ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Ovidiu Şandor: Dezvoltarea şcolilor private va pune presiune şi pe învăţământul de stat. Politizarea unor funcţii în învăţământul public este una dintre probleme

02.02.2024, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Ovidiu Şandor, fondatorul Mulberry Development, dezvoltatorul proiectului imobiliar mixt ISHO, şi al fundaţiei Art Encounters, a deschis la finalul anului 2023 o nouă clădire în cadrul campusului British International School din Timişoara, care va extinde capacitatea totală a şcolii până la 924 de elevi.

Proiectul noii clădiri a British International School din Timişoara a presupus o investiţie de peste 6 milioane de euro, finanţare prin Banca Transilvania, ridicând totalul investiţiei în şcoală la peste 12 milioane de euro, potrivit oficialilor instituţiei de învăţământ.

British International School din Timişoara a fost deschisă în urmă cu patru ani, în 2019, în urma unui proiect demarat în 2017 şi este şi acum singura şcoală britanică internaţională din vestul ţării

„Credem că un oraş internaţional, cosmopolit, cum îşi doreşte să fie Timişoara şi cum cred că este de fapt, are nevoie şi de o astfel de şcoală. Aici vorbim de familii  unde mama sau tatăl sunt români, iar celălalt părinte e dintr-o altă ţară, Spania, Polonia, Marea Britanie, Singapore şi aşa mai departe. Sunt de multe ori familii care au o viaţă dinamică, pe care jobul le duce o perioadă de timp într-un colţ al lumii, altă perioadă de timp altundeva. Avem un număr de familii de români întorşi din străinătate după ce au avut copii în şcoli britanice acolo şi şi-au dorit o astfel de educaţie pentru copiiilor şi aici, în Timişoara. Deci, cumva, am surprins o nevoie care mi se pare o nevoie firească a vremurilor noastre. A început cu 220 de elevi, acum suntem la peste 600“, a spus Ovidiu Şandor.

În cazul celor care aleg şcoli private investiţiile în acestea provin exclusiv din mediul privat, iar pentru elev trebuie achitată o taxă, care să asigure veniturile necesare funcţionării.

Pe de altă parte, în cazul sistemului de sănătate sunt clinici care acceptă decontare cu casa de sănătate, iar cel puţin o parte din cost sau chiar integral în anumite situaţii este suportat de asigurare. În cazul şcolilor însă, doar cele de stat primesc finanţare de la buget.

„Sperăm că în timp şi această discriminare să fie eliminată. Şcolile publice beneficiază de sume şi de investiţii importante de la autorităţile locale, care răspund de campusurile lor. Ştim bine din business că concurenţa în orice domeniu aduce îmbunătăţiri. Cum am văzut şi în zona de medical, în ultimii zece ani s-au dezvoltat puternic reţelele private, dar asta cred că a fost şi un impuls pentru multe spitale şi clinici publice care au înţeles că trebuie să facă efortul de a îmbunătăţi activitatea şi cred că multe au şi făcut-o. Autorităţile au înţeles că trebuie să investească mai mult în acele spitale. Şi cred că vom vedea lucrul ăsta şi în educaţie. Cred că aceste şcoli private, fie ele internaţionale, fie pe curiculă românească, vor pune acel gen de presiune, în sensul foarte bun al cuvântului presiune, mai ales pe şcolile din marile oraşe care au o bună tradiţie şi dacă elevi încep să plece către alte şcoli, cred că vor pricepe mesajul şi vor continua să îşi îmbunătăţească activitatea“, a explicat Ovidiu Şandor.

Pe de altă parte, în sistemul public de învăţământ politicul are un cuvânt greu de spus, iar în cariera unui director sau inspector poate conta al cărui partid este membru. În plus, de şcoala publică răspunde şi Ministerul Învăţământului, dar şi primăria.

„Când ai mai multe entităţi care răspund, de obicei nu răspunde nimeni. Şi aici, da, din nou, experienţa din mediul privat spune că de obicei e mult mai sănătos să ai un singur responsabil. Sunt probleme, dar treptat sunt corectat. Dar da, politizarea anumitor funcţii, inclusiv în zona de educaţie, e una dintre probleme“, a spus Ovidiu Şandor.

El explică faptul că o mai bună educaţie nu depinde numai de finanţare, ci şi de o altă mentalitate în rândul echipei academice şi echipei de management din şcoală.

„Cred că vom vedea preluări de astfel de bune practici din şcolile private care au succes şi care oferă o calitate ridicată a actului de educaţie. Şi da, apoi sigur, sunt acele probleme care nu pot fi rezolvate decât prin legea educaţiei şi prin alte decizii de acest gen. Acolo sunt mai sceptic cât de repede se pot întâmpla lucruri, dar cred că şi acolo va exista o presiune şi din partea publicului în fond şi a părinţilor, ca acele lucruri să fie clarificate mai bine. În 2022 a ieşit o nouă lege a educaţiei. Sunt câteva îmbunătăţiri, din păcate poate mult prea puţine“, spune Ovidiu Şandor.

Antreprenorul explică faptul că o şcoală privată reprezintă un element şi când vine vorba de atragerea unui expat la conducerea unei multinaţionale, deoarece acesta este interesat şi de servicii pentru familia sa.

„Pot să vă spun că avem cazuri unde am fost sunaţi de firme internaţionale din oraş care ne-au spus că încearcă de câţiva ani să aducă aici un expert într-un anumit domeniu cheie, l-au convins dar are însă copii şi are nevoie de o soluţie pentru şcolarizarea lor. Cred că a doua întrebare după salariu este cea legată de şcoala copiilor. Ştim de asemenea şi avem un număr de cazuri de români care s-au întors la Timişoara cu experienţa acumulată din străinătate, dar vor tot o şcoală internaţională“, a spus Ovidiu Şandor.

Înfiinţată în septembrie 2019 şi acreditată COBIS încă din primul an (Council of British International Schools), şcoala internaţională privată mixtă îşi va vedea prima promoţie de absolvenţi, cu examenele Bacalaureatului Internaţional, în iunie 2024.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank