ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Mircea Fulga, Norofert Group: Cred că este un an de cumpănă în agricultură. Au început să apară din ce în ce mai multe ferme la vânzare

29.08.2023, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

 Norofert investeşte 1 mil. euro într-un proiect de irigaţii la ferma din Zimnicea. ♦ Producătorul de inputuri ecologice a semnat recent un contract de distribuţie pentru piaţa din Iordania şi este în discuţii avansate pentru piaţa din Turcia.

Anul 2023 aduce un context complicat pentru fermierii ro­mâni, întrucât aceştia au în­fiinţat culturi la un cost foar­te mare, în timp ce pre­ţurile pe care le pot obţine pe marfă au scă­zut, a explicat Mircea Fulga, CEO al Noro­fert Group, în emisiunea ZF Investiţi în Ro­mâ­nia!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Cred că e cel mai greu an în agricultură, e un an de cumpănă, pentru că venim după în­fiinţarea unor culturi de toamnă şi de pri­măvară la nişte preţuri istorice la îngrăşă­minte, dar preţul cerealelor este la jumătate faţă de anul trecut“.

El a subliniat că majoritatea fermierilor care au înfiinţat culturi nu reuşesc nici măcar să îşi acopere costurile per hectar.

„La culturile de toamnă care au fost re­col­tate vorbim de o medie naţională de 5 tone per hectar, cu un preţ de 0,8 lei, un venit de 4.000 de lei pe hectar, raportat la o chel­tuială de minimum 5.500 de lei. E un an com­plicat pentru fermieri“.

Astfel, pierderile ar putea fi marcate pe întreg lanţul de aprovizionare, de la fermieri şi până la traderi, respectiv distribuitori de inputuri. Nici culturile înfiinţate în primă­va­ră nu arată pe măsura aşteptărilor fermie­rilor, din cauza contextului climatic.

„Ne confruntăm cu un an destul de com­plicat, suntem într-o perioadă în care fermie­rii nu se gândesc încă la înfiinţarea culturilor de toamnă, aşteaptă să recolteze, e perioada încasărilor şi fiecare caută soluţii. (...) Una dintre cele mai mari probleme la momentul acesta este blocarea accesului la finanţare pe termen scurt, dar şi pe termen mediu“.

Mircea Fulga a explicat că există în con­tinuare oportunităţi de finanţare pentru fer­mieri, dar din perspectiva lui acestea se acce­sează mai greu. Contextul complicat al celor care activează în agricultură ar putea fi agra­vat de modificările fiscale plănuite de gu­vern, întrucât politicienii ar putea eli­mina fa­ci­litatea fiscală pentru angajaţii din industria agro-alimentară, oferită în urmă cu doar un an. „De asemenea, au început să apară din ce în ce mai multe ferme la vânzare, din păcate. E o perioadă complicată“.

Norofert Group produce îngrăşăminte organice şi pesticide ecologice la fabrica din Filipeştii de Pădure, judeţul Prahova. Toto­dată, compania operează o fermă în Zim­nicea, de 1.000 de hectare, pe care le cultivă exclusiv în sistem ecologic. La acestea se mai adaugă o linie de business de trading, dar businessul principal rămâne producţia şi vânzarea de inputuri, respectiv promovarea agriculturii ecologice în rândul fermierilor.

„Am ajuns la 5% agricultură ecologică la nivel naţional, dar în continaure suntem la jumătate faţă de media europeană de 10%. Eu pun asta pe seama lipsei de interes a aplicării Planului Naţional de Acţiune pentru Producţia Ecologică, avem o lipsă acută din partea autorităţilor, de promovare, de comunicare, de informare. Noi promovăm cât de mult putem agricultura ecologică, dar suntem doar un jucător în piaţă“.

Dacă facem o paralelă între agricultura convenţională şi agricultura ecologică, putem observa mai multe diferenţe, după cum a explicat Mircea Fulga.

„Se pleacă din start de la o subvenţie mult mai mare, se pleacă din start cu un 293 de euro în plus faţă de ceea ce primesc fermierii care activează în agricultura convenţională. În ultimii doi ani se pleacă de la un cost de înfiinţare mult mai mic decât în agricultura convenţională, vorbim de o diferenţă de 30-40%. (...) Ca şi preţuri de valorificare sunt undeva la 30-40% mai mari preţurile pe produsele ecologice“.

Totuşi, în România nu există astăzi capacităţile necesare pentru a procesa şi valorifica materiile prime ecologice din agricultură. De aceea, totul pleacă la export.

„Din păcate, toată marfa ecologică, toate cerealele ecologice, pleacă către export. Facilităţile noastre de procesare lipsesc cu desăvârşire. (...) Dezvoltarea sectorului procesării alimentelor ecologice nu prea există în România, acel plan de acţiune există mai mult în teorie şi nu în practică“.

Norofert şi alţi producători au înfiinţat în urmă cu doi ani şi cooperativa BioDanubiana, care reuneşte în total 16.000 de hectare cultivate în sistem ecologic. Scopul asocierii este de a-şi valorifica producţia împreună.

În 2023, grupul vrea să finalizeze o investiţie de circa 400.000 de euro pentru înfiinţarea propriului laborator de multiplicare a microorganismelor, o materie primă vitală în producţia Norofert. În mod separat, Norofert investeşte 1 milion de euro la ferma din Zimnicea pentru irigaţii.

Producătorul încearcă de câţiva ani să deschidă piaţa din SUA, iar în curând crede că ar putea începe semnarea contractelor cu distribuitorii. În paralel, compania a deschis piaţa din Republica Moldova, iar acum intră în Iordania.

„S-a semnat un parteneriat recent cu o mare companie din Iordania, ei vor distribui produsele noastre pe toată piaţa din Iordania. Suntem prezenţi şi în Republica Moldova şi suntem aproape de a intra în Turcia, suntem în discuţii avansate. Marea noastră provocare este să ieşim cât mai mult în fara ţării“.

Norofert Group a raportat în 2022 o cifră de afaceri consolidată de 70 mil. lei şi un profit net de peste 10,5 mil. lei, în creştere cu 50% faţă de 2021. Numărul de angajaţi este de circa 50 de persoane.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank