ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Matei Ladea, Omnia Capital: Continuăm achiziţiile în sectorul transporturilor, dar analizăm şi sectorul logisticii. Discutăm cu companii mici care ar dori să intre sub umbrela Dumagas

21.07.2023, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Omnia Capital ar mai putea anunţa o tranzacţie până la finalul anului 2023. ♦ Compania de investiţii se uită atent şi la companii din producţia industrială.

Compania Omnia Capital, care a preluat transportatorul Dumagas, con­tinuă achiziţiile în sectorul trans­porturilor, dar analizează şi sectorul de logistică, unde se uită atât la companii mai mici de logistică, cât şi la facilităţi logistice care aparţin de diferiţi producători locali, a explicat Matei Ladea, cofondator şi partener al Omnia Capital, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„În momentul de faţă continuăm achiziţiile în sectorul transporturilor, suntem în continuare în analiză, dar suntem în analiză şi în sectorul logisticii, motiv pentru care discutăm cu companii mici de logistică care ar dori să intre sub umbrela Dumagas“.

El spune că Dumagas a mai avut în trecut astfel de mutări, prin care a preluat divizii de logistică, fie de la ju­cători de profil, fie de la producători.

„A mai achiziţionat divizii ale com­paniilor de logistică micuţe sau ale companiilor de tip producători lo­cali care aveau o mică linie de distri­buţie pentru a-şi satisface nevoile lor, dar în momentul în care tu ca busi­ness eşti specializat să produci FMCG, produci lactate sau carne şi faci distribuţia singur, focusul tău ca business ar trebui să fie pe producţie, nu pe distribuţia lor. Acela nu e un centru de profit, e mai degrabă un centru de cost“.

Astfel, Omnia Capital ar putea prelua sub umbrela Dumagas capaci­tăţi logistice de la diferiţi producă­tori, care sunt deschişi la astfel de tranzacţii şi care vor să-şi externa­lizeze logistica.

„Viziunea noastră este, după cum vedem şi în piaţa globală, să ex­ternalizezi aceste servicii către busi­nessuri care au echipe mari, ex­perti­ză şi profesionalism în industria res­pectivă şi pot presta un serviciu bun de depozitare, logistică şi distribuţie, fără ca tu să îţi asumi costurile sau pierderile care decurg de acolo. Noi ca transportator şi logistician pentru mai multe astfel de businessuri vom reuşi întotdeauna probabil să ne optimizăm mai bine costurile decât vor reuşi ei să optimizeze“.

Compania Dumagas a mai avut în trecut o astfel de viziune pentru piaţa de logistică, mai ales pe specia­lizări precum zona de frig.

Însă la începutul anului 2023, când Omnia Capital a preluat Dumagas de la fondul de investiţii Bancroft, aceste depozite de frig nu mai erau în posesia companiei.

„Dumagas a avut o vastă experienţă pe logistică şi distribuţie pe frig, însă acum nu mai facem această zonă. Când am cumpărat Dumagas depozitele de frig au fost înstrăinate, dar evaluăm să aducem înapoi depozite de frig şi să repornim partea de distribuţie pe frig. Facem logistică şi distribuţie pe bunuri fără temperatură controlată“.

Omnia Capital a analizat circa 900 de companii de transporturi din România şi alte 400 în Marea Britanie, iar până acum singura achiziţie realizată a fost Dumagas. Matei Ladea crede că ar mai putea anunţa o tranzacţie în acest an.

„Noi sperăm că cel puţin încă una va fi anunţată până la finalul anului. Avem câteva care sunt destul de avansate, dar deindem de foarte mulţi factori“.

Dincolo de transporturi şi logistică, Omnia Capital se uită la mai multe sectoare din România, în special producţie industrială.

„Ne uităm la mecanică fină în momentul de faţă, ne uităm la plăci şi electrotehnică, ne uităm la companii care cumpără subansamble şi fac montaje de ansamble“.

În ceea ce priveşte Dumagas, compania a fost atractivă şi pentru că este un jucător cu cinci divizii de business, de la transport frigorific, la transport ultraspecializat, automotive, logistică şi până la transport general. De asemenea, piaţa din România este puternic fragmentată.

„Din ce ştim noi sunt undeva la 50.000 de companii de transport înregistrate în România şi peste 45.000 sunt aşa-numitul şofer patron, care are capul lui de tractor, firma lui şi lucrează pentru el. Piaţa este foarte puternic fragmentată şi asta generează şi o lipsă de şoferi pentru că aceste companii micuţe nu prea pot să atragă şi să conserve talente şi nici nu îşi permit întotdeauna, prin natura contractelor la care au acces, să le ofere carte de muncă şi condiţii legale“.

Cifra de afaceri a Omnia Capital s-a ridicat la aproximativ 37 mil. euro în 2022, iar Omnia Capital are o ţintă declarată pentru companie: să ajungă în următorii ani la 100 mil. euro.

„Ne dorim ca Dumagas să ajungă la nivelul unei companii de transport şi logistică integrată cu o cifră de afaceri de 100 mil. euro, unde transportul să fie principalul centru de venit, dar logistica să fie un jucător foarte important în el. Prin logistică optimizezi transportul mai bine“.

Flota Dumagas cuprinde astăzi 600 de camioane şi este împărţită în trei categorii, din care 300 de camioane reprezintă flotă proprie, iar restul se împart în subcontractori dedicaţi cu colaborări exclusive şi subcontractori care colaborează şi cu Dumagas, dar şi cu alte companii. Media este de 1,4 şoferi per camion. Numărul de angajaţi proprii se ridică la 180 de persoane, dar ajunge la 800 cu tot cu parteneri şi colaboratori.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank