ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Adrian Sandu, ACAROM: Producătorii caută soluţii pentru a găsi componente, însă este posibil să vedem o scumpire a maşinilor

08.12.2021, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

♦ Industria auto a fost lovită în 2021 de patru crize, pornind de la pandemie, continuând cu lipsa componentelor electronice şi cu scumpirea materiilor prime, iar pe final de an industria să fie lovită de creşterea puternică a costurilor legate de energie. Peste acestea s-a suprapus şi explozia preţurilor transporturilor dinspre Asia, care au crescut şi de zece ori.

Constructorii auto au renegociat o parte dintre contractele cu furnizorii, însă chiar şi aşa o parte din costul suplimentar va fi transferat şi într-o creştere a preţurilor maşinilor noi.

„Dar este posibil ca la renegocierea contractelor acea componentă să se vândă mai scump. Acum disponi­bilitatea componentelor electronice este scăzută. A crescut şi costul de transport, iar un container din Asia are un preţ de 8-10 ori mai mare şi va afecta în timp întreg lanţul de producţie al unui automobil. În plus mai vorbim şi de costul ecologic al unui automobil, termenele de aprovizionare dinspre Asia au crescut. Firecare construc­tor acum lucrează la propria strategie de aprovizionare de componente, dar sunt luate aceleaşi criterii în calcul când vine vorba de termen de livrare şi calitate. Criteriul costurilor devine acum unul foarte important. Este posibil să vedem o ajustare a preţurilor vehiculelor noi“, a spus Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Construc­torilor de Automobile din România (ACAROM).

Spre exemplu, Dacia a mărit preţul de pornire al noului Duster de la 13.900 de euro în august la 14.200 de euro la final de noiembrie. Mai mult, maşinile s-au scumpit în medie cu 2-3 mii de euro, iar din cauza producţiei limitate de componente electronice unii producători au ajuns să le impună importatorilor şi dealerilor să plătească în avans maşinile pentru a li se asigura sloturi de producţie.

„Anul acesta pandemia s-a suprapus cu criza microcipurilor, iar acum industria se confruntă cu cea de-a treia criză, cea a preţului la energie, atât la energie electrică, cât şi la gaze. În plus, peste toate aceste probleme s-au scumpit şi materiile prime“, a spus Adrian Sandu.

„S-a scumpit oţelul, plasticul, cauciucul, materiale intens utilizate în industria auto. Toate acestea au afectat producţia din România iar la 11 luni suntem cu 23.000 de unităţi sub nivelul din 2020 şi sub 70.000 faţă de 2019, ceea ce inseamnă multe zile fără producţie din cauza acestor crize şi un minus în cifra de afaceri şi economie deoarece nu doar producătorii au fost afectaţi – de la furnizorii de materii prime, materiale, componente, toţi au fost afectaţi de opriri“

Dacia Mioveni şi Ford Craiova, cele două fabrici auto din România, au produs în primele zece luni din 2021 un volum de 333.179 autoturisme, în scădere cu 6,5% faţă de perioada similară din 2020, când producţia a fost de 356.491 de unităţi.

Potrivit datelor ACAROM (Asociaţia Constructorilor Auto din România), în perioada ianuarie-octombrie 2021, Dacia a produs 208.104 unităţi, iar Ford 125.075 de unităţi.

În octombrie 2021, producţia a fost de 18.277 autoturisme, minus 65% an/an.

Dintre acestea, 13.820 unităţi au fost produse în uzina Dacia de la Mioveni, faţă de 29.676 unităţi în octombrie 2020 şi 4.457 unităţi au fost produse de uzina Ford de la Craiova, faţă de 21.742 de unităţi în perioada similară a anului trecut.

“La ambele uzine din România se lucrează în această perioadă, s-au găsit componente pentru a menţine producţia însă nu avem vizibilitate pe termen mediu şi lung. Nu putem spune ce se va întâmpla luna viitoare sau peste două luni. Dar deja ne aflăm la un minus de producţie şi doar putem spera că va fi un minus cât mai mic până la final de an. Producătorii din industria auto se aşteaptă ca în 2022 volumele să revină la un nivel normal, similar cu cel din 2019“, a subliniat Adrian Sandu.

În ceea ce priveşte electrificarea, în România nu se investeşte suficient de repede în extinderea reţelei de încarcare a acestora dar nici în producţie sau transport al energiei electrice, motiv pentru care rămânem pe ultimul loc.

“România şi industria locală este cu câţiva paşi în urmă faţă de Europa de Vest. Suntem în urmă când vorbim de reţeaua de încărcare pentru maşini electrice, sunt 0,5 staţii la 100 km iar în Vest rata este mult mai mare. Cum să ajuntem la vehicule electrice dacă nu avem staţii. Dacă ne uităm şi la putere de încarcare, din nou, suntem pe ultimele poziţii“, a subliniat Adrian Sandu.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank