• Leu / EUR4.9490
  • Leu / GBP5.6367
  • Leu / USD5.0469
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Andreea Comşa, Premier Estate Management: În acest moment 70% din achiziţiile care se fac în proiecte rezidenţiale sunt cu bani cash

12.08.2022, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Consultantul spune că anumite proiecte din piaţă ar putea înregistra scăderi de preţuri, însă nu va fi un fenomen uniform, iar preţurile nu se vor înjumătăţi, aşa cum aşteaptă o parte dintre clienţi. 

Şapte din zece achiziţii înregistrate astăzi în proiecte rezidenţiale noi sunt realizate cu bani cash, nu cu credit bancar, iar clienţii sunt în principal cei care utilizează piaţa imobiliară pentru a se adăposti în faţa inflaţiei, a explicat Andreea Comşa, managing partner la Premier Estate Management, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Achiziţiile care se fac în acest moment în proiecte sunt undeva la circa 70% realizate cu bani cash, adică cei care au bani cash şi vor să îi protejeze de inflaţoie sunt cei care cumpără acum apartamente“. 

De cealaltă parte, proiectele de tip mass-market care se adresează clienţilor care realizează achiziţii în principal prin intermediul creditului bancar suferă în acest moment, pe fondul unor dobânzi în creştere şi a unui sentiment de îngrijorare prezent la nivel de piaţă. 

„E important de spus că piaţa rezidenţială este o piaţă emoţională. Dintre toate segmentele pieţei imobiliare, piaţa rezidenţială are cea mai mare componentă emoţională, şi-anume faptul că în momentul în care veştile sunt negative în piaţă – şi avem destule veşti negative care au început din februarie şi probabil nu se vor opri curând – clienţii se sperie, oamenii se sperie. (...) Proiectele care au apartamente mai ieftine, case mai ieftine, proiectele de mass-market, cum le numim noi, sunt primele care văd o scădere în cerere, pentru că acolo o mare parte din clienţi sunt cei care mergeau la bancă să ia credit, iar aceştia amână decizia de achiziţie“. 

Comşa a subliniat că piaţa rezidenţială trece astăzi prin multe schimbări şi este oarecum para­doxală, întrucât ea trece printr-un moment de tranziţie. 

„Întotdeauna aceste momente de tranziţie au şi componente para­doxale, pe de o parte cresc preţurile, pe de o parte se anunţă vânzări mai multe, dar pe de altă parte ştim că cererea a scăzut, deci piaţa rezidenţială traversează un moment de provocări. Probabil este cel mai important moment de provocări din ultimii ani şi asistăm la anumite schimbări“. 

Unul dintre paradoxurile la care se referă ea ţine de intersecţia dintre preţuri din ce în ce mai mari la proiectele noi, concomitent cu o cerere mai scăzută la nivelul întregii pieţe.

„Preţurile sunt mai mari pentru că s-au tot lansat proiecte noi în ultimul an şi jumătate, care au avut costuri ce au fost direct influenţate de creştrea materialelor de construcţii. (...) De obicei, între momentul în care se întâmplă ceva în piaţă, cum asistăm acum la această scădere, şi momentul în care piaţa se reglează există întotdeauna un termen, fie de şase luni, fie de un an, până se ajustează şi se corectează toate“. 

Cu toate acestea, ea consideră că preţurile nu au început încă să scadă, deşi unele proiecte la nivel naţional s-ar putea confrunta cu un astfel de fenomen. 

„Poate în anumite proiecte vom vedea scăderi, dar în altele, cum sunt cele din Municipiul Bucureşti – unde vom vedea o încetinire în numărul de livrări pentru că nu s-au mai autorizat proiecte noi – vom veadea o scădere la jumătate a livrărilor de locuinţe noi în următorii 3-4 ani. Aşa că dezvoltatorii care nu au presiune pe partea de equity sau de a returna bani la bancă pot să mai aştepte. În schimb, cei care trebuie să returneze bani la bancă vor face probabil nişte discounturi“. 

Totuşi, consultantul este de părere că scăderile nu vor afecta în mod uniform piaţa, iar preţurile nu vor ajunge în niciun caz la jumătate, „cât se aşteaptă clienţii“.

„Majoritatea se aşteaptă să vadă discounturi la jumătate de preţ. Este important de ştiut că şansele sunt foarte mici să se întâmple acest lucru. Mă refer la Municipiul Bucureşti, cel puţin. Sigur că în alte oraşe lucrurile pot fi puţin diferite, la fel şi în zonele limitrofe ale Bucureştiului. Acolo sunt primele proiecte afectate şi s-ar putea să vedem discounturi ceva mai mari, dar tot nu cred că vorbim de 50% sau cât se aşteaptă clienţii“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank