Spaţiile de birouri au devenit elemente de marketing intern şi extern pentru companii, chiar dacă acestea au devenit mai atente la buget în vara anului 2023, explică Horaţiu Didea, managing partner la Workspace Studio, în cadrul ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank. Grupul Workspace Studio a înregistrat în primele 6 luni o cifră de afaceri de 8,5 milioane de euro.
În prima jumătate a anului, orientarea către creşterea nivelului de calitate, ergonomie, design şi multifuncţionalitate a pieselor de mobilier s-a menţinut, însă suprafeţele închiriate au avut o tendinţă de contracţie cu 15-20%. Astfel, valoarea medie a proiectelor de amenajare a fost de 300.000 euro, cu o investiţie medie de 500-1000 euro/mp.
„Observăm restrângerea numărului de clădiri noi, dar rata de refreshment rămâne - 20% dintre companii schimbă biroul la cinci ani. Am constatat o mărire a bugetului de amenajare, dar o scădere a suprafeţelor - bugetul pe metru pătrat a rămas. Acum, în ultimele 2-3 luni, se simte o presiune pe bugete cauzată de incertitudinile economice, au o reticenţă pentru final de 2023 - început de 2024“, a spus Horaţiu Didea.
Pe de altă parte, în piaţă începe să se simtă o presiune pe cost generată de inflaţie, posibila recesiune preconizată de mai multe companii, războiul din Ucraina, incertitudine economică globală şi cea privind viitorul muncii hibride.
„Sunt companii care impun acum oamenilor să vină trei zile pe săptămână la birou pentru că sunt elemente care nu pot fi îndeplinite de acasă, dar nici nu mai pot veni la program la birou, motiv pentru care amenajările birourilor reflectă exact aceste noi caracteristici ale stilului de muncă“, a subliniat executivul.
Pe de altă parte, acum companiile mizează pe spaţii de socializare.
„Înainte spre exemplu, câţi oameni aveai, atâtea birouri, scaune, cafetărie. Înainte era proporţia de 75% scaune şi dulapuri şi 25% canapele şi soluţii acustice. Acum proporţia s-a schimbat - 40% sunt scaune, birouri, dulapuri, restul sunt zone care susţin întâlnirea dintre oameni, munca de proiect“, a spus Horaţiu Didea.
Mai mult, în condiţiile în care companiile doresc să recruteze mai mulţi angajaţi, biroul reprezintă şi un element de marketing.
„Înainte nu conta cât de reprezentativ este biroul pentru imaginea în piaţă, intern şi extern, dar acum a devenit tot mai important - biroul te reprezintă în lupta pentru angajaţi, în dorinţa de a avea o reprezentare bună în faţa colaboratorilor“, a explicat directorul.
Mai multe detalii pe www.zfcorporate.ro
Bugetul mediu alocat, ce ia în calcul staţia de lucru individuală şi cota aferentă din spaţiile comune, se menţine în jurul a 2000 euro/post de lucru.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE