ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! De ce a renunţat evoMAG la achiziţia Elefant? Mihai Pătraşcu, CEO: „Unele condiţii nu au fost îndeplinite”

29.12.2023, 00:02 Autor: Alex Ciutacu

Prima tranzacţie din strategia de M&A a evoMAG ar putea fi anunţată în 2024. Retailerul a ieşit pe pieţele din Ungaria şi Bulgaria cu un marketplace şi ţinteşte Polonia şi Germania. Cifra de afaceri s-a ridicat la peste 33 mil. euro în 2022, iar ţinta pentru 2023 este de 40 mil. euro. 

Tranzacţia prin care compania Evolution Prest Systems, adică evoMAG, urma să preia pachetul majoritar în compania Elefant Online a picat în acest an pentru că o parte din condiţiile prevăzute în acord nu au fost îndeplinite, a explicat Mihai Pătraşcu, CEO şi acţionar al evoMAG, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Ca în orice tranzacţie, există anumite condiţii care trebuie îndeplinite într-un anumit interval de timp şi marea majoritate a condiţiilor au fost îndeplinite, dar unele nu, nu pentru că poate nu au vrut ei sau din cauza pieţei, ci pur şi simplu nu au fost îndeplinite, şi-atunci a trebuit ca noi să luăm o decizie la un moment dat”. 

Răspunsul antreprenorului este unul vag, comunicarea fiind influenţată în astfel de cazuri şi de acordurile de confidenţialitate pe care le semnează părţile. Ce ştim este un calendar aproximativ: în mai 2023, evoMAG a semnat acordul pentru preluarea pachetului majoritar în Elefant Online, deţinut de Ion Sturza, fost premier al Republicii Moldova şi fondator al elefant.ro, prin intermediul offshore-ului Millennium Gold Resources Limited din Cipru. 

Tranzacţia a fost anunţată într-un context în care Elefant Online venea cu pierderi de 15 mil. lei pe anul 2022. În mai 2023 Elefant anunţa chiar şi care va fi noua structură a acţionariatului în urma tranzacţiei, însă în noiembrie 2023 Elefant anunţa că tranzacţia nu va mai avea loc. Acum, Mihai Pătraşcu spune că evoMAG „va fi în continuare alături” de Elefant, întrucât cele două companii aveau dinainte un parteneriat comercial. 

„Am fost lângă ei destul de mult timp, suntem aproape de orice se întâmplă în continuare, de ce tranziţie sau tranzacţie vor face, poate vom reveni, poate nu, deci nu există o anumită certitudine sau plan. Dar în acest moment noi suntem retraşi din această posibilă tranzacţie cu ei”. 

Compania construită de Mihai Pătraşcu a atras în 2022 în acţionariat fondul de investiţii Catalyst Romania Fund II, care a preluat 25% din Evolution Prest Systems, într-o ecuaţie în care antreprenorul a rămas cu circa 63%, restul fiind deţinut de Mida Soft Business, Mihaela Nae, Robert Popa şi Şerban Roman. 

Cu investiţia de circa 2 milioane de euro primită, evoMAG a pornit pe un plan de consolidare într-o piaţă de comerţ online de peste 6,3 miliarde de euro în care liderul categoric este în continuare eMAG. 

„Am avut discuţii cu foarte mulţi jucători din piaţă pe diverse categorii complementare nouă, am avut discuţii şi cu anumite magazine care sunt în businessul nostru şi să ne consolidăm pe partea de electronice, electrocasnice, gadgeturi, televizoare şi ceea ce vindem noi, dar şi complementare în alte categorii”. 

evoMAG se uită la companii cu o cifră de afaceri anuală de cel puţin 10-15 milioane de euro, în contextul în care vrea să ajungă pe termen mediu la afaceri de 100 de milioane de euro, comparativ cu 40 de milioane de euro – estimarea pentru 2023. 

„Vom încerca strategic să consolidăm cât mai mult din piaţă pentru că este un moment bun, foarte mulţi şi-au făcut investiţii mai mari decât au putut duce. De ce? Pentru că aşteptările erau ca acest comerţ online să crească accelerat şi acum ca în perioada de pandemie, iar realitatea este că această corecţie a venit destul de brusc şi a făcut ca anumite magazine online să îşi schimbe puţin strategia”. 

Retailerul a purtat discuţii şi negocieri cu mai mulţi retaileri online, dar cea mai vizibilă a fost cea cu Elefant Online. Prima tranzacţie ar putea fi anunţată în 2024. 

„Tranzacţiile se pot face şi foarte repede şi foarte lent. Dar prin investiţia pe care am prmit-o am învăţat foarte multe lucruri şi credem că, mai ales cu sprijinul partenerilor şi al altora, putem face o tranzacţie foarte rapid, în 3-6 luni, atunci când targetul este potrivit”. 

evoMAG vrea să mizeze pe servicii ca unul dintre diferenţiatorii care îi poate oferi o şansă la a căpăta dimensiune şi piaţă în comerţul online local. Compania a introdus servicii precum instalare de electrocasnice, de la frigider la aer condiţionat, precum şi o componentă de service pentru trotinete electrice, service GSM sau service de computere. 

„Cu cât clientul devine mai sofisticat, cu atât îşi doreşte ca aceste servicii să fie mai bune, mai aproape de el şi este dispus să plătească. Şi niciun alt retailer nu va putea face acest lucru la nivel mai personal către client, indiferent de cine este vorba. Poate va fi mai bun pe alte direcţii, dar pe partea aceasta vom putea fi mai agili”. 

Bugetul de investiţii pentru anul 2023 s-a ridicat la aproximativ 500.000 de euro şi a cuprins investiţii în logistică, platformă şi tehnologie, precum şi în training şi cultură organizaţională, iar pentru 2024 se menţine la acelaşi nivel şi pe aceleaşi direcţii. 

Retailerul a intrat anul acesta printr-un marketplace şi în două pieţe internaţionale, Ungaria şi Bulgaria, având în continuare în plan Polonia şi Germania. 

Cifra de afaceri s-a ridicat la peste 33 mil. euro în 2022, iar pentru anul acesta ţinta este de 40 mil. euro. evoMAG are aproximativ 85 de angajaţi.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank