ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Adrian Sandu, ACAROM: Transformările din automotive pun mare presiune pe producători. Şi diviziile unei multinaţionale concurează între ele pentru proiecte, iar România trebuie să fie atractivă pentru a aduce aici valoarea adăugată

21.12.2023, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

♦ Schimbările fiscale dese, provocările legate de piaţa forţei de muncă, alături de lipsa infrastructurii dezvoltate, sau construite în ritm de melc, pun presiune pe companiile din industria auto locală.

Lansarea în producţie a noilor Dacia Duster şi Ford Transit & Tourneo Courier va creşte atractivitatea pieţei locale pen­tru producătorii de compo­nente, însă mediul economic din România pune presiune pe jucătorii din domeniu, consideră Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

„Transformările actuale ale industriei auto îi pun pe producătoriii de vehicule să-şi optimizeze cât mai mult cheltuielile. Utiliza­rea unei platforme pentru mai multe modele poate fi un exemplu în acest sens (Duster III este realizat pe platforma CMF-B, la fel ca Sandero, Logan, Jogger şi viitorul Bigster – n.red). Evident că şi pentru furnizori“, a spus Adrian Sandu în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.

Sectorul auto din România, un business anual de peste 30 de miliarde de euro, care reprezintă o treime din exporturile econo­miei locale şi 13% din Produsul Intern Brut şi care are în total peste 260.000 de angajaţi, se declară şocat de noile măsuri bugetar-fis­cale care vizează programele Rabla şi Rabla Plus, anunţate în proiectul de ordonanţă de urgenţă publicat de Ministerul Finanţelor în data de 13 decembrie 2023, iar primele reac­ţii au venit pe 14 decembrie. ZF a scris încă din 2 februarie 2023 despre intenţia coaliţiei de a introduce taxa de 1% cifră de afaceri, cu aproape 11 luni înainte ca asociaţiile din industria auto să reacţioneze la planurile guvernanţilor.

Miza propunerii de a introduce o taxă de 1% din cifra de afaceri pentru companiile mari este 3,5 miliarde lei de la 260 de com­panii.

Adrian Sandu declara înainte de anun­ţul cu privire la bugetul pe 2024 că România trebuie să rămână o ţară stabilă din punctul de vedere al regimului fiscal tocmai pentru a rămâne atractivă în ochii investiorilor.

„Nu vrem să pierdem proiectele detri­men­tul unor ţări precum Ungaria, Polonia, sau Maroc, putem spune chiar Maroc, care au un regim fiscal echilibrat şi care nu schimbă legislaţia în domeniu o perioadă mai lungă de timp şi care oferă o oarecare predictibilitate în acest sens. Trebuie să înţelegem foarte clar că industria auto s-a lucrat întotdeauna cu marje mici de profit. Da, pandemia ne-a afectat mult. Am avut lipsa microcipurilor, a componentelor electronice. Apoi n-am zis că trecem hopul că ne-am lovit de criza energetică şi de lipsa materiilor prime cauzată de conflictul dintre Rusia şi Ucraina. Deci am avut trei ani de crize, una după alta, ca să spunem aşa. Atunci nu am ieşit dintr-una că am intrat în alta. Companiile au făcut dacă au făcut profit, au făcut cu greu şi la marje mici“, a explicat secretarul general al ACAROM. El a subliniat că în tot acest timp companiile din auto au fost obligate să investească, fiindcă dacă nu investeau în perioada respectivă rămâneau în urmă cu tehnologiile şi pierdeau clienţi.

Dincolo de presiunea pe investiţii, a existat şi cea legată de lipsa angajaţilor.

„Companiile au investit, au continuat să investească, au continuat să-şi păstreze angajaţii, fiindcă cea mai importantă resursă într-o companie din sectorul auto este reprezentată de angajaţi. Nu poţi să ă formezi un angajat competitiv într-o perioadă de trei, şase, nouă luni. Trebuie să îl păstrezi pe o perioadă lungă de timp. Aşadar, avem nevoie de predictibilitate. Avem nevoie să ştim atunci când facem planurile de afaceri pentru anul următor, pe ce ne bazăm“, a spus Adrian Sandu.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank