ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Compania Abund Berry vrea să investească peste 20 mil. euro într-o seră de şapte hectare şi o hală, pentru a produce fructe de pădure în Gorj pe toată durata anului

07.07.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Ionel Burtea estimează că piaţa fructelor de pădure din România se ridică la aproximativ 100 mil. euro.

Compania Abund Berry din judeţul Gorj are în plan o investiţie de peste 20 mil. euro pen­tru o seră de şapte hectare şi o hală de 2.000 mp, prin intermediul cărora vrea să pro­du­că afine, zmeură şi căpşuni pe toată durata anului, a explicat Ionel Burtea, fondator Abund Berry, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Proiectul ar depăşi 20 milioane de  euro şi va include tot ce înseamnă hidroponie, tehnologie, partea de recirculare a aerului, panouri solare şi partea de condiţionare şi sortare, unde avem nevoie de minim 2.000 mp de hală cu camere frigorifice. (...) Investiţia s-ar întinde pe trei ani, proiectul tehnic este făcut, aşteptăm să se deschidă o linie de finanţare europeană“.

Antreprenorul vrea să finanţeze acest proiect fie printr-una dintre măsurile PNRR dedicate economiei circulare, fie prin ceea se va concretiza drept măsuri de finanţare prin intermediul mult-discutatului Green Deal.  „Pe Green Deal noi în judeţul Gorj suntem defavorizaţi pe zona minieră, avem una dintre cele mai mari alocări, dar în mo­mentul de faţă nu există ghid. De când se dis­cută de Green Deal încă nu există ghid sau pro­punere de ghid, însă aici ne încadrăm, suntem eligibili dacă ne raportăm la modul cum este promovat acest program de recon­versie“.

Compania nu ar fi la primul demers în piaţa finanţărilor nerambursabile, în contextul în care implementează astăzi un proiect de 1,2 mil. euro pentru o seră cu spaţiu de depozitare, unde va cultiva căpşuni. Până în primăvară, Abund Berry vrea să ajungă la o suprafaţă de un hectar de spaţiu protejat.

„Aici întâmpinăm provocări, suntem în plin şantier. Estimăm că vom finaliza undeva în toamnă, iar «estimăm» este cuvântul corect pentru că întâmpinăm multe provocări, de la preţurile la oţel, întârzierile la furnizor, lanţul logistic sau forţa de muncă necalificată pe care o găsim în zonă“. 

Ionel Burtea a început businessul în 2015 cu o mică plantaţie de mure, iar prima producţie a venit în 2017. Astăzi, compania cultivă mure pe 7 hectare, căpşuni pe 5 hectare, afine pe 5 hectare, respectiv zmeură pe un hectar. Toate acestea merg către sortare şi ambalare în centrul logistic gestionat de companie în Ilfov. 

Producţia proprie diferă de la an la an, cu circa 200 de tone într-un an cu climă nefavorabilă, cum a fost 2021, şi crescând înspre 300 de tone într-un an cu climă favorabilă, cum se anunţă 2022. 

„Anul trecut a fost cel mai slab şi ne aşteptam să fie cel mai bun, fiind anul de maturitate cam la toate fructele, dar am avut o provocare pe partea de climă, am avut o arşiţă foarte apăsătoare pentru plante care le-a stresat şi le-a dat peste cap. Ne-am apropiat de 200 de tone, dar mare parte a mers către procesare, întrucât calitatea era slavă şi aspectul nu se preta pentru a fi livrate la caserolă în supermarket“. 

În toamna anului trecut, compania a început să gândească businessul pentru a avea prezenţă la raft timp de 360 de zile, ceea ce a determinat începutul unei activităţi de import pentru perioadele extra-sezon. 

„Am început chiar cu căpşunile, terminând sezonul de România a început Grecia şi apoi am crescut uşor pe afine, zmeură, căpşuni şi partea de piersici, caise, nectarine, prune, care a venit din 2022“. 

Acum, ponderea importurilor în cifra de afaceri a ajuns aproape de 80%, întrucât în România sezonul durează de maxim două luni pe fiecare produs. Antreprenorul spune că decizia de a importa a venit din dorinţa de a sta la raft pe toată durata anului. 

„Partea de selecţie a furnizorilor a fost o provocare la început, acum avem furnizori serioşi şi parteneriate bine stabilite, avem continuitate cu diferite ţări, pe partea de afină spre exemplu începem în toamnă cu Polonia, Peru, Chile, Argentina, Africa de Sud, apoi Maroc şi Spania până începe România. La căpşuni Grecia, Italia şi Spania sunt cei mai mari producători extra-sezon“. 

Un procent de 90% din vânzările Abund Berry sunt realizate pe segmentul b2b, către platformele unor retaileri precum Carrefour sau Mega Image, acesta din urmă reprezentând circa 50% din cifra de afaceri a companiei. Trebuie menţionat că pe lângă producţie proprie şi importuri, compania din Gorj face şi colectare de la alţi producători locali, în timpul sezonului. 

O parte din fructele produse de Abund Berry ajung la raft, însă restul merg spre industrializare, fie spre producători de dulceaţă, spre exemplu, fie înspre o producţie proprie de vin de mure şi vin de zmeură. 

Cifra de afaceri a companiei s-a apropiat de 8 milioane de lei în 2021, însă ţinta pentru 2022 este de 35 de milioane de lei, în contextul în care până la jumătatea anului a ajuns deja la 25 de milioane de lei. Compania are 40 de angajaţi, iar înt impul sezonului ajunge să lucreze cu circa 100 de zilieri. Antreprenorul estimează că piaţa fructelor de pădure din România se ridică la circa 100 de milioane de euro. 

Ionel Burtea spune că vrea să meargă cu Abund Berry spre Bursa de la Bucureşti în 2023, încurajat de succesul listărilor din sectorul agribusiness. 

„Suntem în momentul de consolidare a businessului, ne dorim anul viitor să ajungem şi noi pe bursă, să avem şi noi o poveste de succes pe zona mai multe finanţări, mai mulţi oameni care cred în produsele noastre, dar şi pe zona de investiţie directă. Ne pregătim,, suntem acolo, tot ce înseamnă schimbări în contabilitate s-au făcut şi ne pregătim să creştem din ce în ce mai mult, trebuie să scalăm“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank