♦ Unul dintre motivele acestor întârzieri pe decontări ar putea veni din transferul unor resurse de la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene la ADR-uri, în vederea următorului exerciţiu financiar.
Zeci de şantiere din oraşele mici şi mijlocii din România riscă să fie abandonate în cazul în care guvernul nu deblochează în acest an sumele din Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, întrucât astăzi sunt primării care aşteaptă deja de câteva luni, a explicat Adrian Teban, primar al oraşului Cugir, judeţul Alba, respectiv preşedinte al Asociaţiei Oraşelor din România (AOR), în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Este vorba despre o mai bună organizare, nu este vorba despre sume suplimentare la buget, pentru că aceste fonduri sunt fonduri europene. Problema este că durata de decontare pentru aceste cheltuieli este foarte lungă“.
Banii aceştia au mers către dezvoltarea de reţele de transport local, renovarea monumentelor, anveloparea clădirilor rezidenţiale şi clădiri publice, dotarea spitalelor şi a şcolilor oferind condiţii mai bune cetăţenilor din aceste localităţi.
Astfel, guvernul trebuie să deblocheze peste 200 de milioane de euro pentru ca proiectele finanţate prin POR 2014-2020 să fie finalizate la timp, în contextul în care AOR îndeamnă guvernul să asigure de urgenţă sumele de bani aferente cererilor de plată validate deja de Agenţiile de Dezvoltare Regională (ADR) şi aflate în procesare la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
„Procesul este că noi, administraţiile locale, depunem aceste situaţii de lucrări la ADR, ADR-urile după ce le verifică le transmit la minister, ori asta durează destul de mult. Sunt primării de oraşe care au 4-5 luni deja de aşteptare, ori pentru a reuşi să atragem aceste fonduri europene până la finalul anului este important să facem un efort, ar trebui să găsim soluţii prin care această durată de decontare a cheltuielilor să fie mai scurtă“.
Acum durează circa 4-5 luni de la depunerea cheltuielilor până când primăria primeşte efectiv bani ca să poată intra într-un flux financiar astfel încât constructorul să nu fie demobilizat de pe şantier, subliniază preşedintele AOR.
Chiar dacă exerciţiul financiar este 2014-2020, finalul anului 2023 reprezintă ultimul termen în care facturile trebuie emise, iar lucrările trebuie executate şi decontate de primării.
„Problema primăriilor este că am putut să susţinem aceste lucrări din bugetul local, din împrumuturi, din sprijinul constructorului, dar povestea la sfârşit de an este că vor fi foarte multe cheltuieli pe primării. Trebuie să facem aceste plăţi şi nu mai avem de unde, nu mai sunt fonduri. Dacă nu găsim un mecanism financiar prin care aceste deconturi să fie făcute la finalul anului, există riscul să nu putem achita aceste facturi şi vom pierde banii pe care i-am putea atrage din fonduri europene“.
Teban crede că o parte din întârzieri vin din cauza faptului că autorităţile de management trec la nivelul ADR-urilor pe următorul exerciţiu financiar, ceea ce lasă în urmă o capacitate şi mai redusă la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene – minister care deja ducea lipsă de personal în structuri critice.
„Din cauza acestor modificări există o întârziere în verificările acestor deconturi. Noi am vrut să tragem un semnal de alarmă, am făcut intervenţii şi la premier şi la Ministerul de Finanţe şi la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru a înţelege situaţia în care ne aflăm şi a face eforturi ca lucrurile să fie cumva deblocate şi să găsim un mecanism prin care aceste deconturi să fie încheiate până la finalul anului. Este în interesul nostru ca rata de absorbţie pe 2014-2020 să fie cât mai mare şi să avem cât mai puţin proiecte fazate pe exerciţiul financiar următor“.
Asociaţia Oraşelor din România, care reprezintă peste 200 de oraşe mici şi mijlocii din România, nu a primit încă un răspuns la solicitările lansate săptămâna trecută.
O a doua solicitare a AOR este legată de OUG 66 din 30 iunie 2023, care modifică şi completează OUG 64/2023 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile.
„Această ordonanţă emisă la mijlocul anului provoacă o presiune financiară imposibil de susţinut în condiţiile în care fiecare oraş şi-a constituit bugetul în ianuarie, în baza actelor normative în vigoare la acel moment. Concret, OUG 64/2022 oferea o formulă de calcul privind ajustarea preţurilor, în consens cu majorările determinate de scumpirea materialelor de construcţii, carburanţi, energie, etc. Ajustarea se făcea până la atingerea pragului de 50% din preţul iniţial al contractelor de finanţare si era cuprinsă în bugetul proiectelor ca şi cheltuială eligibilă. OUG 66/2023 vine şi stabileşte ca eligibilă doar diferenţa dintre valoarea de ajustarea calculată prin formula OUG 64 şi formula din contractul iniţial“, au transmis reprezentanţii AOR.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE