEC Bank este deschisă pentru toate segmentele economice, dar pune accent în continuare pe agricultură, industrie, logistică, construcţii şi HoReCa.

Antreprenorii români sunt mai prezenţi ca niciodată în busi­­nessurile lor şi sunt activi în ceea ce priveşte i­den­­­­tificarea de soluţii pentru a-şi extinde afacerile, iar acest senti­ment se menţine şi în 2021, a explicat Bog­dan Neacşu, director general – preşe­dinte al comitetului de direcţie al CEC Bank, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Ce am observat în 2020 şi cred că va continua şi în 2021 este că antreprenorul român e mai prezent ca niciodată în businessul său şi doreşte să îl ducă spre pieţe noi sau perspective noi, nu doar să îl salveze. Vedem că antreprenorii cred în businessurile lor şi caută soluţii financiare şi nonfinanciare ca businessul să se conserve sau chiar să crească. Am văzut antreprenori care au putut să beneficieze de acest context, oportunistic vorbind. Fie s-au poziţionat altfel în pieţele externe, fie s-au adaptat după nevoia pieţei interne“, a declarat Bogdan Neacşu, cel care conduce cea mai mare bancă a statului român.

CEC Bank a înregistrat o creştere de 11,7% a creditării în 2020, cel mai ridicat ritm din ultimii cinci ani, ceea ce înseamnă credite noi de circa 6 miliarde de lei. Dintre acestea, circa 1,1 miliarde lei au fost reprezentate de credite acordate prin programul IMM Invest, iar din restul de aproape 5 miliarde, 65% au fost accesate de companii.

„Datele preliminare arată active de 41,2 miliarde lei, în creştere cu 12% şi un profit net de peste 300 de milioane lei. Ritmul de creştere al profitului este superior anului precedent, însă a fost afectat de provizioane de circa 370 de milioane lei“.

Cu ambiţia de a finanţa cât mai mult economia reală, creditele CEC Bank s-au îndreptat în 2020 în special către agricultură, industrie, construcţii, dar şi către persoane fizice. „Practic, cei care au participat foarte activ în a susţine economia reală“.

„Suntem pe locul şapte şi cred că ne apropiem de locul şase din perspectiva cotei de piaţă. Noi vrem să ajungem în top cinci. Ştim că nu se va întâmpla în 2021, dar în 2023 vom fi acolo“.

Pentru 2021, CEC Bank are tot un buget de circa 6 mld. lei, cu 60% destinate creditării companiilor. „Agricultura va fi Cenuşăreasa anului în continuare. Finanţăm tot în agricultură. Suntem atât de specializaţi încât putem duce orice tip de proiect – înfiinţări de cultură, ferme noi, zootehnie, achiziţie de teren şi exploatare, capacitate de producţie cu cereale sau alte materii prime, extinderea pe alte pieţe, tradingul cu cereale, achiziţia de echipa­mente, construcţii de capcităţi – absolut tot“.

Un alt sector care a ţinut în picioare economia în 2020 şi pe care pariază cea mai mare bancă a statului român şi pentru 2021 este sectorul construcţiilor.

„Ne aşteptăm ca partea de infrastructură în România să capete o amploare diferită. Guvernul s-a concentrat şi anul trecut şi a anunţat şi recent planuri, iar noi vedem cum constructorii se pregătesc de fapt pentru marile proiecte de infrastructură. La rândul nostru şi noi trebuie să îi sprijinim. (...) În spatele lor sunt şi alţi antreprenori care fac o serie de producţie specifică zonei construcţiilor, care au nevoie de sprijin financiar“.

Totodată, CEC Bank se axează spre industrie, unde finanţează partea de preulcrare şi „tot ce înseamnă părţi componente dintr-un produs finit“.

„Legat de industrie vorbim şi de partea de logistică, care se dezvoltă mult şi unde vedem tranzacţii foarte mari. Logistica de obicei este legată nu doar de comerţ, cu diferite mărfuri, dar şi de zona de industrie. Nu s-ar dezvolta astfel de capacităţi dacă industria nu ar cere, chiar dacă vorbim de industria internă sau cea externă“.

În acelaşi timp, banca îşi îndreaptă atenţia şi către sectorul HoReCa, unde mulţi antreprenori au în continuare premise bune pentru business dincolo de criza generată de pandemie.

„În astfel de momente nu trebuie să te retragi cu finanţarea. Poţi fi mai conservator, să discerni de la un business la altul, dar nu te poţi retrage dintr-un segment care a avut o problemă. Trebuie să găseşti soluţii să îi duci înapoi într-o linie de plutire. Sunt antreprenori care acum construiesc hoteluri, sunt antreprenori care acum îşi revizuiesc planurile de afaceri pentru un restaurant sau pentru un hotel existent. (...) Într-un mod foarte realist nu spune nimeni că turismul va reveni la nivelul anului 2019 sau 2018 atât de repede, dar nu înseamnă că te retragi cu finanţări.“

În ceea ce priveşte segmentul per­soa­ne­lor fizice, CEC Bank a observat o anu­mită încetinire în prima parte a anului, însă spre finalul lui 2020 apetitul a început să revină.

Totodată, persoanele fizice au economisit record, iar proporţia dintre credite şi depozite se situează la 68-69%, unde depozitele sunt mai mari decât creditele.

„Creditarea a crescut cu 11,7%, uşor peste nivelul pieţei, dar economisirea a crescut spre 14%,  în linie cu piaţa. Vrem să ne concentrăm pe investiţii pentru persoane fizice. Vorbim de case, proprietăţi pe care le pot achiziţiona. Vdem că există un trend. Mulţi cetăţeni care stăteau cu chirie se orientează către a cumpăra acea casă. Se vede acest lucru. Vedem o revenire după momentul septembrie, cu multe credite ipotecare date către persoanele fizice“.

Dobânda CEC Bank pentru investiţii imobiliare se situează la IRCC + 2,25% în prezent. „Intenţionăm să ajungem şi mai jos. Tendinţa pieţei este de o reducere a costurilor“.

În ceea ce priveşte creditele neperformante, CEC Bank nu depăşeşte 2% pe segmentul de persoane fizice, în timp ce pe segmentul de companii se îndreaptă spre 6%.

„Rata NPL-urilor este în media pieţei aş putea spune, am închis anul cu 5,5-5,7%. Nu este un nivel foarte mare“.

CEC Bank are un buget total de investiţii de circa 200 de milioane de lei pentru 2021, iar banca vrea să testeze şi o serie de proiecte-pilot în care să îmbine sucursalele cu noile tehnologii disponibile. Banca are 1.020 de agenţii.

„O prezenţă fizică atât de mare ne ajută foarte mult. Noi nu suntem în rândul băncilor care închid sucursale, noi suntem o bancă care vrea să ajungă în top 5 şi pentru asta vrem să folosim toate ingrdientele de care avem nevoie, iar unul dintre ele este reţeaua pe care o avem“.

Dincolo de proiectele lansate deja pe piaţă, precum înrolarea de la distanţă şi magazin virtual cu credite de consum acordate în totalitate online, CEC Bank pregăteşte un proiect de tip Mortgage Shop.

„La începutul lunii martie lansăm un Mortgage Shop, un proiect pilot prin care alegem câteva agenţii în care creditul ipotecar să se deruleze doar în acele agenţii, cu oameni specializaţi, cu notar, evaluator, cu 2 vizite maxim fizic din partea clientului. Este un supermarket de credit iptecar, achiziţie de locuinţă sau investiţia într-o locuinţă. Proiectul e pilotat de 5 agenţii din mai multe oraşe să vedem exact. Căutăm o specializare şi cred că cheia folosind şi tehnologia este să te specializaţi“.

În acelaşi timp, banca pregăteşte un proiect pilot mai mare şi pentru sectorul de agricultură, care ar putea îmbunătăţi semnificativ relaţia sectorului cu finanţatorul. Creditarea din segmentul agrobusiness reprezintă 18-20% din creditarea corporate totală a CEC Bank.

„Vrem să facem hub-uri în zonele care au predilecţie în agricultură, specializate pentru ce înseamnă finanţarea agriculturii. Nu am fixat încă toată harta, dar vom începe cu un proiect pilot mai mare, cu 20 de agenţii, cu predilecţie în zonele care au un specific agricol dezvoltat. Că vorbim de sud, centru, sunt zone care au această predilecţie. Acolo vrem să ducem platforme şi vânzarea de produse foarte specializată şi automatizată. Agricultorul nu mai are timp să stea la cozi. Unităţile vor putea să facă totul, de la creditare, tranzacţii pe cont curent, plăţi, creditele APIA, care trebue să fie cele mai simple, sau economisire, sau putem aduce chiar furnizorii de diferite materii prime pentru aceşti agricultori. Tocmai pentru a fi prezent într-un singur loc, într-un singur marketplace“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank