ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Retailerul Acaju a investit 3 mil. euro în platforma MobilierB2B, prin care le propune retailerilor de mobilier şi accesorii din România un model de business cu mai puţine stocuri

05.10.2023, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la 33 mil. lei în 2022, după o creştere constantă de două cifre în fiecare an din 2015 până azi Compania vrea să reia în 2024 planul de a investi în producţia de mobilier tapiţat.

Retailerul de mobilă Acaju din Vaslui a investit 3 milioane de euro pentru o platformă online dedicată retailerilor de mobilier şi accesorii din România, respectiv în stocurile aferente platformei, a explicat Iulian Acatrinei, proprietar al Acaju, în emi­siunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Există multe provocări în piaţa de mobilier din România, dar rolul antrepre­norilor este să găsească soluţii la ceea ce se întâmplă. Noi anul acesta am venit cu un element de noutate pentru piaţa româneas­că, am lansat o divizie nouă, B2B (Bussiness-to-Business), care are în centrul ei o platfor­mă inovativă, care permite clienţilor persoa­ne juridice să plaseze comenzi direct în platformă. În acelaşi timp, pot folosi platfor­ma pentru educarea echipei lor, cât şi pentru consilierea clienţilor“.

Platforma MobilierB2B cuprinde toate stocurile agregate de Acaju, urmărite în timp real, iar cei care sunt interesaţi îşi pot crea un cont de utilizator în baza căruia beneficiază de discounturi. Platforma este echipată cu diferite unelte şi tehnologii, inclusiv inteli­genţă artificială.

„Dacă luăm cazul unui magazin din retailul românesc de mobilă, el poate intra pe această platformă şi o poate utiliza în relaţia cu clienţii săi, întrucât va găsi acolo infor­maţii despre produse, detalii, imagini, video şi preţuri recomandate. În momentul în care clientul se hotărăşte, el poate plasa comanda, i se arată adaosul comercial pe care îl are la produsul respectiv, preţul cu care se poate achiziţiona“.

O astfel de platformă vine într-o perioa­dă în care vânzările de mobilier scad în Ro­mânia, iar retailerii locali încearcă să opereze cu stocuri şi costuri cât mai reduse.

„Piaţa se duce către un model în care retailerii caută să aibă cât mai puţine stocuri, să aducă la comandă, de preferat ar fi pentru ei să aibă cel mult produsele din showroom şi să aibă acces la o soluţie de catalog digital, de platformă pe care să poată comanda şi să le fie livrate produsele foarte rapid. Asta îi ajută pe ei să îşi îmbunătăţească rentabilitatea, rotaţia stocuui, cashflow-ul, iar soluţia noastră este potrivită exact pe acest segment“.

Platforma este deja operaţională şi începe să atragă clienţi, iar ideea din spatele acesteia a dat o nouă direcţie businessului antreprenorial Acaju.

„Acum energia noastră este dedicată preponderent proeictului acesta, unde avem ca public ţintă companiile din retailul de mobilă din România care înţeleg că schimbarea contextului de piaţă aduce după sine şi o necesitate a schimbării modului în care au fost făcute lucrurile până acum, pentru că în contextul acesta volatil România devine o piaţă din ce în ce mai atractivă pentru retailerii din alte ţări şi există o necesitate a schimbării modelului de business, cu un model care să poată genera profitul şi cashflow-ul necesar atât pentru supravieţuire, cât şi pentru dezvoltare, într-un context substanţial modificat faţă de acum câţiva ani“.

Acaju este o companie înfiinţată la Vaslui în 2006, cu o investiţie iniţială de 2.000 de euro. În 2015, Iulian Acatrinei a demarat un plan pe cinci ani prin care viza lansarea unui magazin online B2C (Business-to-Consumer) şi consolidarea unei strategii omnichannel, în contextul în care are şi două magazine fizice, în Vaslui şi Iaşi. Acel plan a presupus investiţii de 1 milion de euro.

Totuşi, investiţiile au dat roade, iar businessul a crescut de 5 ori în perioada 2015-2020. Magazinul online devenit operaţional în 2015 a ajuns în 2020-2021 să însemne deja peste 40% din vânzări. Un alt plan anunţat de antreprenor în emisiunea ZF Investiţi în România în 2021 a fost legat de intrarea în producţia de mobilă, mai exact în segmentul mobilierului tapiţat.

„Nu am renunţat la acest plan pentru că piaţa românească este o piaţă unde preponderent se importă, există potenţial, estimările pe toate datele pe care le avem este că piaţa de mobilier este undeva la 1 miliard de euro, iar din acest miliard o cotă foarte mare o au importurile. (...) Ne orientăm către importuri nu pentru că este mai ieftin, pentru că de multe ori nu este, ci pur şi simlu pentru că nu există pe piaţa românească o diversitate atât de mare de produse cum ar fi nevoie“.

Planurile Acaju de a intra în producţie au fost date peste cap anul trecut de un context cu inflaţie ridicată, dobânzi mai mari – acelaşi context care i-a dat antreprenorului avântul pentru a lansa proiectul MobilierB2B. Acum, planurile pentru a intra în producţie ar putea fi reluate anul viitor.

„Aşteptăm să vedem ce se întâmplă, acum avem această inflaţie care cel puţin oficial este undeva la 10%, dar ea a ajuns anul trecut şi acum doi ani de zile şi la 20-25%. Aşteptăm să vedem dacă îşi păstrează trendul de scădere, aşteptăm să vedem ce se întâmplă cu dobânzile bancare. Dacă toate aceste lucruri vor fi în concordanţă, atunci anul viitor vom lucra din nou pe acest proiect“.

Cifra de afaceri a companiei a ajuns la 33 mil. lei în 2022, după o creştere de 14%, iar pentru 2023 ţinteşte o creştere de două cifre, într-o piaţă în scădere. Acaju are 48 de angajaţi.

„Deocamdată suntem la nivelul anului trecut, dar suntem la nivelul anului trecut cu o scădere aproximativă a pieţei de 20%, deci dacă ne raportăm la piaţă suntem peste. (...) Considerăm că vom reuşi să intrăm din nou pe un trend de creştere de două cire aşa cum a fost din 2015 până acum“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank