• Leu / EUR4.9437
  • Leu / GBP5.5513
  • Leu / USD5.1379
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Andrei Ando, Zona Liberă Curtici-Arad: Aradul, Timişul şi Bihorul se completează când vine vorba de investiţii mai mici, însă concurenţa euroregională cu Ungaria şi Serbia este una acerbă

17.08.2022, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

♦ Executivul trebuie să se implice direct când sunt discuţii despre atragerea unor investiţii de sute de milioane sau miliarde de euro, altfel autorităţile locale nu au puterea de negociere în faţa unor ţări precum Ungaria, Turcia şi Serbia care merg „all in“ în a atrage investitorii.

România va continua să piardă pe bandă rulantă investiţii mari, în condiţiile în care Executivul, in­di­ferent de componenţă sau cu­loare politică, refuză să se implice activ, explică autorităţile locale din Arad, judeţ luat în calcul, potrivit datelor din piaţă, de mai multe ori de mari investitori, dar niciodată ales pentru o nouă uzină auto sau o fabrică de baterii.

„Noi suntem într-o concurenţă regională, nu doar cu Timiş sau Bihor, ci şi cu Debrecen, cu Voievodina din Serbia care nu este în UE şi poa­te oferi condiţii mai bune. Noi trebuie să de­monstrăm că investitorii trebuie să investească aici pentru că se pot baza pe noi. Este o con­curenţă fără milă pentru investiţii, este „care pe care“. Au fost investitori mari, foarte mari, care căutau aici 1.000 de hectare, dar care au optat pentru Debrecen spre exemplu, pentru că acolo au primit ajutoare consisten­te, pentru că discuţiile nu au fost doar la nivel local - când un investitor vine pe 1.000 de hectare a intrat pe fir imediat guvernul ma­ghiar care a venit să dubleze efortul autorităţilor locale pentru a-i convinge că Ungaria este un teren propice pentru inves­tiţii, la fel şi în Voievodina în Serbia“, a spus Andrei Ando, preşedintele consiliului de administraţie al Zonei Libere Curtici-Arad.

Spre exemplu, Ungaria a atras numai din zo­na constructorilor auto investiţii de miliarde de euro - numai Grupul Volkswagen se apropie de 1 miliard de euro inves­ti­ţii la Gyor în ultimii 4 ani în cea mai mare fabrică de motoare e­lec­trice din lume, Mercedes-Benz a trecut de 2 miliarde de euro investiţii la Kecskemet, BMW a anunţat demararea pro­­­iectului de 1 miliard de euro la Debrecen. Pe partea de baterii, în timp ce România ră­mâ­ne la sta­diul de discuţii şi pos­tări pe Facebook, Ungaria tocmai a semnat pentru o fabrică de baterii pentru maşini electrice de 7,3 miliarde de euro din par­tea chine­zilor de la CATL, un partener al Mercedes-Benz, după ce în 2021 sud-coreenii de la SK Inovation au anunţat o investiţie de 2,3 miliarde de euro tot în Ungaria, în producţia de baterii.

„Sunt multe companii chinezeşti care au venit aici, noi am fost în China inclusiv cu pre­şedintele de consiliu judeţean, iar la una din discuţii a fost inclusiv discutată posibila preluare a aeroportului internaţional din Arad de către Air Hainan, iar la discuţii era aşteptat şi mi­nistrul transporturilor de atunci, iar el a fost anunţat şi oficialităţilor chineze, care luau foarte în serios aceste întâlniri. Dar pentru că a fost o zi de naştere a unui alt membru al guvernului, mi­nistrul nu a mai venit, iar noi am fost desca­lificaţi, în timp ce chinezii au deschis o fabrică de an­velope de 1 miliard de euro în Voievodina pentru că acolo au avut deschidere, înţelegere şi respectul acordat unui investitor care vine cu bani“, a explicat Andrei Ando. De partea cealaltă, în timp ce politicienii de la Bucureşti îl critică pe Facebook pe Viktor Orban pentru discursul său de la Tabăra de Vară de la Băile Tuşnad, dar nu iau în serios investiţiile de anvergură atunci când companiile vin să discute la faţa locului.

De partea cealaltă, Ungaria sau Turcia şi mai nou Serbia continuă să atragă investiţii de miliarde de euro, în timp ce în România doar Oradea s-a lăudat anul acesta cu una de peste 100 mil. Euro.

„A fost celebru acum câteva luni cu un producător auto care căuta în UE sau în proximitate un nou sit de producţie, iar pe lista scurtă au fost două locuri în România, printre care şi Aradul. Au venit aici, i-am primit, nu putem spune cine pentru că am semnat un contract de confidenţialitate. Investiţia era de peste un miliard de euro, cu 6.000 de locuri de muncă, dezvoltare pe 600 de hectare. I-am primit, am format un board al investiţiei, am pregătit toţi directorii din Arad, directori de regionale din Timişoara. A intrat prin telefon şi Florin Cîţu, premierul de atunci, pentru a da asigurări că investiţia e luată în serios. Din România au plecat în Turcia. Acolo au fost primiţi de preşedintele Erdogan, care în locul directorilor de judeţ a pus guvernul, pe toţi directorii de agenţii din Turcia şi le-a promis că statul turc va cumpăra câteva mii de maşini anual. Ulterior noi nu am mai fost contactaţi pentru continuare discuţiilor deoarece au ales Turcia.

Concurenţa nu este locală sau uşoară dacă nu există garanţii de la cel mai înalt nivel. Cei care vin şi creează mii de locuri de muncă au aşteptări şi la nivel local, indiferent cât suntem noi de bine intenţionaţi, nu le putem oferi aceste garanţii“, a spus Andrei Ando.

Autorităţile locale explică faptul că un judeţ nu poate avea finanţare sau deschidere pentru a acoperi cererile marilor companii, care de fiecare dată caută garanţii din partea guvernului. O problemă o reprezintă şi situaţia terenurilor, suprafeţe compacte fiind extrem de greu de găsit şi cumpărat, cele mai multe loturi având suprafeţe mici cu proprietari necunoscuţi.

„La o investiţie mai mică, poate fi rezolvată local, cu administraţia locală. Un agent economic pentru a realiza aici o investiţie e interesat de infrastructură - şi apelează la administraţia locală care o poate realiza şi fără sprijin central şi facilităţi din partea administraţiei locale. Depinde şi de situaţia terenurilor, desigur. La investiţii foarte mari ai nevoie de scutiri de impozite şi taxe şi de realizarea unor investiţii mari - aveau nevoie de sprijin pentru ajutor de stat şi infrastructură mare, curent, gaz, conexiuni cu autostrada, cu linia ferată, vamă - aşa ceva nu poate rezolva administraţia locală, ci doar cea de la nivel central. Pe un model maghiar, aceste decizii sunt luate la nivel guvernamental foarte uşor în Ungaria. Dincolo de ajutor de stat, ei au primit în Ungaria terenul, au primit facilităţile necesare“, spune şi Gheorghe Seculici, preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Arad.

Andrei Ando a explicat că pentru a atrage o investiţie de un miliard de euro din partea unui constructor, consultanţii care au venit au cerut construirea unei linii dedicate pentru firma respectivă în vama Nădlac care să faciliteze vămuirea. Au cerut dublarea capacităţii drumului naţional de la Arad la Nădlac, pe 15-45 km, pentru a ajunge mai uşor în vamă şi realizarea unui racord nou de cale ferată dedicat între Arad şi Ungaria, pe 50 km. Niciuna dintre aceste condiţii eliminatorii nu puteau fi realizate de administraţia locală. Au cerut achiziţia de mii de maşini de către stat, construirea pe banii statului a unui centru de formare a forţei de muncă, inclusiv şcolarizarea să fie realizată iar investiţia să fie amortizată de stat prin taxe şi impozite.

„Administraţia locală nu se poate angaja la astfel de investiţii. La nivel guvernamental, aceste declaraţii de intenţie ale investitorilor trebuie să fie tratate mult mai serios, la nivel mult mai înalt. La Arad a venit conducerea Invest Romania cu care avem o colaborare extraordinară, dar nici ei nu îşi pot asuma promisiuni care vor face ulterior subiectul negocierilor cu cei din Comisia Europeană. Un avantaj este prezenţa celor trei terminale intermodale. Aradul este singurul judeţ din România cu trei terminale intermodale - o facilitate de transport feroviar şi rutier a containerelor. Aici funcţioneză cel mai vechi terminal în comuna Vladimirescu, cel mai nou la Şagu şi cel mai mare din România şi Europa Centrală şi de Est la Curtici, cu intrare în zona liberă, o investiţie austriacă, unde deja se mai investesc 10 mil euro în creşterea capacităţii“, a spus Andrei Ando.


Ungaria a atras numai din zona constructorilor auto investiţii de miliarde de euro. Grupul Volkswagen se apropie de 1 miliard de euro investiţii la Gyor, Mercedes-Benz a trecut de 2 miliarde de euro investiţii la Kecskemet, BMW a anunţat demararea proiectului de 1 miliard de euro la Debrecen. Pe partea de baterii, Ungaria tocmai a semnat pentru o fabrică de baterii pentru maşini electrice de 7,3 miliarde de euro din partea chinezilor de la CATL, un partener al Mercedes-Benz, după ce în 2021 sud-coreenii de la SK Inovation au anunţat o investiţie de 2,3 miliarde de euro tot în Ungaria, în producţia de baterii.


Gheorghe Seculici, preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Arad

Gheorghe Seculici, preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Arad

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank