ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Takuya Aoyama, grupul hotelier Hyatt: România trebuie să renunţe la a se mai promova cu Dracula. Industriile creative şi sportivii pot promova mult mai bine ţara decât Dracula şi Ceauşescu

16.11.2023, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Takuya Aoyama, vicepreşedinte pentru dezvoltare în cadrul Hyatt, unul dintre cele mai mari grupuri hoteliere internaţionale, explică faptul că România şi Bucureştiul au mare potenţial în a atrage mai mulţi turişti, însă atât autoritiăţile, cât şi mediul privat trebuie să colaboreze ♦ Mai mult, concepte precum Dracula şi Ceauşescu trebuie înlocuite cu unele care să reflecte secolul al XXI-lea.

Hyatt, unul dintre cele mai mari grupuri hoteliere inter­naţionale, se uită la piaţa din România ca parte a strate­giei grupului de expan­siu­ne în Europa de Est. Hyatt are în plan intrarea pe piaţa locală prin dezvoltarea unui hotel upper scale în Bucureşti, cu o capacitate de 200 de camere.

România se află de ceva vreme pe lista grupului internaţional, având în vedere poziţia geografică, precum şi faptul că este o ţară membră a UE şi NATO, ceea ce atrage un flux crescut de finanţări.

„Hyatt nu a evitat România. Hyatt căuta să vină în România la finalul anilor ’90, dar compania nu a reuşit la acel moment. Într-un fel nereuşind să intre atunci, a ratat fereastra de oportunitate deoarece noi ho­teluri au fost deschise începând cu finalul anilor ’90 şi primul deceniu al anilor 2000. Intercontinental era din anii ’70 deja, Sofitel, Hilton, Marriott şi Radisson au venit în acea perioadă. Şi pe măsură ce trece timpul, de­vine tot mai greu să intri pe piaţă deoarece competiţia este acolo, cele mai bune locaţii sunt luate şi piaţa a mers mai departe. Dacă vii mai târziu tot vrei ca lumea să spună „bravo“. Asta înseamnă un hotel nou, mare, de lux, în Bucureşti, pe care noi să îl con­ducem“, a spus Takuya Aoyama în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.

El explică faptul că Hyatt are nevoie de un partener pe piaţa locală, cu putere fi­nan­ciară, plan de investiţii pe termen lung şi care să accepte riscurile şi beneficiile indus­triei ho­teliere şi să avem aceleaşi aspiraţii. „Noi nu dez­voltăm hoteluri, nu avem cu­noştinţele şi infrastructura necesare pentru aşa ceva, iar banii noştri merg către brand şi e­ficienţa com­paniei noastre. Avem deja discuţii în acest sens. Întotdeauna avem. Pentru un hotel mare ne referim la 200 de chei, 15.000 - 20.000 mp suprafaţă GLA în funcţie de am­plasare. Ca brand, ne gândim la Hyatt Regency, cel mai bine vândut produs al nostru din regiune, dau altele, în funcţie de ce aspi­ra­ţii au partenerii noştri şi ce cere piaţa, locaţia şi permite clădirea“, a explicat vicepreşedintele.

El a subliniat că există întotdeauna şi posibilitatea unei conversii, dar nu este aşa simplu. „Să ne uităm la (fostul - n.red.) Intercontinental - clădirea are deja 50 de ani şi instalaţiile sunt vechi. Tavanele nu sunt înalte. Şi aşa realizezi că mai bine construieşti de la zero. Din acest motiv, mai uşor se discută de conversii decât se fac“.

Portofoliul regional al companiei cuprinde 13 proprietăţi exclusiviste situate în Bulgaria, Muntenegru, Republica Cehă, Slovacia, Polonia, Serbia şi Ucraina, oferind în total peste 3.395 de camere. Alte 6 proiecte hoteliere sunt planificate în regiune în următorii 3 ani, în ţări precum Bulgaria, Estonia, Serbia, Albania şi Croaţia, iar România este următoarea destinaţie.

„Bucureştiul are multe oportunităţi pe piaţa hotelieră. Unde este acum piaţa hotelieră de aici are legătură şi cu turismul din ţară. Budapesta sau Praga sunt mai înainte când vine vorba de turism, iar pieţele de acolo au proprietăţi de lux, care lipsesc din Bucureşti, iar aici există potenţial pentru produse lifestyle. Dar vor veni şi aici. Bucureştiul este unul dintre cele mai mari oraşe din regiune, este mai mare ca Viena şi are multe de oferit“, a spus Takuya Aoyama.

Strategia Naţională a României pentru Dezvoltarea Turismului discută despre creşterea veniturilor din turism şi creştere în cheltuieli per vizitator şi creşteri de durată per vizită ca elemente cheie. Documentul vorbeşte de dezvoltare a turismului istoric şi cultural, natură, adventuri, wellness, sporturi de iarnă, city breakes. Dar 85% din cererile de cazare vine dinspre turismul intern. Imaginea setată de document are sens. Dar multe lucruri trebuie să funcţioneze pentru ca potenţialul turistic al României să fie atins.

„Spre exemplu infrastructura - autostrada trebuie să fie acolo între Ploieşti şi Braşov şi CFR trebuie să se repare singură. Şi românii ar trebui să nu mai folosească Dracula pentru promovarea turismului, vorbim aici despre un alb mort care suge sânge, nu este o idee prea bună în ziua de azi. În loc de Dracula putem folosi filmele româneşti care au captat imaginaţia multor oameni în ultimii ani. Eu mă uit destul de des la programe româneşti. Eu aş face o echipă cu cei din industriile creative, cu sportivi. Aceştia sunt oameni care pot prezenta României, o latură mai frumoasă, mult mai frumoasă decât Dracula sau Ceauşescu“, a subliniat Takuya Aoyama.

În opinia lui în acest moment Bucureştiul şi România nu sunt foarte bine promovate în afara ţării. „Ce face guvernul este una, dar şi mediul privat poate contribui. În lumea artelor, filmului, muzicii, sunt oameni care pot contribui. Dar problema este că nu colaborează foarte bine unii cu alţii“, a explicat vicepreşedintele.

În materie de turism internaţional, România este mult în urma unor ţări precum Polonia, Ungaria sau Cehia şi Croaţia. „Produsul nu este cunoscut, dar are potenţial în a fi făcut cunoscut. În ultimii ani discutăm tot mai mult despre turism şi sustenabilitate. Este potenţial mare pentru un produs de turism cu multă valoare adăugată, bazat pe autenticitatea experienţelor, cu activităţi în mai multe zone ale ţării, iar natura din România şi biodiversitatea sunt foarte importante, la fel ca şi tradiţiile - satele săseşti şi bisericile fortificate sunt deja cunoscute datorită Regelui Charles al III-lea. Alţii au vizitat festivaluri precum Untold sau Electric Castle, Oktoberfest în Braşov, Festivalul de Teatru din Sibiu şi trendul continuă. Via Transilvanica este o piatră de hotar în turismul rural“.

Bulgaria este în prezent cea mai mare piaţă a grupului Hyatt din Europa de Est, cu 6 hoteluri operaţionale şi un al 7-lea în dezvoltare, programat să îşi primească oaspeţii începând cu anul 2024. Hyatt şi-a făcut intrarea pe piaţa bulgară odată cu deschiderea Hyatt Regency Sofia în 2020, iar în doar 3 ani a devenit lider de piaţă, pozitionând Bulgaria ca o piaţă de bază în regiune.

„Călătoresc prin România de la sfârşitul anilor 90 şi am văzut că românii sunt destul de pesimişti când vine vorba de propria ţară, dar am motive să fiu optimist, mai ales când te uiţi la date fundamentale - este a 12-a ţară ca mărime din Europa, este la fel de mare precum UK, are centre regionale, munţii Carpaţi, Dunărea, acces la Marea Neagră. Economia a crescut constant şi există mult talent şi România devine tot mai importantă în cadrul NATO şi UE. Integrarea Moldovei în structurile UE va fi de asemenea un lucru bun pentru România. Sistemul democratic din România a funcţionat bine în România deoarece în momente importante, românii au luat decizia corectă şi societatea civilă a crescut semnificativ“, a explicat vicepreşedintele.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank