ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Retailerul de fotolii de masaj Komoder investeşte peste 3 mil. euro în Cluj pentru un spaţiu multifunctional de 5.200 mp

15.06.2023, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Cifra de afaceri Komoder a ajuns la 42 mil. lei, iar ţinta pentru 2023 este de 49 mil. lei. ♦ Compania ajunge în acest an la 18 showroomuri internaţionale, după ce deschide la Londra şi Paris, la care se adaugă nouă showroomuri în România.

Retailerul de fotolii de masaj Ko­mo­der a demarat o investiţie de circa 3,2 mil. euro prin care îşi construieşte un spaţiu mul­ti­funcţional de 5.200 mp, care va cu­prin­de 4.000 mp de spaţii logistice plus 1.200 mp de birouri, a explicat Adrian Rus, CEO şi fon­dator al Komoder, în emisiunea ZF In­vestiţi în România!, realizată în parte­neriat cu CEC Bank.

„2023-2024 va fi o perioadă de investiţii pentru noi, pregătim un centru logistic propriu la Cluj. Vom avea o locaţie nouă, în care vom investi peste 3 milioane de euro şi asta e o chestiune care ne bucură foarte mult pentru că vom ajunge la un spaţiu în care să avem toate necesităţile la un loc. (…) A venit momentul pentru noi să facem această in­vestiţie, să avem un spaţiu propriu şi lucrăm la acest subiect de opt luni de zile“.

Proiectul este de fapt unul mai amplu, iar investiţia de 3,2 mil. euro reprezintă doar pri­ma parte. În 2025 ar trebui să înceapă a doua etapă, care se va concretiza printr-o con­strucţie de 5.000 mp. Până atunci, Komoder a investit deja 700.000 de euro în prima etapă.

„Vom finanţa investiţia cu ajutor unui partener bancar, aşteptăm să vedem exact valoarea finală a proiectului şi care vor fi costurile. Tot ce am investit până acum se ridică la 700.000 de euro, însemnând inclusiv achiziţia de terenuri. Estimăm o investiţie de peste 2,5 mil. euro pentru partea de con­strucţie şi logistică“.

Retailerul Komoder deschide în fiecare an circa două showroom-uri noi pe plan international, iar în acest an finalizează deschiderea magazinului din Paris, respectiv a celui din Londra.

„Anul trecut am deschis Viena şi Malaga, iar în ultimul an am finalizat showroom-ul de la Paris. Este un pas important pentru că este una dintre pieţele cu una dintre cele mai bune creşteri pentru noi. Şi la finalul lunii iulie inaugurăm un showroom în Londra, e chiar în centrul oraşului. (…) Ne menţinem ritmul de a deschide două showroom-uri noi pe an“.

Astfel, retailerul ajunge la 18 locaţii internaţionale, susţinute de diferite depozite logistice situate în Spania, Italia, Ungaria, Olanda, Austria sau de cele patru din România. În ceea ce priveşte piaţa din România, Komoder a ajuns la şapte showroom-uri, după ce a deschis în 2022 unul în Constanţa şi le-a extins pe cele din Cluj şi Timişoara.

„În continuare e o mişcare pe care vrem să o facem în zona Craiova şi în zona Oradea, vrem să deschidem două noi showroom-uri aici, vom vedea dacă vom reuşi să deschidem în această vară sau spre sfârşitul anului“.

Investiţiile pentru o locaţie pe plan international ajung în cazul Komoder între 100.000 şi 200.000 de euro per showroom, în timp ce pe piaţa locală este suficient şi un buget de 50.000 de euro.

Compania a înregistrat o cifră de afaceri de 42 de milioane de lei în 2022, iar pentru 2023 ţinteşte 49 de milioane de lei, sau 10 milioane de euro.

Cum te extinzi international

Adrian Rus a mai povestit în trecut că aplică un model importat din sectorul IT când vine vorba de extinderea internaţională, ceea ce înseamnă că unii dintre cei mai buni oameni din compania-mamă sunt relocaţi în ţările europene în care Komoder deschide noi showroom-uri.

Acum, antreprenorul a vorbit despre lecţiile pe care le-a învăţat odată cu extinderea internaţională. Prima lecţie: extinderea presupune să deschizi un birou fizic, să ai prezenţă fizică în ţara respective.

„Ce i-a recomanda oricărui antreprenor care vrea să se extindă sau să-şi valideze businessul este să încerce prin extindere într-un showroom fizic, într-un magazin sau printr-un partener care îi poate promova produsul. Trebuie să fie foarte conectat la piaţa respectivă, să vorbească sau să aibă cunoştinţe minime despre limba respectivă sau despre comportamentul consumatorului“.

Totodată, un antreprenor care vrea să iasă peste graniţe trebuie să fie atent la modul în care consumă bugetul la început şi să caute parteneriate acolo unde este posibil.

„Poate să se ajute de un partener în zona logistică, poate să se ajute de un partener în ceea ce înseamnă promovare, astfel încât costurile să nu îi sară în aer de la bun început pentru că asta îi va tăia foarte mult din posibilităţile de creştere ulterioară“.

Adrian Rus consideră că într-un astfel de demers o companie locală trebuie să ţină cont de toate costurile, de la avocat, la contabil, taxe noi şi până la relaţia cu băncile.

„E nevoie de oameni în zona respectivă pentru a prelua o parte din lucrurile de administrare. Altfel va fi foarte greu pentru antreprenor să gestioneze tot pentru că nu va cunoaşte toate elementele şi specificul acestei ţări“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank