ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Mihai Jurca, city manager Oradea: Nokian a venit la Oradea pentru că le-am spus clar ce putem face şi ce nu. Dacă promiţi şi nu livrezi, vei fi ocolit de investitori. Oradea a atras numai în 2022 investiţii de peste 800 mil. euro, cele mai mari din partea Nokian şi Stihl

23.08.2023, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Miza atragerii multiplelor investiţii o reprezintă comunicarea de informaţii corecte în cel mai scurt timp, dar şi respectarea termenilor asumaţi contractual cu investitorii.

Transparenţa, respectarea terme­nilor asumaţi, dar şi implemen­ta­rea indicatorilor de performanţă în primărie reprezintă elemen­tele-cheie care atrag investiţii strategice către Oradea, potrivit lui Mihai Jurca, city managerul municipiului.

„Este uşor să furi startul, să faci totul exem­plar la început după care să rămâi în urmă. La noi este foarte importantă atât prima etapă, cât şi livrarea de după, de la infrastructura de uti­lităţi - şi Nokian a venit la Oradea - pentru că noi ne-am asumat responsabilitatea unor termene bătute în cuie. Ne-am asumat emiterea autoriza­ţiilor de construire şi avizele în termenele agreate cu investitorul. Şi asta este „sfânt“. Nu poţi să nu faci ce ţi-ai asumat în momentul negocierii pentru că asta se întâmplă o singură dată. Data viitoare nu vei mai avea un credit în piaţă, iar următorul investitor va veni cu un mare semn de întrebare“, a explicat Mihai Jurca în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank.

Oradea şi judeţul Bihor atrag tot mai multe investiţii de produse finite care vin în completa­rea celor de subansambluri. În 2022 Ora­dea a atras 125 mil. euro de la Stihl, 650 mil. euro de la Nokian şi o a treia mare investiţie, de 50 mil. euro din partea polonezilor de la Press Glass.

„Cu Nokian a contat că am fost transparenţi şi cu ceea ce nu putem face. Este uşor să promiţi orice pentru a atrage, dar dacă faci asta şi nu livrezi, nu se mai întâmplă a doua investiţie. Pierzi încrederea şi oamenii nu vor veni pentru că ştiu că este doar un joc de faţadă. De aceea este foarte important să spui ce poţi şi ce nu poţi face. Spre exemplu, nu putem controla piaţa forţei de muncă, o problemă de care se loveşte toată Europa. Nu le putem promite că vor avea aici oameni. Orice investitor are nevoie de date de la autoritatea publică pe care el le verifică. Dacă nu eşti onest în primul contact, acest lucru se va vedea în evaluarea lui. Au consultanţi foarte buni. De aceea nu promitem şi ne asumăm termene clare şi responsabilităţi“, a explicat Mihai Jurca.

Producătorul finlandez de anvelope Nokian Tyres, unul dintre cei mai importanţi jucători mon­diali de pe această piaţă, a început în luna mai construcţia unei noi fabrici la Oradea, o in­vestiţie de 650 mil. euro. Primele anvelope se estimează că vor fi produse în a doua jumătate a anului 2024, iar producţia de anvelope comer­ciale este progra­mată să înceapă la începutul anului 2025. În plus, investiţia Nokian este una în trei faze, iar dacă toate vor fi realizate în total finlandezii vor investi 1,5 miliarde de euro la Oradea, cea mai mare in­vestiţie greenfield realizată vreodată în România.

Capacitatea de producţie anuală a fabricii va fi de 6 milioane de anvelope, iar accentul va fi pe producţia de anvelope pentru autoturisme şi SUV-uri cu dimensiuni mai mari, care vor fi vân­du­te în principal pe piaţa din Europa Centrală.


CTPark Oradea Cargo Terminal este construit pe un teren cu o suprafaţă de 14,4 hectare şi beneficiază de conexiune directă cu seroportul din Oradea. Proiectul include numeroase elemente de infrastructură specifice cum ar fi platforma de garare a avioanelor sau calea de rulare, care face legătura dintre platforma de staţionare a aeronavelor şi pista aeroportului.


Amplasamentul va include şi o facilitate de distribuţie pentru depozitarea şi distribuţia anvelopelor, suprafaţa totală construită fiind de aproximativ 100.000 de metri pătraţi.

Unitatea de producţie va crea circa 500 de noi locuri de muncă. Nokian Tyres va face angajări atât pentru poziţiile de producţie, cât şi pentru cele de conducere.

Adrian Kaczmarczyk, SVP, supply operations, Nokian Tyres declara în cadrul conferinţei ZF Reindustrializarea României, realizată de ZF în luna iunie a acestui an faptul că Nokian a avut peste 40 de locaţii luate în calcul şi am decis că Oradea este este decizia bună deoarece dispune de conexiune feroviară, are aeroport internaţional şi resurse de energie verde.

Aeroportul reprezintă următorul mare punct de investiţii - pe lângă terminalul cargo construit de CTP, cel mai mare dezvoltator şi proprietar de spaţii industriale din Europa continentală, sunt în derulare şi investiţii la extindere pistei şi terminalului pentru pasageri.

„Noi investim astăzi în aeroportul Oradea 100 mil. euro din fonduri europene pentru extinderea pistei, un nou terminal pentru pasageri extins şi un perimetru de securitate. Aici avem responsabilitatea faţă de CTP care a făcut investiţia în terminal, iar pentru ca acesta să funcţioneze are nevoie de infrastructură. La Oradea va exista un scanner care va scana marfa paletizată, iar aşa ceva nu mai există în România, iar asta înseamnă un avantaj competitiv“, a spus Mihai Jurca.

CTPark Oradea Cargo Terminal este construit pe un teren cu o suprafaţă de 14,4 hectare şi beneficiază de conexiune directă cu Aeroportul Oradea. Proiectul include numeroase elementele de infrastructură specifice cum ar fi platforma de garare a avioanelor sau calea de rulare, care face legătura dintre platforma de staţionare a aeronavelor şi pista aeroportului.

Cargus, jucător important din piaţa locală de curierat, a semnat cu CTP, cel mai mare dezvoltator şi administrator listat de spaţii industriale şi logistice din Europa Continentală, pentru 3.400 de metri pătraţi de spaţii logistice în proiectul CTPark Oradea Cargo Terminal, singurul parc industrial din ţară care are un terminal cargo aerian.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank