ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Gabriel Căsăneanu a câştigat 1 milion de lire la loteria din Irlanda în 1999, iar acum câştigă 1 milion de lei pe an din comerţ auto în Bacău

18.01.2024, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Antreprenorul dezvoltă şi o reţea de spălătorii selfwash în Bacău şi va deschide a patra locaţie în 2024 ♦ Cifra de afaceri s-a ridicat la 33,5 mil. lei în 2022, iar profitul s-a ridicat la peste 1,1 mil. lei.

Compania Auto Moto Invest din Bacău, reprezentant al mărcii auto Skoda, îşi extinde portofoliul, iar din 2024 reprezintă la nivel local şi marca auto MG, produsă de chinezii de la Quantum Auto Max, care a fost lansată la finalul anului 2023 pe piaţa românească, a explicat Gabriel Căsăneanu, fondator şi di­rector general Auto Moto Invest, în emisiu­nea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Obiectivul nostru principal pentru anul 2024 este să dezvoltăm marca MG pe Bacău, să dezvoltăm partea de spălătorii auto selfwash şi să ne concentrăm foarte mult pe calitatea serviciilor“.

La o primă vedere, Auto Moto Invest este una dintre zecile de firme dezvoltate în diverse oraşe din ţară în perioada de după Revoluţie de oameni de afaceri locali care îşi doreau să intre în businessul de vânzări auto. Însă povestea lui Gabriel Căsăneanu este una atipică.

Imediat după Revoluţie, el avea 18 ani şi a deschis alături de mama sa un magazin în oraş şi câteva magazine în mediul rural, în perioada ’92-’93. După trei ani, costul finanţării a crescut la peste 300%, ceea ce a trimis magazinele înspre faliment.

„Am fost nevoiţi să închidem acea afa­cere, am fost nevoit să mă reorientez şi am ple­cat din ţară căutând să fac altceva. La mo­mentul respectiv partea economică ne-a pus capac, probabil nu doar mie, ci la mai multe companii mici, dar pentru mine a fost o expe­rienţă care mi-a pus bazele să înţeleg cam ce înseamnă un business, un buget, o finanţare, ce înseamnă costuri, ce înseamnă personal, cu toate că eram la vârsta la care nu prea înţelegeam eu foarte multe“.

În următorii ani a plecat să muncească peste graniţă în diferite locuri de muncă. În 1999, el trăia în Irlanda şi lucra în construcţii, însă în timpul iernii nu prea era de lucru în construcţii şi muncea ture de 24 de ore într-un bar. Tot în 1999 urma să afle toată Irlanda numele lui după ce un bilet la loteria irlan­deză l-a transformat în câştigătorul ma­relui premiu de 1,1 milioane de lire irlandeze (apro­ximativ 1,4 milioane de euro).

„Câştigul la loto a venit ca o surpriză în condiţiile în care eram la cumpărături şi mai aveam 2 lire în buzunar. Mi-am propus să îmi iau de o liră mandarine şi de restul am jucat la loterie“.

Aşa cum arată şi presa internaţională din acea vreme, faptul că un român a câştigat premiul cel mare la loteria lor i-a înfuriat pe irlandezi. Unii dintre ei chiar au ieşit să protesteze.

„A fost un moment neplăcut pentru că acolo a fost o reacţie foarte tură împotriva mea. Deja era un val negativ legat de imigranţii din Irlanda la vremea respectivă, aveau chiar un ministru de Justiţie care şi-a propus să elibereze ţara de imigranţi când a preluat mandatul. Şi au fost două zile de coşmar cu tot felul de demonstraţii, că sunt străin, că nu am ce căuta acolo, că eram refugiat, că eram nu mai ştiu cum. A fost o situaţie delicată“.

După ce a trecut aceast perioadă complicată, Gabriel Căsăneanu s-a întors în România cu gândul de a dezvolta un showroom auto. Astfel, a înfiinţat Auto Moto Invest în anul 2003.

„M-am gândit să mă întorc în România să investesc. Chiar dacă era o sumă mare de bani câştigată nu era de ajuns să pot face în Irlanda ce am putut să fac în Bacău în acea perioadă. În 2003 am înfiinţat firma, am semnat contractele cu Porsche România, în 2004 ne-am apucat de construit şi în 2005 am inaugurat, iar acum sunt de 20 de ani dealer Skoda la Bacău“.

Proiectul de investiţii pentru o întreagă hală s-a dovedit a fi unul destul de amplu, iar pe lângă banii câştigaţi la loterie a avut nevoie şi de finanţare bancară.

„În primă fază am avut un showroom închiriat la parterul unui bloc, unde aveam expuse două maşini. După care am pornit partea de investiţie, de hală, am început din spate către faţă, mai întâi cu service-ul, banii nu au ajuns inclusiv pentru partea de showroom aşa că am fost nevoit să apelez la o finanţare. Business-ul era la început şi am primit multe refuzuri de la bănci pentru ultima parte de finanţare, dar am reuşit şi am construit proeictul cap coadă“.

În primii ani, Auto Moto Invest a prins o perioadă de boom economic înaintea crizei financiare, astfel că la scurt timp după finalizarea investiţiei a avut nevoie şi de o a doua hală.

„În al doilea an după ce am inaugurat showroom-ul am fost nevoiţi să mai construim o hală, întrucât volumele de vânzare au explodat odată cu deschiderea acestui showroom şi a service-ului, că toată lumea ştia că are toate serviciile pentru marca Skoda la Bacău. Ne-am dublat nivelul de vânzări de la an la an pe o perioadă de trei ani până în 2008“.

La momentul 2008, compania a vândut 650 de maşini într-un singur an, iar lovitura crizei a fost atât de puternică încât în 2010 a vândut doar 60 de maşini într-un an. Ulterior, piaţa a început să îşi revină şi a mai încasat o nouă lovitură abia în pandemie.

„Ce pot să spun în momentul de faţă este că acum suntem la nivelul anului 2019, care a fost un an bun, volumele sunt undeva la 400 de unităţi în 2023, unde avem şi partea de maşini second hand, care reprezintă cam jumătate“.

Astăzi, Auto Moto Invest are trei hale, întrucât a mai construit una pentru componenta de tinichigerie şi cea administrativă. Ca activitate, astăzi reprezintă marca Skoda, are o componentă de service pentru Volkswagen, iar de acum înainte reprezintă şi marca MG. În trecut, compania a reprezentat timp de şapte ani şi marca Opel, iar timp de trei ani şi marca Seat.

Din dorinţa de diversificare, antreprenorul a intrat şi pe piaţa spălătoriilor auto selfwash în 2016, iar în prezent operează trei locaţii în Bacău.

„În 2016 am deschis-o pe prima şi la fiecare doi ani de zile am mai deschis câte una. Acum am autorizat-o pe cea de-a patra. Ne ia mai mult timp să autorizăm decât să le punem în funcţiune“.

Antreprenoru nu se uită în prezent la extinderea dincolo de Bacău cu niciuna dintre aceste activităţi, întruc­t preferă să îşi concentreze eforturile pentru dezvoltare pe plan local.

Cifra de afaceri s-a ridicat la 33,5 milioane de lei în 2022, iar profitul la peste 1,1 milioane lei, conform platformei Termene. Numărul mediu de angajaţi era de 38 de persoane. În 2023 ţinteşte un rezultat similar cu cel din 2022, iar pentru 2024 ţinteşte o creştere de 35%.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank