ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Carmen Ravon, CBRE: 75% din proiectele în construcţie în 2023 sunt parcuri de retail

27.06.2023, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

Investitorii mizează pe parcuri de retail în 2023 pentru a le construi şi valorifica mai uşor, având în vedere în special cererea pentru comerţul modern în oraşe secundare şi terţiare.

„În 2023 avem un mall nou la Craiova, un altul la Alba Iulia care se va deschide la final de august. Multe sunt de tip retail park – 75% din tot pipe­lineul, din ce se construieşte în 2023 sunt parcuri de retail din motive evi­dente – investiţie mai mică, merg către oraşe mai mici unde concu­renţa este mai mică, dar este nevoie mare de comerţ modern şi sunt produse atractive inves­ti­ţio­nal – acum sunt la vânzare portofoliile Mitis­ka, Scallier alături de alţi jucători mai mici care construiesc astfel de proiecte şi le scot la vânzare. Astfel de produse sunt mai lichide, mai uşor şi mai profitabil de vândut. Un retail park are o infrastructură mai simplă şi 10-20 de chiriaşi. Un mall are 200-300 de chi­riaşi care trebuie veri­fi­caţi, să fie sustenabili pe termen lung şi care pot oferi randamentul oferit. Randamentul investi­ţio­nal este mai bun la retail park. La mall este greu de spus acum care ar fi pen­tru că nu sunt nici lichide şi nici de vân­zare“, a spus Carmen Ravon, head of retail occupier CEE, CBRE, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank.

Potrivit CBRE, Ro­mânia a ajuns la 4,11 mi­lioane mp în primul trimestru din 2023. Volumul total de spaţii moderne de retail a crescut cu 22.000 mp, în primele trei luni ale anului după o investiţie de 9 milioane de euro în două parcuri de retail. Cu toate că parcurile de retail atrag un volum tot mai mare de investiţii, mallurile continuă să deţină supremaţia. În prezent, piaţa este configurată în proporţie de 62% din centre comerciale precum malluri şi doar 38% parcuri de retail.

„Acum 2023 este un an de revenire, dar nu în raport cu perioada pandemiei, ci în comparaţie cu 2019 – cel mai bun an din retail. Prima jumătate din 2023 a fost foarte bună, cu vânzări peste cele din 2019. Clienţii au revenit în offline – experienţa şi ultimele şase luni au demonstrat că oamenii în toată Europa au nevoie să socializeze, de expe­rienţa de shopping, motiv pentru care s-au întors în centrele de retail“, a spus Carmen Ravon.

Aproximativ 300 milioane euro au fost investiţi în construcţia de noi spaţii moderne, destinate shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail, de la începutul anului 2022 şi până în primul trimestru al anului 2023. În plus, perspectivele investitorilor sunt pozitive, în condiţiile în care nivelul randamentelor a urcat cu 0,25%, în primul trimestru al anului, faţă de aceeaşi perioadă din 2022, până la 7,5%.

În acelaşi timp, valoarea chiriei pentru centrele comerciale şi pentru locaţiile de pe principalele artere comerciale ale oraşelor s-a situat la o medie similară cu cea din primul trimestru al anului trecut, cu 75 euro/mp/lună, respectiv 50 euro/mp/lună în cazul celei de a doua categorii.

„Acum retailerii, inclusiv pentru partea de offline, de magazine fizice, au nevoie şi de o prezentare în online. Este greu acum să te deplasezi din A în B fără să ştii ce te aşteaptă la destinaţie. Este important să dezvolte şi partea de online. Logistica – este importantă partea aceasta pentru că în pandemie stocurile pot fi o problemă pentru vânzare şi trebuie să aibă stocuri cât mai diverse“, a spus consultantul.

Un volum de 320.000 mp de spaţii de retail este aşteptat să fie livrat până la finalul anului, atât în principalele centre regionale, cât şi în oraşe secundare. Dintre acestea, nu mai puţin de 74% dintre suprafeţele aflate în construcţie sunt parcuri de retail, în timp ce doar 26% sunt destinate marilor centre comerciale.

Industria fashion continuă să reprezinte, alături de sectorul de food, principalul motor de dezvoltare al spaţiilor de retail, cei mai activi chiriaşi fiind din aceste sectoare. Datele CBRE arată însă că în timp ce zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adaptează la noile cerinţe ale consumatorilor şi devin mai eficiente, în parcurile de retail zonele de food devin principalul punct de atracţie.

„În jurul mallurilor vedem multe proiecte mixte, cum este şi cazul acum pentru Mega Mall din Capitală,  unde NEPI-Rockcastle vrea să construiască şi rezidenţial, dar şi office – cum avem exemplul Iulius cu hub de birouri“, a spus Carmen Ravon.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank