ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Alexandru Haită, Agro Zamfira: Căutăm noi soluţii pentru a procesa cerealele şi am investit într-o distilerie. În 2022 cifra de afaceri poate evolua de la simplu la dublu pe fondul războiului din Ucraina

15.03.2022, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Alexandru Haită a investit 200.000 de euro într-o distilerie unde transformă orzul, porumbul şi secara în primul whiskey din România, produs în Teleorman, şi mizează pe stocarea recoltei în 2022, având în vedere problemele ce le poate cauza în piaţă războiul din Ucraina.

Alexandru Haită, un fermier din Teleorman, director şi proprietar al distileriei Măgura Zamfirei şi administrator al cooperativei agricole Agro Zamfira, vrea să devină primul producător autohton de whiskey, soluţie la care a apelat pentru a valorifica mai bine cel puţin o parte din cerealele produse în cadrul fermei pe care o conduce.

„Ideea din spatele businessului Măgura Zamfirei a plecat prin 2016-2017 când doream ceva în plus pe lângă agricultură. Am vizitat o distilerie şi de atunci am încercat noul business. Am aprofundat tot ce înseamnă tehnologie, am făcut cursuri pentru a avea cunoştinţele necesare şi am intrat pe o nişă a băuturilor spirtoase mai puţin cunoscută la noi şi am vrut să    producem primul whiskey craft din România. Dar un whiskey are nevoie de o maturare de cel puţin trei ani, ale noastre deja sunt în butoaie la maturat. Şi până atunci, în următorul an vom ieşi pe piaţă cu primul gin craft produs în România“, a spus Alexandru Haită, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România, realizată de ZF şi CEC Bank.

În noua linie de business a investit 200.000 de euro.

„Capacitatea de producţie este mică, de până în 10.000 de litri anual. Băuturile vor fi vândute online, distribuţie specializată. Pentru retail nu avem capacitate sau brand cunoscut pentru a ajunge pe rafturile marilor magazine. Aproape 90% din materia primă pentru whiskey provine de la noi din fermă, o producem singuri, iar pentru gin – partea de ierburi botanice le achiziţionăm de la un producător eco din Germania, iar alcoolul etilic de origine agricolă pentru gin este achiziţionat de la un producător din Botoşani“, a explicat Alexandru Haită.

Whiskey este o băutură alcoolică specifică în primul rând Scoţiei, dar care este produsă şi în Irlanda sau Statele Unite şi Japonia.

„La whiskey avem şi partea de single malt, iar noi producem orz pentru malţ, iar cel single grain avem porumb, secară, grâu, orz, produse de asemenea la noi. Pentru început folosim la maturare stejar alb american şi în cursul acestui an vom testa şi butoaiele cu stejar roşu românesc. Diferă taninii şi aromele între cele două soiuri“, a spus fermierul.

Primele ginuri vor ieşi pe piaţă în luna aprilie a acestui an, iar primul whiskey va ieşi pe piaţă cel mai devreme în 2024, când va avea cel puţin patru ani de maturare.

Cooperativa Agro Zamfira din Teleorman este formată din 36 de membri cu 21.000 de hectare. Ferma condusă de Alexandru Haită, fondatoare a cooperativei, are în exploatare 1.100 de hectare.

„În cadrul fermei am investit circa 2 mil. euro în ultimii patru ani în echipamente. Iar în 2022 am contractat echipamente de încă 800.000 de euro care urmează a fi livrate. Echipamentele au fost achiziţionate în leasing“, a spus Alexandru Haită.

În cazul cooperativei Agro Zamfira principala problemă o reprezintă drenajul solului şi acumularea de apă care afecteză recoltele mai mult decât seceta.

„Irigaţii nu avem, nu avem canale sau infrastructură. Avem în plan să dezvoltăm sistemul, dar întâi lucrăm la sistemul de desecare. În zona noastră există potenţial de băltire a apei. Trebuie să rezolvăm întâi excesul de umiditate. Din 2007 impactul negativ al băltirilor este mult mai mare şi repetitiv decât al secetei pentru că omoară rădăcina. Avem nevoie de sisteme de drenaj, de tractoare puternice şi investim într-un sistem de nivelare şi reprofilare a parcelelor pentru o evacuare mai puternică a apei“, a explicat fermierul.

La nivelul fermei a mers anul acesta mai mult pe culturi de toamnă şi are trei culturi principale – 50% grâu, 40% rapiţă şi 6% orz, iar pe 2% are mazăre şi 2% porumb.

„Orz contractăm pentru malţ. Grâu nu procesăm. Avem un membru în cooperativă care procesează, cumpără grâu inclusiv de la ceilalţi membri. În ultimii trei ani ne-am concentrat pe depozitarea recoltei şi am implementat sistemul de silo-bag şi membrii cooperativei sunt mulţumiţi. Până acum nu am găsit oportun să investim într-o moară sau în panificaţie. Vom vedea de acum înainte“, a explicat Alexandru Haită.

El spune că pe fondul problemelor cauzate de războiul din Ucraina, este posibil să existe o fluctuaţie a preţului grâului, însă şi o problemă cu vânzarea acestuia.

„Avem un director comercial care se ocupă de partea de trading. Înainte de conflictul din Ucraina vindeam grâu cu 1,15 – 1,2 lei kilogramul iar în două săptămâni a ajuns la 1,65 lei. Nimeni nu ştie ce se va întâmpla. Este prematur să discutăm de evoluţia pieţei grâului. Ar fi o oportunitate pentru noi fermierii deoarece vom avea preţuri mai mari, însă există posibilitatea de a avea preţuri bune, dar să nu avem cui vinde. Noi am sfătuit membrii să ia în calcul măsuri de depozitare pentru la vară pentru a avea un back-up la recoltare. În 2021 am închis cu 19 mil. euro cifră de afaceri, 64.000 de tone vândute, iar în 2022 ne-am propus să ajungem la 100.000 de tone – de cifră de afaceri nu putem vorbi acum însă deoarece poate evolua de la simplu la dublu“, a conchis Alexandru Haită.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank