ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Dan Zaharia, Oresa Industra: În 10 ani, Iaşiul va fi mult mai aproape de stocul logistic din Cluj-Napoca sau Timişoara. Miza pentru dezvoltare este A8, facem două zile până la vama Borş

25.09.2023, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

♦ Moldova şi Republica Moldova au nevoie de autostrada A8, care să facă legătura cu Europa de Vest şi care să permită atragerea de producţie cu livrare „just in time“.

Construcţia autostrăzii 7 până în 2026 va ajuta la dezvoltarea zonei Moldovei, însă impactul economic al acesteia va fi limitat, în condiţiile în care drumul spre Vest este în continuare unul extrem de lung, explică Dan Zaharia, reprezentant re­gio­nal al Oresa Industra, divizia de real-estate a fon­dului de investiţii Oresa, în cadrul emisiunii ZF Inves­tiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank.

Fondul Oresa a cumpă­rat proiectul logistic Solo de la antreprenorul Bogdan Piţigoi în 2021, intrând ast­fel în zona de real-estate.

„Efectul A7 este unul pozitiv pentru regiune, dar nu va fi acelaşi precum cel al autostrăzii 8, care va face ca drumul spre Vest să fie mult mai rapid. O ana­liză pe care am făcut-o arată faptul că într-o zi de lucru pe cami­on, într-un interval de nouă ore, ajungi din vama Borş abia în judeţul Neamţ. Practic, în acest moment sunt necesare două zile pentru a ieşi din ţară pornind dinspre Iaşi. Lucrurile se vor schimba după ce A8 - Târgu­-Mureş-Iaşi-Ungheni şi poate mai departe spre Chişi­nău şi Odesa – va fi construită. Semnalele sunt pozi­ti­ve şi la acelea ne uităm. Şi A7 este o autostradă impor­tan­tă, dar nu traversează Carpaţii“, a explicat Dan Zaharia.

Având în vedere că se lucrează deja la tronsonul Sibiu-Piteşti, da, A7 reprezintă un avantaj acum pentru regiunea Moldovei, dar cheia este drumul direct spre Vest, pentru a permite o producţie şi o livrare just in time.

Executivul a subliniat că A8 nu este încă în construcţie, dar lucrările pot începe în 2024.

Pe de altă parte, saptămâna aceasta a avut loc o tragedie pe şantierul autostrăzii A7, în judeţul Vrancea, unde o magistrală de gaz a fost lovită de un utilaj de construcţii, iar în urma exploziei patru oameni au murit. Dezastrul pune din nou sub semnul întrebării calitatea documentaţiilor realizate în urma studiilor de fezabilitate, mai ales în condiţiile în care în România foarte multe proiecte de infrastructură au fost întârziate de faptul că nu există documentaţie care să spună exact ce fel de ţevi se găsesc şi unde în subteran.

Compania de investiţii Oresa a preluat parcul logistic şi industrial Solo Iaşi de la Grupul Tester aflat în proprietatea omului de afaceri Bogdan Piţigoi în martie 2021. Oresa a investit până în 2021 peste 150 milioane de euro în România. Parcul Solo are drept chiriaşi principali Lear Corporation şi Altex.

Această tranzacţie a fost parafată la scurt timp după ce fondul de investiţii sud-african Fortress REIT a cumpărat parcul logistic ELI Park 1 din Chitila de la Element Industrial şi Dedeman. Fortress este şi cel mai mare acţionar al NEPI-Rockcastle, principalul proprietar de malluri şi centre comerciale din România. Mai mult, Steven Brown, CEO-ul Fortress, este şi director nonexecutiv în cadrul NEPI-Rockcastle.

„În 2021, Solo avea 24.000 mp, iar pe lista de chiriaşi se numărau o fabrică de componente auto, centre tehnice şi depozite logistice. Anul trecut a fost autorizată extinderea cu o hală de 10.000 mp, construcţia a început în februarie şi în octombrie va fi livrată clientului care deja a închiriat 40% din suprafaţă. Discuţiile sunt avansate cu un alt client care să închirieze restul spaţiului. Mai urmează şi alte investiţii.“

Oresa a mai concesionat 8 hectare în apropierea parcului logistic, pentru viitoarea etapă a treia – Solo III – unde mai pot fi construiţi 40.000 mp de spaţii logistice şi industriale, spune Dan Zaharia.

„Comparate cu ce se întâmplă în România, aceste proiecte par mici, dar Iaşiul este cvasi-inexistent pe harta spaţiilor logistice şi industriale, fiind considerat o staţie terminus, o zonă unde vii şi laşi marfa şi pleci cu camionul gol“, adaugă executivul. El explică faptul că în contextul actual, al războiului din Ucraina, Iaşiul este cel mai important oraş din proximitatea graniţei şi va deveni un hub pentru cei care vor să depoziteze sau să prelucreze bunuri pentru reconstrucţia Ucrainei şi să o facă de pe un teritoriu UE şi NATO, pentru a transporta în locaţia necesară produsele.

„Acum suntem la început. Calculele actuale indică faptul că stocul de spaţii industriale şi logistice din Iaşi este de circa 100.000 mp. Estimăm că în următorii 3-5 ani ne vom duce între 300.000 şi 500.000 mp, iar Kaufland este unul dintre principalii jucători. Sunt de asemenea multe parcuri industriale în dezvoltare. În acel moment, şi Oresa va fi cu 80.000 mp în regiune. Mai avem investiţii şi la Arad. Comparaţia este cu Clujul care a ajuns la 800.000 mp şi Timişoara care a ajuns la 1 mil. mp, lasă clar un loc care va fi implut. În 10 ani, Iaşiul va fi mult mai aproape de Cluj şi Timişoara ca spaţii industriale“, a spus Dan Zaharia.

El a subliniat că printre investitorii-cheie din zonă este şi Kaufland care investeşte într-un depozit mare în regiune care ar putea deservi şi Rep. Moldova.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank