ZF Investiți in România

Investiţi în România! Grupul Angst finalizează reconstrucţia fabricii pentru Merinde Urbane din Buftea în 2021 şi continuă investiţiile. Producătorul vrea să crească de două sau trei ori numărul magazinelor proprii

30.03.2021, 00:30 Autor: Alex Ciutacu

♦ Fabrica de ready-meal din Buftea va fi gata în două-trei luni ♦ Angst îşi îngustează portofoliul de produse şi accelerează pariul pe nişă ♦ Sorin Minea consideră că vânzarea vrac ar putea câştiga din ce în ce mai mult teren, în linie cu schimbările observate în ţări precum Elveţia.

Grupul Angst continuă în 2021 investiţiile pe toate liniile de business, de la procesatorul de carne Angst Ro, până la producătorul de salam Salsi Sinaia, respectiv businessul de ready-meal Angst Bistro, cunoscut în piaţă sub brandul Merinde Urbane, a explicat Sorin Minea, directorul general al grupului Angst, în emisiunea Investiţi în România, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Vom finaliza fabrica nouă de Merinde Urbane, fără discuţie, e o chestie de o lună, două. (...) Investiţiile pe care le avem în derulare de la începutul anului până acum sunt cam la 1,5 mil. euro şi ar putea creşte spre 2 mil. euro, sau ar putea rămâne la acest nivel, întrucât pe acestea le termin orice s-ar întâmpla“.

Angst Ro este unul dintre cei mai mari procesatori de carne din piaţa locală, pornit în anii ‘90 de Sorin Minea alături de omul de afaceri elveţian Urs Angst, cu o fabrică la Buftea. În acelaşi timp, Salsi Sinaia este un business cu istorie în piaţa produselor crud-uscate.

În ultimii ani, familia Minea a preluat controlul integral asupra ambelor companii, după ce a cumpărat participaţia lui Urs Angst în procesatorul Angst, respectiv ultimul pachet de acţiuni al SIF Muntenia în Salsi Sinaia. Pentru acesta din urmă, a început anul trecut un proces de investiţii în vederea relansării fabricii şi a brandului.

„Prima parte a investiţiei care a cuprins utilajele de la Sinaia a fost executată, acum o săptămână a venit ultimul utilaj. (...) Sinaia s-a reîntors la o reţetă mai scumpă, mai apropiată de reţeta originală. Salsi a avut un an bun în 2020“.

Dacă cele mai mari businessuri din grupul cu afaceri de peste 26 de milioane de euro sunt controlate de Sorin Minea, acesta a mai lansat în 2012 alături de alţi parteneri şi Angst Bistro, un business de 2 milioane de euro axat pe piaţa de ready-meal, cunoscut sub brandul Merinde Urbane. Hala de producţie pentru acest business a ars în urmă cu trei ani, iar reconstrucţia ei va fi gata în următoarele luni - după investiţii de 1,8 mil. euro.

„Merindele Urbane erau produsele ambalate, când a ars fabrica şi am schimbat locaţia, am luat câteva compartimente din fabrica Angst şi am lucrat zona de vrac mai mult şi foarte puţin din ceea ce era brandul. Acum am început să producem din nou şi am avut de învăţat din Merindele Urbane, am văzut care sunt preferinţele românilor“.

Sorin Minea a explicat că cifra de afaceri pentru anul trecut a scăzut cu circa 14% la nivel de grup, adică la peste 26 mil. euro, întrucât cea mai mare scădere a fost înregistrată pe businessul Angst.

„Pe Salsi scăderea este insignifiantă, Salsi a avut anul trecut un an bun, am schimbat câteva lucruri acolo şi am intrat puternic în piaţă. (...) Cea mai mare scădere a fost la nivelul Angst, unde a fost şocul, la Merinde Urbane am scăzut de la 5 tone la 3 tone pe zi, dar aici a crescut profitul deşi a scăzut producţia, ceea ce este un lucru foarte bun“.

Grupul Angst are două magazine proprii în Capitală şi îşi propune ca anul acesta să crească numărul acestor locaţii de 2-3 ori.

„Deschidem curând a treia locaţie, ar fi trebuit să o deschidem chiar zilele acestea dar nu am deschis încă din cauza pandemiei. Anul acesta avem în plan cel puţin 3 sau 4 locaţii pe acelaşi sistem, magazine mici, specializate, în care se vând în proporţie de 90% produsele făcute de Angst, de la crud-uscate la procesate, carne şi ready-meal“.

În acest demers, Sorin Minea mizează pe apropierea de consumator şi pe vânzarea vrac, întrucât aceasta este tendinţa care se poate observa şi în ţările din Europa Centrală şi de Vest.

„Încrederea consumatorului a început să dispară faţă de produsele ambalate şi le preferă mai mult pe cele vrac (n.red.: pe ready-meal). Pe cele ambalate le consideră câteodată ca fiind vechi. (...) Discutam cu tehnologi cu care am lucrat din Elveţia şi întrebam ce merge acum la ei şi am avut surpriza să aflu că s-au dezvoltat din nou micile măcelării, micile magazine de carne, micile brutării, cu brutarul cu mânecile suflecate. Ei s-au întors la o chestie pe care o cunoşteau, noi am pierdut în comunism această dorinţă de a avea măcelarul nostru, sper să ne întoarcem la ea“.

Antreprenorul a explicat că studiază în prezent şi o intrare pe piaţa livrărilor la domiciliu, doar cu produsele de calitate superioară.

„Nu suntem în Bucureşti, fiind în Buftea cu fabrica sau la Sinaia este greu să asigur transportul pentru piaţa din Capitală, încercăm ca pe unul din magazine să facem şi aceste livrări, mai ales pentru mâncarea gătită care se adresa în primul rând celor care mergeau la birouri, studenţilor, ei mâncau masa de prânz la brou, sau seara când plecau acasă. Lucrând de acasă, fiind închise facultăţile, o parte din consumatori au dispărut“.

Minea a explicat că Angst a fost întotdeauna un business de nişă, însă acum vrea să accelereze pariul pe nişă şi să îngusteze gama de produse din portofoliul grupului.

„Angst a fost gândit mereu ca de nişă, va deveni chiar mai nişat. (...) România are o tradiţie minunată în produsele de carne şi în mâncarea gătită, aş încerca să apăs pe pedala acestei tradiţii şi pe pedala calităţii de pe vremuri, vremea în care te duceai, cereai măcelarului produse şi îţi explica ce mâncai şi transmitea înapoi către producător ce îşi doreşte consumatorul“.

În ceea ce priveşte scăderea cifrei de afaceri în 2020, aceasta a fost puternic influenţată de situaţia sectorului HoReCa, întrucât companiile precum Angst erau pe lista de furnizori pentru mai mulţi jucători.

„În prima etapă de anul trecut scăderea pe Angst era dramatică, de 30%, dintre care 16% proveneau din HoReCa. La ora actuală este de 14% scăderea, marea majoritate fiind din aceeaşi sursă, HoReCa. (...) De câte ori s-a închis acest sector am primit şi noi telefonul în care eram rugaţi să anulăm comenzi“.

Antreprenorul a explicat că în acest moment există probleme cu exporturile produselor procesatorilor de carne de porc în piaţa comunitară, pe fondul legislaţiei implementate în combaterea pestei porcine.

„Carnea are o mare problemă. Din cauza pestei porcine africane, carnea din România şi produsele de carne din România nu pot pleca pe piaţa comunitară. Asta înseamnă pesta porcină. Pentru a da carne pe piaţa comunitară, şi putem da doar de la Sibiu deocamdată, carnea trebuie să provină din sursă sigură, adică din altă ţară. Eu la Angst 90% din carnea de porc o cumpăr local din România, nu e doar de preţ, ci de colaborare, din păcate carnea pe care o cumpăr e foarte bună, dar afară asta e legislaţia şi trebuie să o respect“.

Grupul Angst are în prezent circa 500 de angajaţi pe toate liniile de business, în contextul în care în 2019 ajungea la circa 750 de angajaţi.

Invitatul a subliniat că unul dintre principalele efecte de anul trecut a ţinut de reducerea programului de lucru pentru o parte din personal, însă a menţionat că situaţia începe să revină la normal în acest sens.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank