ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Producătorul de lactate Artesana pregăteşte un concept store în care vrea să integreze o băcănie şi o cafenea

07.12.2023, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Compania a inaugurat în acest an a doua fabrică de lactate din Tecuci, judeţul Galaţi, după o investiţie de peste 6 mil. euro ♦ Artesana ţinteşte în acest an afaceri de 7,5 mil. euro, comparativ cu 5 mil. euro în 2022 şi vizează o creştere anuală de 50% în anii următori.

Producătorul de lactate Artesana din Tecuci, judeţul Galaţi, vrea să lanseze un format de magazin de tip concept store, care să inte­greze sub acelaşi acoperiş o zonă de băcănie şi una de cafenea, a explicat Daniel Donici, cofondator al Artesana, în emisiunea ZF Investiţi în România!, reali­zată în parteneriat cu CEC Bank.

„Îmi doresc o băcănie, integrată cu o cafenea în care să putem folosi laptele nos­tru, care este unic şi care dă gust diferit ca­felei, fiind lapte neomogenizat, pasteurizat la temperatură joasă. Nouă ne spune fata noastră cea mare, care bea cafea, că atunci când ia un produs de la o cafenea simte că nu îi face bine, iar acest lucru nu e doar de la cafea, ci laptele este problema. Aş vrea să contribuim la educarea consumatorului că există şi alternative care de fapt sunt mai sănătoase“.

Compania ar putea inaugu­ra primul con­cept store în prima jumătate a anului 2024, în Bucureşti, dar an­tre­prenorul consideră că un astfel de format are loc şi în oraşe mai mici.

„În Bucureşti aş vrea, dar eu văd un potenţial foar­te mare şi în oraşele mici, unde nu există opţiuni de a petrece timp, de întâl­nire, sunt foarte puţine locuri unde te poţi duce să iei un sandviş, un iaurt cu ceva cereale sau fructe, cam acesta e modelul la care mă gândesc. Aş în­cepe în Bucureşti pentru că e o piaţă mult mai mare“.

Daniel şi Alina Donici, fondatorii Arte­sana, au participat recent la un eveniment în SUA prin care statul american Rhode Island a încercat să atragă investiţii noi de la companii din întreaga lume. Aici, compania şi-a pre­zentat pro­dusul, a câştigat o recu­noaştere de tip „produ­sul inovator al anului“ şi a intrat în contact cu diferiţi poten­ţiali viitori parteneri.

„Momentan doar am ex­plorat, problema cea mai ma­re este că avem o provocare lo­gistică, nu am putea să exportăm din România lapte şi iaurt aşa cum le facem noi, pentru că ar dura foarte mult, s-ar duce termenul de valabilitate doar în transport. Se poate pe avion, dar nu se justifică. Putem exporta brânzeturi, dar mai există şi opţiunea de a face acolo o secţie de producţie. Am vrut să mergem să vedem cât de fezabil este un astfel de proiect şi este, dar ar trebui noi să ne clonăm cumva“.

Compania exportă deja produse lactate, în mai multe ţări, dar livrările constante pe piaţa internaţională sunt cele către magazine specializate care abordează românii din diaspora, în ţări precum Marea Britanie sau Belgia.

„Vrem să dezvoltăm mai mult partea de export, explorăm, ar trebui să participăm la ceva târguri internaţionale. (...) Ideea este să ajungem să ţintim să lucrăm cu retaileri de acolo, nu doar cu magazinele din diaspora“.

Deşi produsele au fost apreciate de piaţă, dezvoltarea companiei Artesana a fost limitată pentru o bună perioadă de timp de capacitate de producţie pe care o avea la dispoziţie producătorul la fabrica din Tecuci, judeţul Galaţi.

După o investiţie care s-a întins pe mai mulţi ani, care a avut şi o componentă de ajutor de stat şi una de credit bancar, Artesana a inaugurat în 2023 a doua fabrică de lactate, cu o capacitate mult mai mare decât prima. Întreaga producţie a fost mutată acolo şi a ocupat doar 20-25% din capacitate.

Pentru fabrica veche, compania are un plan de investiţii de câteva sute de mii de euro pentru a ajunge să producă acolo brânzeturi.

„Momentan trebuie să facem şi acolo nişte investiţii, dar nu prea suntem pregătiţi încă. Cam asta e următoarea etapă, următorul proiect investiţional, se ridică la câteva sute de mii de euro, dar am zis să ne aşezăm puţin, trebuie să scoatem linia veche de ambalare cu lapte şi iaurturi, să aducem ceva echipamente noi pentru a mai automatiza din partea de brânzeturi“.

Producătorul a mai lansat şi produse noi, precum iaurturile cu fructe, iar în 2024 ar putea lansa iaurturi de băut cu diferite arome.

Cifra de afaceri Artesana a fost de circa 5 milioane de euro în 2022, iar în 2023 va ajunge la 7,5 milioane de euro. Compania ţinteşte o creştere anuală de circa 50% pe an în următorii ani. Dacă în 2022 a fost pe pierderi, în 2023 compania ţinteşte să fie pe profit. Numărul mediu de angajaţi al Artesana este de circa 75 de persoane.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank