ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Vlad Săftoiu, C&W Echinox: Calea Victoriei poate deveni un centru de interes dacă devine pietonală, dar trebuie investit masiv în consolidări

24.05.2023, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

♦ Singura zonă pietonală cunoscută în Capitală este centrul vechi, însă acolo multe clădiri au nevoie de consolidări.

Calea Victoriei poate deveni un centru de interes pentru un viitor mall stradal, însă pe lângă eliminarea traficului auto are nevoie şi de in­ves­tiţii în consolidarea clădirilor, explică Vlad Săftoiu, head of research, Cush­man & Wakefield Echinox, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în Ro­mânia! Un proiect ZF şi CEC Bank.

Mallul are în România şi mai ales în Bucureşti o componentă socială pu­ternică, fiind şi o zonă de prome­na­dă, în contextul în care multe străzi din Capitală au trotuare impractica­bile din cauza maşinilor parcate ilegal.

„Calea Victoriei dacă ar deveni pietonală nu ar schimba peste noapte acest lucru, pentru că trebuie să vor­bim şi despre calitatea spaţiilor dis­po­nibile. Ar ajuta, dar nu ar schimba radical retailul stradal. Ar dura pen­tru că după ce ar deveni pietonală, ar trebui investit în consolidarea clădi­rilor şi având în vedere cât durează orice autorizaţie în Bucureşti, ar dura foarte mult“, a spus Vlad Săftoiu.

De partea cealaltă sunt multe clă­diri în proces de renovare, dar şi unele nou-consolidate pe Calea Vic­toriei, iar saptămâna aceasta Stelian Bujduveanu, viceprimar al Munici­piului Bucureşti, a anunţat intrarea în dezbatere publică a ideii de a trans­forma în spaţiu pietonal zona Pieţei Revoluţiei.

„Vrem un Bucureşti prietenos cu oamenii, dar nimeni nu a pus un plan pe hârtie sau în practică. Vrem un o­raş «ca afară», dar avem zone pieto­nale doar în weekend şi trotuare transformate în locuri de parcare. Este vorba despre zona din jurul A­te­neului Român, care cuprinde: Piaţa George Enescu, Piaţa Revoluţiei şi parcarea din faţa Ministerului Aface­rilor Interne. Acesta este proiectul pe care îl propunem şi îl lansăm în dez­batere publică“, a postat pe contul său Stelian Bujduveanu.

Până acum zona Căii Victoriei era închisă traficului doar în anumite zile. Singura zonă pietonală cunos­cută în Capitală este centrul vechi, însă acolo multe clădiri au nevoie de consolidări.

„Budapesta sau Viena au zone pietonale mari şi au un mall stradal în centru. În Bucureşti nu poţi merge pe trotuar de maşini parcate şi sunt puţine zone pietonale“, a spus Vlad Săftoiu.

„În sudul şi estul ţării arhitectura oraşelor nu a permis formarea acestor zone pietonale stradale pe care le vedem într-unele oraşe din Transilvania sau din vestul Europei cu artere pietonale cu chirii de peste 1000 de euro/mp. De aceea mallul are acea componentă socială în România. În Bucureşti sunt puţine spaţii stradale cu venituri consistente“, a adăugat el.

Calea Victoriei reprezintă emblema perioadei de dinainte de comunism, dominată fiind de Palatul Regal, de Ateneu şi Centrul Vechi.

Pe segmentul de birouri există 13 proiecte în zona Calea Victoriei cu cel puţin 3.000 de metri pătraţi fiecare şi un stoc total de aproximativ 120.300 de metri pătraţi - incluzând şi Bucharest Financial Plaza. Dintre aceştia, aproximativ 55.800 reprezintă proiecte livrate în ultimii trei ani.

Calea Victoriei şi zonele imediat adiacente au atras investiţii semnificative şi pe segmentul de birouri. Peste 150 de milioane de euro au fost investiţi în ultimii ani în construcţia de proiecte de birouri în zonă, cele mai importante proiecte fiind Dacia One, H Victoriei 109, Millo Offices, Mendeleev Office 5 Offices şi Tandem. Cumulat, în zona Calea Victoriei există 13 clădiri de birouri cu cel puţin 3.000 de metri pătraţi închiriabili - luând în calcul şi Bucharest Financial Plaza - cu un total de aproximativ 120.300 de metri pătraţi şi un grad de închiriere de circa 76%.

În zona Victoriei au fost construite în perioada 2002-2022 peste 20 de proiecte de birouri care depăşesc 250.000 de metri pătraţi.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank