ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Cristian Covaciu, IPEC Alba Iulia: Guvernul ar trebui să sprijine producţia pentru că noi suntem cei care producem acea valoare adăugată şi suntem unii dintre cei care echilibrează balanţa de import-export

21.11.2023, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Compania pregăteşte o investiţie de 10 mil. euro într-o fabrică de cesti ♦ IPEC Alba Iulia are aproximativ 550 de angajaţi şi 350 de roboţi industriali instalaţi.

Guvernul şi politicienii tre­buie să susţină cu adevărat companiile care fac produc­ţie în România, ceea ce nu în­seamnă să le acorde avan­taje, ci să asigure un teren de joc echilibrat comparativ cu producătorii din alte ţări, a explicat Cristian Covaciu, cofondator şi acţionar al IPEC Alba Iulia, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parte­neriat cu CEC Bank.

„Ar trebui ca guvernul şi ministerele să îşi facă cât mai bine treaba şi să sprijine producţia pentru că noi suntem cei care producem acea plusvaloare şi noi vindem peste 97% din marfa noastră la export, ceea ce înseamnă că suntem unii dintre cei care echilibrează balanţa de import-export. Nu cerem altceva decât condiţii echitabile, condiţiile pe care le au şi alţii“.

IPEC Alba Iulia este unul dintre cei mai mari producători de farfurii de porţelan din Europa, realizând la Alba Iulia peste 1% din farfuriile din întreaga lume. Fabrica ajunge la o capacitate de circa 50 de milioa­ne de farfurii pe an, iar compania pregăteşte o investiţie de 10 mil. euro pentru una dintre cele mai mari fabrici de ceşti de porţelan de pe continent. Totuşi, Cristian Covaciu spune că are nevoie de condiţii echitabile.

„Proiectul fabricii este gata, ştim ce vrem, discuţiile cu furni­zo­rii de utilaje sunt înain­tate, ba chiar discuţiile cu clienţii care va trebui să cumpere marfa sunt înaintate. Se lucrează la contracte prin care clienţii îşi asumă să cum­pere absolut tot volumul de marfă pro­dus de fabrica nouă, ba chiar sunt dornici să participe la investiţie cu jumătate din sumă şi care să fie restituită sub formă de marfă. Doar că aşa cum am subliniat de nenumărate ori, preţul produsului trebuie să fie unul corect. Nu putem obliga clienţii să plătească un preţ umflat la ener­gie sau la alte utilităţi. În 2022, proporţia costu­lui energiei în costul IPEC a crescut de la 7% la 40%, adică de la o factură de circa 100.000 de euro pe lună la una de circa 1 milion de euro pe lună.

Antreprenorul arată spre preţurile ener­giei în România versus alte pieţe, o imagine care la momentul emisiunii arăta un preţ la energie de circa 35 de euro/MW în cazul unor ţări precum Spania şi Portugalia, în timp ce România se confrunta cu un preţ de aproape 200 de euro, în contextul în care la preţul energiei se mai adaugă o serie de taxe.

„Deci practic acest preţ al energiei ne poate scoate afară din competiţie. Deci nu mai putem fi rentabili chiar dacă fabrica va fi probabil cea mai modernă din lume, cu cele mai noi tehnologii. (...) Să sperăm că preţurile se vor aşeza şi încercăm, avem discuţii şi cu furnizorii, am avut şi discuţii cu Ministerul Energiei referitor la poziţia dânşilor în ceea ce priveşte preţul energiei în România“.

Covaciu reiterează ideea conform căreia nu cere ca industria românească să fie avantajată, dar cere clarificarea unor lucruri simple: de ce preţul energiei este corelat cu piaţa europeană doar când e vorba de creşteri, dar nu şi când e vorba de scăderi?

„Atunci când preţul energiei a crescut pe plan european, l-au crescut şi la noi în ţară şi la întrebarea de ce a crescut, răspunsul a fost pentru că a crescut la bursă. Când preţul la bursă s-a dus în jos am întrebat de ce nu mergem cu preţul în jos acum dacă s-a dus şi la bursă, iar ei au venit cu un răspuns destul de interesant, oarecum au spus că dacă se vinde şi la preţul acesta de ce nu?“.

El este încrezător în şansa României de a se reindustrializa, în contextul în care antreprenorii sunt puşi pe treabă, iar fabricile noi din piaţa locală sunt de multe ori mai performante decât fabricile din alte ţări.

„Mă uit în zona Ardealului, în zona Transilvaniei, în Alba, Cluj, Sibiu şi nu numai că nu sunt o floare rară, sunt fantastic de multe companii care fac producţie şi fac producţie serioasă. Avem multe companii mari şi eu chiar sunt adeptul şi prefer să lucrez cu companii româneşti pentru că din punctul meu de vedere produsul pe care îl fac companiile româneşti este mai bun decât un produs german. Fabricile româneşti sunt mai moderne decât cele din lumea tradiţională pentru că sunt făcute toate după ultimul standard al tehnologiei“.

IPEC Alba Iulia are în prezent 550 de angajaţi şi circa 350 de roboţi industriali instalaţi în fabrică. Covaciu nu consideră că forţa de muncă este o provocare în ceea ce priveşte dezvoltarea economiei.

„Sunt mulţi oameni bine pregătiţi care vin din urmă, dar sunt diferiţi. Oamenii se schimbă, nu sunt mai buni sau mai răi, sunt doar diferiţi şi trebuie să îi iei aşa cum sunt ei. Noi am fost educaţi într-un anumit mod, am avut un mod în care am văzut viaţa, generaţia care vine din urmă a avut un alt set de experienţe şi vede viaţa într-un mod diferit“.

Compania ia în calcul şi alte oportunităţi de producţie, care s-ar putea concretiza atât în zona de obiecte sanitare de ceramică, cât şi în zona produselor de ceramică pentru maşinile electrice.

Cifra de afaceri s-a ridicat la 157 milioane de lei în 2022, fiind cea mai mare din istoria businessului.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank